EuroFlota
strona główna
o nas prenumerata szkolenia/konferencje 2017

szkolenia/archiwum
BEZPŁATNE
e-wydanie
dylematy
prawne
kontakt archiwum
 
 
      Numer 168/169, luty/marzec 2017
     
 
Rok na sporym plusie
FLOTOWE TRENDY 2017 - EKOMOBILNOŚĆ
5 lat więzienia
iTuran: algorytmy najwyższej jakości
Nissan wspiera Polski Program Elektryfikacji Motoryzacji
Oceny, refleksje, perspektywy
PEUGEOT 3008 zdobył tytuł „Car of the Year 2017”!
Peugeot sprosta każdemu wyzwaniu
Pierwszy z „siedmiu wspaniałych”: Opel Insignia Grand Sport
Pikapy – auta do wielu zadań
PRAWO 2017: istotne zmiany i ich konsekwencje
Pułapki podatku VAT – nowa szansa dla sektora firm flotowych i leasingowych
Skutecznie chronią
Ścieżki kariery
To był najlepszy rok od 16 lat
Udana rodzina w komplecie: Fiat Tipo 5D i kombi
Z nowym sercem: Nissan XTrail
PSA przejmuje Opla
BMW Group Polska liderem segmentu
Rok sukcesów Toyoty
Zmiany personalne w Alphabet Polska
Sławomir Bekier dyrektorem w FCA Poland
Magda Węglewska w regionalnych strukturach Mazdy
Ewa Milczarek-Vaubourg dyrektorem marketingu Grupy PSA w Polsce
Kolejny dobry rok Mercedesa
Nie tylko flotowe rekordy Renault
Rabaty DKV na 1200 stacjach w Rosji i 23 na Białorusi
Blokady na pijanych kierowców
Długoterminowy, więc korzystny
Samochód do wykorzystania
CFM już nie niszowe
Sięgniemy głębiej do kieszeni
Nowa odsłona: Kia Rio
Liczne możliwości personalizacji: Citroen C3
Bestseller marki: Mitsubishi ASX 2017
Dacia odnowiła niemal całą gamę swych modeli
Kolorowa i praktyczna: Skoda Fabia
Ponadczasowy styl: Toyota Corolla
Klasyk na szutry i bezdroża: Kia Sportage
Magia czterech kółek: BMW serii 7
Sprawdzona konstrukcja: Mazda CX3
Dziarski wojownik: Nissan Juke
Perfekcyjny w każdym calu: Mini Cooper S Clubman
Dostawczak w klasie premium: Mercedes Sprinter
Nowe w zarządzaniu flotą
Ufając kontrolować
Auto na minuty
Mali idą śladem dużych
Gotowi na pojazdy autonomiczne
Przyjadą, by zatankować czy umyć twoje Volvo
Nagroda dla Hitachi Capital Polska
Hybryda z wypożyczalni
Kangoo Z.E. z większym o 50% zasięgiem
Sygnalizacja wyświetlana w... aucie
Efektywna współpraca
Z rynku: Premiera Volvo V90 Cross Country
Całkowicie elektryczny SUV Forda
VW Allspace – większa wersja Tiguana
Ford Fiesta nowej generacji
   
Fiat professional
kpmg.pl
skycashdlafirm.com
  pokaż wszystkie numery
Archiwum
   
 

 
Numer 168/169, luty/marzec 2017

Rok na sporym plusie

Leasing pozostaje najbardziej atrakcyjną formą pozyskania środków finansowych na zakup aut firmowych. Z raportu rocznego Związku Polskiego Leasingu, który reprezentuje polski sektor przedsiębiorstw leasingowych, wynika, że branża leasingowa w 2016 r. sfinansowała inwestycje o łącznej wartości 58,1 mld zł, przekraczając wynik z 2015 roku (49,8 mld zł).
 

 
Numer 166/167, grudzień 2016/styczeń 2017

Rosną wskaźniki, jest szansa na rozwój

Branża flotowa, ściśle powiązana z rynkiem motoryzacyjnym, jak żadna inna jest dokładnym barometrem koniunktury gospodarczej. Dobre wyniki wielu sektorów, które decydują o jej rozwoju, pozwalają z ostrożnym optymizmem spoglądać na wyzwania roku 2017.
 

Czytaj E-WYDANIE
 
Numer 165, październik/listopad

Stawiają na wynajem długoterminowy

Polskie firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) otwierają się na outsourcingowe modele finansowania samochodów służbowych, a rozwiązaniem, które cieszy się coraz większym uznaniem ich właścicieli, jest wynajem długoterminowy. Jak wynika z badań realizowanych przez Instytut Keralla na zlecenie Carefleet SA, z roku na rok rośnie zarówno rozpoznawalność, jak i popularność tej usługi.
 

Czytaj E-WYDANIE
 
Numer 164, sierpień/wrzesień

Elastycznie i do przodu

Leasing jest elastyczniejszą formą finansowania niż kredyt. Szeroko dostępne źródła finansowania, w połączeniu z korzystnymi rozwiązaniami prawno-podatkowymi, przyczynią się do rozwoju flot samochodowych, w tym sektora CFM.
 

Czytaj E-WYDANIE
 
Numer 163, czerwiec/lipiec 2016

CFM: nowe standardy

Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów – jedyna w kraju organizacja reprezentująca branże CFM i Rent a Car – wprowadza nowe standardy definiowania rynku wynajmu długoterminowego samochodów (CFM) w Polsce. Zmiany dotyczą zakresu oraz rodzaju usług, które są zaliczane do tzw. wynajmu długoterminowego aut.
 

Czytaj E-WYDANIE
 
Numer 4/5 (162), kwiecień/maj 2016

Kredyt czy leasing

Jak wykazują badania, inwestycje firm z segmentu mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MMŚP) w znacznej mierze są realizowane za pomocą środków własnych. Jednak koncentracja na własnych zasobach może skutecznie blokować dalszy rozwój przedsiębiorstw i ich zagraniczną ekspansję – z tego względu warto skorzystać z zewnętrznego finansowania. Dużą popularnością wśród firm cieszą się leasing i kredyt. Poddajmy je analizie.
 

Czytaj E-WYDANIE
 
Numer 2/3 (161/162), luty/marzec 2016

Wzrost i równowaga

Optymistyczne dane podsumowujące kondycję branży leasingowej w 2015 roku potwierdzają, że leasing jest sprawdzoną i pożądaną przez firmy formą finansowania samochodów. Także branża CFM z kompleksową usługą Full Service Leasing (FSL) odnotowuje stały wzrost zainteresowania ze strony rynku.
 

Czytaj E-WYDANIE
 
Numer 12/1 (159/160), grudzień 2015/styczeń 2016

Troska i optymizm

Branża flotowa, jak żadna inna, jest dokładnym barometrem koniunktury gospodarczej. Dobre wyniki wielu sektorów, które decydują o jej rozwoju, pozwalają z ostrożnym optymizmem spoglądać na wyzwania roku 2016.
 

Czytaj E-WYDANIE
 
Numer 10/11 (157/158), październik/listopad 2015

Mocne i słabe strony CFM

Mówiąc o atutach wynajmu długoterminowego samochodów, 55% przedsiębiorców z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) wskazuje, że najistotniejsze są korzyści finansowe. Z kolei ponad 30% firm zniechęca fakt, że auta nie są ich własnością – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Carefleet SA przez Instytut Keralla Research.
 

Czytaj E-WYDANIE
 
Numer 8/9 (155/156), sierpień/wrzesień 2015

Pokonać VAT

Od 1 lipca tego roku przedsiębiorcy w Polsce zyskali długo oczekiwaną możliwość odliczania podatku VAT od paliwa zakupionego do aut służbowych. Pomimo że odliczeniu podlega tylko 50% należnego podatku, to oszczędności w kosztach użytkowania floty, jakie dzięki takiemu rozwiązaniu zyskają firmy, będą znaczące.
Ich wielkość będzie uzależniona od spalania samochodu i w przypadku dużych flot pojazdów może wynosić nawet od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy złotych rocznie.
 

Czytaj E-WYDANIE
 
Numer 6/7 (153/154), czerwiec/lipiec 2015

Atrakcyjny benefit

Właściwe rozdysponowanie służbowych pojazdów oraz ustalenie najbardziej racjonalnego, z ekonomicznego punktu widzenia, zakresu użytkowania auta firmowego skutkuje dla firmy oszczędnościami oraz pozytywnymi relacjami z pracownikami. Praktyka codzienna pokazuje, że samochód jest w firmie już nie tylko narzędziem pracy, ale atrakcyjnym benefitem.
 

Czytaj E-WYDANIE
 
Numer 4/5 (151/152), kwecień/maj 2015

Barometr wskazuje na rozwój

Optymistyczne prognozy menedżerów flot, choć ostrożniejsze niż rok temu, dają obraz polskiego rynku CFM jako posiadającego w dalszym ciągu duży potencjał rozwoju. Dziewiąta edycja raportu „Barometr Flotowy Arval”, który przygotowany został przez międzynarodową platformę Corporate Vehicle Observatory (CVO), pokazuje najważniejsze trendy z dziedziny zarządzania flotą samochodową w firmach w Polsce oraz 14 krajach z Europy i świata.
 

Czytaj E-WYDANIE
 
Numer 149/150, luty/marzec 2015

Pozytywny impuls

Branża leasingu osiągnęła w ubiegłym roku rekordowy wynik. Suma aktywów przekroczyła 42,8 mld zł, przy czym w dużej części były to transakcje odnoszące się do środków transportu (samochody osobowe, dostawcze i ciężarowe). Podobnie optymistyczne informacje docierają z rynku CFM.
 

Czytaj E-WYDANIE
 
Numer 147/148, grudzień 2014/styczeń 2015

Ostrożny optymizm

Branża flotowa jak żadna inna jest dokładnym barometrem koniunktury gospodarczej. Dobre wyniki wielu sektorów, które decydują o jej rozwoju, pozwalają z ostrożnym optymizmem spoglądać na wyzwania roku 2015.
 

Czytaj E-WYDANIE
 
Numer 11 (146), listopad 2014

Postulaty i rekomendacje

Instytucje Unii Europejskiej, które odpowiadają za regulacje prawne w zakresie polityki motoryzacyjnej, mogłyby odgrywać większą rolę w kształtowaniu przyszłości branży transportu drogowego. Opublikowana w Brukseli Biała Księga Goodyeara
pt. „Mobilność Przyszłości: Inteligentne Floty i Przyszłość Branży Transportowej” zawiera wyniki nowych badań i rekomendacje co do działań dla europejskich i krajowych ustawodawców, w tym wyraźniejsze wsparcie w tworzeniu efektywnych paliwowo flot.
 

Czytaj E-WYDANIE
 
Numer 10 (145), październik 2014

Nie ma gry bez kart

Karty paliwowe są jednym z podstawowych narzędzi tak użytkownika samochodu służbowego, jak i menedżera zarządzającego flotą. Możliwość bezgotówkowych rozliczeń, jedna zbiorcza faktura, elektroniczne załączniki do faktur, które mogą być importowane do programów wspomagających zarządzanie flotą, stanowią bardzo duże ułatwienia w codziennej pracy.
 

Czytaj E-WYDANIE
 
Numer 8/9 (143/144), sierpień/wrzesień 2014

Optymizm rynku

Wyjątkowo optymistyczne dane podsumowujące kondycję branży leasingowej w I półroczu 2014 roku potwierdzają, że leasing jest sprawdzoną i pożądaną przez przedsiębiorców formą finansowania pojazdów. Także branża CFM odnotowuje stały wzrost zainteresowania rynku. Potwierdza to raport Instytutu Keralla Research, który wskazuje, że ponad 77% mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość usługi wynajmu długoterminowego samochodów.
 

Czytaj E-WYDANIE
 
Numer 6 (141), czerwiec 2014

Górna półka górą

Przedsiębiorcy i firmy chętnie nabywają auta z tzw. górnej półki, gdyż nowe przepisy w zakresie podatku VAT od samochodów używanych do prowadzenia działalności gospodarczej przynoszą wiele korzyści z tego typu zakupów.
 

Czytaj E-WYDANIE
 
Numer 5 (140), maj 2014

Leasing to sprawdzona metoda

Leasing pozostaje najpopularniejszym sposobem pozyskania pojazdów do flot. Według danych Związku Polskiego Leasingu, firmy leasingowe zrzeszone w ZPL zanotowały w I kwartale 2014 roku 42,9% wzrost obrotów w skali roku, co oznacza sfinansowanie inwestycji o wartości ponad 10 mld zł. Łącznie w ciągu pierwszych trzech miesięcy br. oddano do użytkowania pojazdy o wartości 6,8 mld zł.
 

Czytaj E-WYDANIE
 
Numer 4 (139), kwiecień 2014

Służbowe nie muszą być własne

Badania rynku CFM w Polsce potwierdzają, że również w naszym kraju wynajem długoterminowy zyskuje na popularności. Liczba wynajmowanych pojazdów sięga już 160 tys. aut. Klientami branży CFM są nie tylko duże firmy czy przedstawicielstwa międzynarodowych koncernów, ale coraz częściej krajowy sektor MŚP. Znaczący potencjał wykazuje również sektor publiczny, dlatego Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) wskazuje na potrzebę edukacji i promocję idei outsourcingu samochodów służbowych.
 

Czytaj E-WYDANIE
 
Numer 3 (138), marzec 2014

Gra w karty

Rok 2014 zapowiada się bardzo dobrze dla tankujących paliwa tradycyjne. Wszystko wskazuje na to, że zmiany, z jakimi mamy do czynienia na światowym rynku naftowym, z korzyścią odbiją się na rodzimych cenach paliw. Ponadto z pomocą administratorom flot w dyscyplinowaniu wydatków paliwowych śpieszą emitenci kart paliwowych, którzy przygotowali szereg nowych produktów.
 

Czytaj E-WYDANIE
 
Numer 2 (137), luty 2014

VAT po nowemu – mniej korzyści, większa danina

Legislacyjny wyścig z czasem dobiegł końca. Po długim okresie niepewności wiadomo już, że zgodnie z decyzją Sejmu nowe regulacje dotyczące odliczenia podatku VAT od samochodów firmowych wejdą w życie najprawdopodobniej 1 kwietnia br. Decyzja jest ważna, bowiem samochody należą do grupy środków trwałych najczęściej i najchętniej branych przez firmy w leasing.
 

Czytaj E-WYDANIE
 
Numer 12/1 (135/136), grudzień 2013/styczeń 2014

Powoli, ale do przodu

Ostatnie tygodnie 2013 roku pozytywnie zaskoczyły analityków rynku. Utrzymująca się tendencja gospodarczego ożywienia, wzrost PKB oraz dobre sygnały płynące ze strony sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) wzmacniają te rezultaty i pozwalają z ostrożnym optymizmem patrzeć na przyszły rok. Ożywienie będzie nabierało tempa, choć nie należy oczekiwać dużego przyspieszenia.
 

Czytaj E-WYDANIE
 
Numer 11 (134), listopad 2013

Barometr zapowiada wyż

Tegoroczne wyniki „Barometru Flotowego 2013”, który tradycyjnie przygotowała firma ArvalService Lease Polska, wykazują, że rynek pojazdów flotowych nadal jest rynkiem rozwojowym, a jego użytkownicy są świadomi korzyści płynących z wynajmu długoterminowego i coraz częściej sięgają po zaawansowane rozwiązania, takie jak telematyka, aplikacje mobilne czy zaawansowane szkolenia.
 

Czytaj E-WYDANIE
 
Numer 10 (133), październik 2013

Oszczędza, pomaga i kontroluje

Codzienna praktyka w procesie zarządzania flotą samochodów firmowych potwierdza, że korzystanie z kart paliwowych jest opłacalne. Korzyści pojawiają się nawet w przypadku flot liczących kilka pojazdó w. Niemały wpływ ma tutaj Internet, a tym samym rozwój usług on-line, gdzie administratorzy flot samochodowych mogą na bieżąco zarządzać flotą i kontrolować wydatki związane z zakupem paliwa.
 

Czytaj E-WYDANIE
 
Numer 9 (132), wrzesień 2013

Finansowanie dobre na kryzys

Pozytywne wyniki sprzedaży branży leasingowej w pierwszym półroczu 2013 roku potwierdzają, że pomimo kryzysu na wielu rynkach świata, to właśnie leasing cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców. Coraz więcej firm korzysta też z pożyczki i czerpie korzyści z wynajmu długoterminowego. To właśnie ten segment rynku ma bardzo duży potencjał do wzrostu i będzie się dynamicznie rozwijał.
 

 
Numer 7/8 (130/131), lipiec/sierpień 2013

Recepta na bezpieczeństwo

Polska należy do grupy państw wspólnoty europejskiej, w których podróżowanie samochodem wiąże się z najwyższym ryzykiem. Opublikowany w Warszawie specjalny raport Banku Światowego „Przegląd potencjału w zakresie zarządzania bezpieczeństwem drogowym w Polsce” wskazuje, że jeszcze wiele pozostało do zrobienia dla poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. Odpowiedzią na raport i nadzieją na poprawę sytuacji jest Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
 

 
Numer 6 (129), czerwiec 2013

Telematyka narzędzie przyszłości

W okresie zaciskania pasa i poważnych oszczędności firmy stawiają na dyscyplinę wydatków także w zakresie gospodarowania środkami transportu. Dobre wyniki i perspektywy rozwoju usług CFM po I kwartale 2013 r. wskazują kierunek rozwoju sektora wynajmu długoterminowego. Narzędziem skutecznie wspierającym rozwój usług CFM są mobilne rozwiązania telematyczne.
 

 
Numer 5 (128), maj 2013

W oczekiwaniu na nowe regulacje

Planowane zmiany regulacji, dotyczące możliwości odliczania podatku VAT, budzą niemałe emocje w polskiej branży leasingowej. Wraz z upływającym czasem pojawia się coraz więcej komentarzy i analiz w zakresie potencjalnych skutków nowych przepisów dla przedsiębiorców. Coraz częściej możemy też spotkać się z alternatywnymi propozycjami dla planowanych zmian.
 

 
Numer 4(127), kwiecień 2013

Służbowe bardzo pożądane

Według najnowszego raportu Instytutu Keralla Research, pod koniec 2012 roku wynajem długoterminowy w Polsce oferowały 43 firmy. W badaniu udział wzięli dostawcy obsługujący blisko 96% wszystkich zewnętrznie zarządzanych aut służbowych w Polsce. Wyniki raportu wskazują, że rok 2012 branża car fleet management (CFM) zakończyła wynikiem 17,3 tys. klientów, co daje wzrost korzystających z outsourcingu samochodów o 3,9% w stosunku rok do roku.
 

 
Numer 3(126), marzec 2013

Kierowca prześwietlony

Monitorowanie rynku wynajmu długoterminowego jest jednym z istotnych elementów, które pozwalają utrzymać wysoki poziom dynamicznie rozwijającej się usługi. Na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu, który zrzesza 17 firm członkowskich, w ubiegłym roku firma TNS Polska przeprowadziła Badanie Satysfakcji Kierowców. Udostępniony przez PZWLP raport pozwala całościowo przyjrzeć się potrzebom, kondycji i kierunkowi rozwoju branży CFM.
 

 
Numer 2 (125), luty 2013

Stabilizator rozwoju

Wyniki firm branży leasingowej, opublikowane w raporcie rocznym przez Związek Polskiego Leasingu, potwierdzają, że leasing pozostaje najbardziej atrakcyjną formą pozyskania środków finansowych na zakup aut firmowych. W dobie dekoniunktury gospodarczej i problemów związanych z płynnością w firmach, leasing nie blokuje zdolności kredytowej firmy, nie wykorzystuje dużych zasobów pieniężnych i pozwala, aby inwestycja zarabiała „sama na siebie”. Dobrymi wynikami może pochwalić się również branża CFM, która ma się dobrze i wciąż notuje wzrost.
 

 
Numer 12 / 1 (123/124), grudzień 2012/styczeń 2013

Konsekwentnie ku stabilizacji

Słabnące tempo rozwoju gospodarczego przekłada się również na kondycję branży motoryzacyjnej i segmentów rynku ściśle z nią powiązanych. Wprawdzie rynek nie odnotowuje drastycznych spadków, jednak wciąż trwa walka o utrzymanie przynajmniej wyników z roku ubiegłego. Najlepszą ilustracją jest dychawiczna sprzedaż samochodów. Dla wielu firm ratunkiem na słabe wyniki pozostają racjonalne zamówienia branży flotowej.
 

 
Numer 11 (122), listopad 2012

Stabilnie w górę

Instytut Keralla Research, badając poziom nasycenia usługą Car Fleet Management w całym rynku flotowym w Polsce po pierwszej połowie br., szacuje go na nie więcej niż 4%, a możliwą do pozyskania flotę aut firmowych, które potencjalnie mogłyby być zarządzane, na ok. 580 tys. pojazdów. Biorąc więc pod uwagę aktualny stan rynku, tj. 148 tys. wynajętych pojazdów, prognozy dla branży są zdecydowanie optymistyczne, mimo że nastroje przedsiębiorców w większości nadal są kiepskie.
 

 
Numer 10 (121), październik 2012

Barometr dobrych prognoz

Z inicjatywy firmy Arval, która wchodzi w skład grupy BNP Paribas, przeprowadzono w 15 krajach badania rynku flotowego Barometr Corporate Vehicle Observatory (CVO). Wyniki siódmej edycji Barometru CVO wskazują, że pomimo trudnej sytuacji w branży motoryzacyjnej, postępuje rozwój polskiego rynku pojazdów flotowych.
 

 
Numer 9 (120), wrzesień 2012

Złożony problem szkód

Windowanie składki ubezpieczenia nie jest jedynym środkiem na poprawę bezpieczeństwa i obniżenie liczby zgłaszanych szkód – wynika z pierwszego na rynku raportu Instytutu Keralla Research na temat szkodowości we flotach.
 

 
Numer 7/8 (118/119), lipiec/sierpień 2012

Wydatki drogowe pod kontrolą

Wprowadzenie elektronicznego systemu poboru opłat na początku lipca 2011 roku było prawdziwą rewolucją. Archaiczny, deficytowy system winietowy został zastąpiony nowoczesnym rozwiązaniem elektronicznym, jakie wcześniej wprowadzono m.in. w Austrii czy Czechach. Od roku kierowcy pojazdów i zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t płacą za korzystanie z określonych fragmentów dróg krajowych, ekspresowych i autostrad zarządzanych przez GDDKiA, używając urządzeń pokładowych viaBOX.
 

 
Numer 6(117), czerwiec 2012

Recepta dla oszczędnych

Usługi CFM są coraz bardziej opłacalne, zarówno dla dużych jak i dla małych firm, ze względu na znaczne oszczędności związane z utrzymaniem floty oraz na wiele ułatwień administracyjnych. Potwierdzeniem opinii jest fakt, że pomimo ogólnoeuropejskiego kryzysu, branża CFM rozwija się w Polsce znacznie szybciej niż w innych krajach.
 

 
Numer 5 (116), maj 2012

Karty w grze

Kolejne rozwiązania w postaci opcjonalnych programów, stosowane przez emitentów kart paliwowych, pozwalają administratorowi floty na wnikliwy i kompleksowy nadzór wydatków związanych z użytkowaniem służbowego pojazdu, zaś kierowcy
na efektywną pracę.
 

 
Numer 4 (115), kwiecień 2012

Korzystne finansowanie w zasięgu ręki

Pozyskanie korzystnych dla firmy źródeł finansowania środków transportu jest efektem znajomości mniej lub bardziej skomplikowanych procedur i formalności związanych z wyborem opcji finansowania. Umiejętność dopasowania oferty instytucji finansowej typu leasing, kredyt, pożyczka czy wynajem do potrzeb i możliwości firmy oraz wszystkich rzeczywistych obciążeń pozwala na utrzymanie dyscypliny budżetowej i uniknięcie zbędnych wydatków.
 

 
Numer 3 (114), marzec 2012

Sprostać wyzwaniom jutra

Wobec narastających skutków kryzysu na rynkach europejskich firmy transportowe podejmują działania na rzecz poprawy efektywności paliwowej swojego taboru. Z pomocą branży przyszedł koncern Goodyear Dunlop, który w Brukseli opublikował raport przedstawiający zalecenia, których wdrożenie może skutkować zwiększeniem efektywności paliwowej branży transportu drogowego.
 

 
Numer 113, luty 2012

Przemyślany wybór

Przedsiębiorstwa w Polsce średnio co trzy–cztery lata wymieniają flotę samochodową. Poza wyborem odpowiedniego modelu auta jest to także operacja wymagająca sporych nakładów finansowych, stąd za każdym razem warto dokładnie zapoznać się z dostępnymi na rynku ofertami sfinansowania floty. Nie ma uniwersalnej odpowiedzi na pytania „Jak sfinansować flotę? Czy lepiej zdecydować się na gotówkę, pożyczkę, a może leasing?”. Wszystko zależy od obecnej sytuacji ekonomicznej firmy i specyfiki branży, w której działa.
 

 
Numer 12/1 (111/112), grudzień 2011/styczeń 2012

Przyszłość należy do flot

Branża flotowa szybko reaguje na wszelkie zmiany koniunktury, dlatego jest wrażliwa na wahania gospodarki, a jej kondycja odzwierciedla zachodzące zmiany. Szereg pośpiesznie wdrażanych przez firmy programów naprawczych i oszczędnościowych pozwoliło pokonać trudności i wyznaczyć horyzont rozwoju flotowego. Wprawdzie wielu przedstawicieli branży flot samochodowych pozytywnie ocenia mijający rok 2011, to jednak nikt nie lekceważy zagrożeń.
 

 
Numer 11 (110), listopad 2011

Rynek, który dojrzał

Wynajem długoterminowy samochodów służbowych, po blisko 10 latach popularyzowania, wszedł w końcu w fazę dojrzałą. Ostatnie miesiące zmagań o klientów, intensywna rywalizacja z konkurencją w atmosferze cięć, likwidacji kratki, wzrostu cen polis ubezpieczeniowych i nie najlepszych przecież nastrojów przedsiębiorców były swoistym testem na dojrzałość rynku CFM – wynika z najnowszego raportu Instytutu Keralla Research, podsumowującego pierwsze półrocze 2011 roku.
 

 
Numer 10 (90), październik 2011

Ekologiczne floty przyszłości

Rozwiązania ekologiczne z impetem wkroczyły w polityki firm związanych z rynkiem samochodowym. Już w tej chwili trudno znaleźć koncern motoryzacyjny, który nie inwestowałby w rozwój pojazdów elektrycznych lub hybrydowych. Trwałe miejsce zajmują rozwiązania promujące napęd LPG czy CNG. Ważnym odbiorcą nowych technologii jest rynek flotowy.
 

 
Numer 108, wrzesień 2011

Skuteczne finansowanie

Federacja Europejskich Stowarzyszeń Leasingowych Leaseurope podała, że w 2010 r. wzrost rynku leasingu w Polsce, przy wartości udzielonego finansowania na poziomie 27 mld zł, wyniósł prawie 21%, podczas gdy średnia dla Europy była na poziomie niecałych 5%. Pod względem dynamiki rok do roku jesteśmy liderem regionu Europy Środkowo-Wschodniej i wiceliderem Europy. Dynamicznie rozwija się także branża CFM, która w Polsce odnotowała dwucyfrowy wzrost. W czasach szczegółowego liczenia wydatków CFM pozwala na oszczędność środków finansowych oraz czasu.
 

 
Numer 106/107, lipiec/sierpień 2011

Rynek jak na dłoni

Coroczne badanie rynku flotowego Barometr CVO na stałe wpisało się w kalendarz ważnych wydarzeń związanych z branżą CFM w Polsce. Tegoroczna edycja badania, oprócz wysondowania wśród menedżerów flot opinii związanych z kondycją taboru i perspektywami rozwoju branży, skupiła się na tematyce bezpieczeństwa drogowego i potencjale pojazdów z zasilaniem alternatywnym w profesjonalnych zastosowaniach.
 

 
Numer 6 (105), czerwiec 2011

Skuteczna ochrona

Najnowszy raport, przygotowany przez Instytut Badań i Rozwiązań B2B Keralla Research na temat zasad zarządzania samochodami służbowymi w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach, to cenne źródło fachowych informacji z zakresu bezpieczeństwa, szkodowości i praktyk obowiązujących w polskich firmach posiadających
samochody firmowe.
 

 
Numer 5 (104), maj 2011

Mocna karta

Koncerny paliwowe i firmy, które oferują karty paliwowe, złagodziły wymagania wobec klientów, dlatego nawet w przedsiębiorstwach z niewielkim parkiem samochodowym karty paliwowe to niemal standard. Analizy rynku potwierdzają, że po „plastikowy pieniądz” coraz częściej sięgają firmy nowocześnie zarządzane i otwarte na nowe technologie. Emitenci kart, m.in. BP, Shell, DKV, UTA, PKN Orlen, Statoil, Lotos, Lukoil czy NesteA24, odwzajemniają się nowymi rozwiązaniami i dodatkowymi usługami, za które można płacić kartą.
 

 
Numer 4 (103), kwiecień 2011

Finansowy punkt wyboru

Inwestycje w tworzenie parku samochodowego w firmach zawsze wiążą się z dużym obciążeniem dla budżetów, dlatego instytucje finansowe proponują przedsiębiorstwom różne sposoby zewnętrznego finansowania. Na właściwy wybór formy finansowania mają wpływ takie czynniki jak plany inwestycyjne, wielkość floty czy ogólna kondycja finansowa danej firmy.
 

 
Numer 3 (102), marzec 2011

Niezawodny strażnik

Administrowanie dużą flotą pojazdów wymusza na właścicielach firm stosowanie profesjonalnych systemów telematycznych. Bez nich nie byłoby możliwe sprawowanie kompleksowej kontroli nad parkiem pojazdów.
 

 
Numer 2 (101), luty 2011

Właściwy wybór

Od 1 stycznia br. obowiązują nowe przepisy ustawy o podatku VAT i transporcie drogowym, które zakończyły erę pełnej ulgi podatkowej od zakupu i leasingu wykorzystywanych w działalności gospodarczej małych samochodów dostawczych, czyli popularnych aut z kratką. Teraz przedsiębiorca może odliczyć jedynie 60% VAT, ale nie więcej niż 6 tys. zł, a od paliwa odliczenie VAT-u w ogóle nie przysługuje.
 

 
Numer 99/100, grudzień 2010/styczeń 2011

Stabilny wzrost

Dobiegający koniec roku to tradycyjnie czas podsumowań, statystyk i ocen minionego okresu. Branża flotowa, pomimo zawirowań na rynku, z nutą optymizmu kończy rok 2010. Obserwowane wzrosty, choć nie mają charakteru skokowego i nie przypominają czasów sprzed spowolnienia, wskazują jednak, że firmy powoli wracają do realizacji planów inwestycyjnych, a ogólna sytuacja gospodarcza się poprawia.
 

 
Numer 11 (98), listopad 2010

Doping z kratką

W obliczu zapowiadanych zmian odliczeń podatku VAT trwa „sezon” wyprzedaży aut z kratką i wymiany parków aut firmowych, klientów branży CFM i firm RAC. Wprawdzie producenci i importerzy aut cieszą się z dobrych wyników sprzedaży, to jednak z wielką obawą zastanawiają się nad przyszłoroczną sytuacją w branży motoryzacyjnej. Zwłaszcza że zapowiadane nowe przepisy nie są do końca przejrzyste.
 

 
Numer 10 (97), październik 2010

Przegrupowanie na rynku

Pierwsze półrocze 2010 roku było dla wynajmu aut firmowych okresem zmian ściśle związanych z kryzysem, przegrupowaniem na rynku oraz porządkowaniem „własnego portfela”. Zmniejszyła się w rezultacie liczba klientów (aż o 500!), nastąpiła migracja z zarządzania do full service leasingu. Równolegle mieliśmy (i jeszcze mamy) czas wymiany dużych flot na krajowym rynku i czas czekania z zakupami aut do firm MŚP, a wszystko to w klimacie oszczędności, słabnącego rynku leasingu i dużej ostrożności klientów firmowych.
 

 
Numer 9 (96), wrzesień 2010

Kontrowersyjna decyzja

W obliczu kłopotów budżetowych rząd zamierza szukać oszczędności poprzez ograniczenie odpisu podatku VAT od zakupu pojazdu oraz od paliwa do nich tankowanego. Projekt, który nie zyskał jeszcze oficjalnej akceptacji Komisji Europejskiej, zakłada, że odliczenie VAT będzie wynosiło do 60% wartości auta, jednak nie więcej niż 6 tys. zł. Zapowiedź zmian, które mają wejść w życie od początku 2011 roku, wywołała niepokój wśród przedsiębiorców i spory ruch w salonach, gdzie wyprzedawane są auta z tzw. kratką.
 

 
Numer 7/8 (94/95), lipiec/sierpień 2010

Usługi dodatkowe

Instytucje finansowe, firmy flotowe nie ograniczają się jedynie do samego produktu i coraz częściej, aby podnieść atrakcyjność swojej oferty, dodają usługi, które ostatecznie podnoszą jakość i zachęcają do jej wyboru.
 

 
Numer 6 (93), czerwiec 2010

Barometr na pogodę

Z inicjatywy firmy Arval, która wchodzi w skład grupy BNP Paribas, w 14 krajach europejskich przeprowadzono badania rynku flotowego Barometr Corporate Vehicle Observatory (CVO). Wyniki piątej edycji Barometru CVO wskazują na dalszy, dynamiczny rozwój polskiego rynku pojazdów flotowych. Prognozy są optymistyczne nie tylko
dla Polski, ale również dla pozostałych krajów objętych badaniem.
 

 
Numer 5 (92), maj 2010

Z kartą na codzień

Emitenci kart paliwowych obecni na polskim rynku – BP, Shell, DKV, UTA, PKN Orlen, Statoil czy Lotos – nie stoją w miejscu i wciąż udoskonalają swoją ofertę. Ważnym klientem, który na co dzień posługuje się kartami paliwowymi, są firmy transportowe użytkujące pojazdy ciężarowe.
 

 
Numer 4 (91), kwiecień 2010

Nowe standardy raportowania

Na początku roku Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) zaproponował standardy klasyfikowania różnych usług flotowych.
Od tej pory firmy leasingowe i CFM mogą ogłaszać wyniki wyszczególniając, jaka część ich usług to dokładnie zdefiniowane: wynajem długoterminowy, wynajem krótkoterminowy lub wyłączne finansowanie.
 

 
Numer 3 (90), marzec 2010

Finansowe wyzwanie

Dotychczas w Polsce większość samochodów służbowych kupowana była ze środków własnych przedsiębiorstwa. Drugim z kolei najważniejszym sposobem finansowania środków trwałych był leasing finansowy. Ostatni rok przyniósł zmianę wielu scenariuszy biznesowych, w tym źródeł finansowania. Dostępność kredytu jest ograniczona, zaś zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne nadal rośnie.
 

 
Numer 2 (89), luty 2010

Powrót do normalności

Łączna wartość należności leasingowych na koniec 2009 roku w kwocie 55 mld zł, w tym 47,3 mld zł dla ruchomości, nieznacznie ustępuje wartości salda kredytów inwestycyjnych udzielonych firmom przez banki (59,9 mld zł). Podsumowując ubiegły rok, przedstawiciele Związku Polskiego Leasingu (ZPL) i Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) przyznali, że leasing to główne, obok kredytu, źródło finansowania inwestycji w gospodarce.
 

 
Numer 12(87)/1(88), grudzień 2009/styczeń 2010

Bilans i perspektywy

Mija kolejny rok zmagania się branży motoryzacyjnej z kryzysem. Paradoksalnie regres na rynkach światowych wymusił podjęcie szeregu programów naprawczych i oszczędnościowych. Także polskie firmy i instytucje związane z branżą samochodową mogą mówić o wyhamowaniu tendencji spadkowych. Ostrożne prognozy przewidują, że rok 2010 będzie dla wielu firm okresem umacniania pozycji rynkowej i zdobywania nowych klientów.
 

 
Numer 11 (86), listopad 2009

Wszystkie karty w ręku

Korzystanie z kart paliwowych to nie tylko wygoda przy tankowaniu, ale i skuteczne wsparcie procesu zarządzania parkiem samochodowym. Kolejne rozwiązania w postaci opcjonalnych programów stosowane przez emitentów kart paliwowych pozwalają administratorowi floty na wnikliwy i kompleksowy nadzór wydatków związanych z użytkowaniem służbowego pojazdu, zaś kierowcy na efektywną pracę.
 

 
Numer 10 (85), październik 2009

Auto z wyższej półki

Od Skody Superb po Maybacha 62, od Fiata Croma po Bentleya Arnage, od Forda Mondeo aż po Rolls-Royce’a Phantom Drophead Coupe... Oferta samochodów stosownych dla prezesów, bossów i szefów ma mnóstwo odcieni komfortu, dynamiki i znamion zamożności.
 

 
Numer 9 (84), wrzesień 2009

Zdążyć przed zmianą

Kwestia pełnego odliczenia VAT-u od firmowych samochodów osobowych jest jednym z ważniejszych tematów postulowanych w ostatnich latach przez branżę leasingową. Szanse na uregulowanie tego problemu pojawiły się na krótko w 2006 roku. Ostatecznie jednak Ministerstwo Finansów wycofało się z przygotowanego projektu ustawy w tym zakresie. Już wówczas pojawiały się liczne głosy ekspertów podatkowych wskazujących, iż obowiązujące przepisy ograniczające możliwość odliczania podatku VAT są niezgodne z przepisami wspólnotowymi. Potwierdził to Europejski Trybunał Sprawiedliwości.
 

 
Numer 7/8 (82/83), lipiec/sierpień 2009

Letni optymizm

Badanie Barometr CVO 2009 pokazuje, że wśród osób kadry menedżerskiej podejmującej decyzje o zakupie samochodów firmowych przeważają opinie o wzroście rynku flotowego w ciągu najbliższych trzech lat, aczkolwiek przedstawiciele największych firm są w swych przewidywaniach znacznie ostrożniejsi. Analitycy przewidują jego tegoroczny wzrost na poziomie 8–10%. To być może niewiele w porównaniu z paroletnim okresem 20% rozwoju. Ale to wciąż dużo w porównaniu z prognozami dla całej gospodarki.

 

 
Numer 6 (81), czerwiec 2009

Ciężarówki na długie terminy

Pomimo trudnej sytuacji w branży motoryzacyjnej, nie słabnie zainteresowanie wynajmem długoterminowym samochodów ciężarowych i użytkowych. Korzyści leasingu operacyjnego oraz zarządzania i administrowania flotą pojazdów ciężarowych w ramach tego wynajmu to szansa na rozwój firmy – przekonują eksperci i administratorzy flot.
 

 
Numer 5 (80), maj 2009

Lojalne tankowanie

Emitenci kart paliwowych w różny sposób zachęcają kierowców i firmy do korzystania z kart paliwowych. Obok walorów funkcjonalnych, do których należy łatwość posługiwania się kartą, oraz ekonomicznych, pozwalających m.in. na planowanie i kontrolę wydatków ponoszonych na paliwo, należą programy lojalnościowe. Kierowcy za tankowanie i inne usługi na stacji paliw zbierają punkty. W ten sposób gromadzą punkty, które mogą wymienić na atrakcyjne nagrody lub przeznaczyć na cele charytatywne.
 

 
Numer 4 (79), kwiecień 2009

W poszukiwaniu oszczędności

W czasach kryzysu praca menedżerów flot samochodowych nie jest łatwym zajęciem. Firmy szukają oszczędności, dlatego z uwagą przyglądają się również kosztom działalności flot, aby i tam maksymalnie ograniczyć wydatki. Oszczędności to, w chwili kiedy w gospodarce panuje tak dynamiczna sytuacja, jeden z najlepszych sposobów na przetrwanie.
 

 
Numer 3 (78), marzec 2009

Zielony tabor

Według szacunków po europejskich drogach porusza się ćwierć miliarda samochodów. Odpowiadają one za ponad 12% całkowitej emisji CO2 w Unii Europejskiej. Wzrastająca liczba aut niestety powoduje również wzrost zanieczyszczeń. Z rury wydechowej każdego z nich podczas jazdy wydobywają się ponad 2000 różnych trujących związków, jednak normom emisji podlega tylko kilka z nich – tlenek węgla, węglowodory, tlenki azotu, a w przypadku silników wysokoprężnych także cząstki stałe.
 

 
Numer 2 (77), luty 2009

Kryzysowa rzeczywistość

Malejąca pod koniec 2008 roku liczba aut rejestrowanych na firmy była jedynie potwierdzeniem trudnej sytuacji w branży motoryzacyjnej i zapowiedzią jeszcze większego kryzysu, jaki dopadł światowe rynki finansowe. Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców ogółem w ubiegłym roku zarejestrowano w Polsce 315120 nowych samochodów osobowych, w tym 145 638 na firmy. Porównując liczby z rokiem 2007, gdy zarejestrowano na firmy 135 136 samochodów, łatwo zauważyć, jak ważną pozycję zajmują środki transportu w strukturze inwestycji firm i przedsiębiorstw.
 

 
Numer 12(75)/1(76), grudzień 2008/styczeń 2009

W trudnych czasach przetrwają najlepsi

Skutki kryzysu zaufania pomiędzy instytucjami finansowymi wciąż są nieprzewidywalne. Także diagnozy dotyczące oceny rynku i perspektyw rozwoju w najbliższej przyszłości zmieniają się jak w kalejdoskopie. W wariancie optymistycznym ekonomiści ostrożnie zapowiadają w roku 2009 zwolnienie tempa wzrostu PKB do około 3,5–4,5%. Dla szeroko pojętej branży transportowej oznacza to m.in. konieczność znacznych oszczędności i racjonalizacji kosztów. Stąd opinia, że czekają nas ciężkie czasy, w których zwyciężą te najlepiej zarządzane firmy.
 

 
Numer 74, listopad 2008

Czas na zmiany

W 13 tysiącach firm w Polsce jeździ ponad 112 tysięcy wynajętych samochodów – podaje w badaniach rynku Instytut KerallaResearch. Można powiedzieć, że to znakomity wynik.
Biorąc jednak pod uwagę dynamikę, z jaką rozwijał się dotąd
ten sektor, można zauważyć pewne spowolnienie tempa wzrostu. Odczuwa to także branża leasingowa, której nie pomagają problemy sektora transportowego i budowlanego.
 

 
Numer 73, październik 2008

Wszystko bez VAT

Przedsiębiorcy w przypadku aut osobowych mogą odliczyć tylko 60% stawki  VAT i nie więcej niż 6000 zł. Tylko gdy chodzi o pojazdy ciężarowe i tzw. ciężarowe, możliwe jest odliczenie całego podatku. Według prawa podatkowego nie tylko typowe ciężarówki i auta dostawcze są „pojazdami ciężarowymi”, ale zaliczają się do nich także pikapy i inne samochody z wydzieloną przestrzenią bagażową.
 

 
Numer 72, wrzesien 2008

Odrobina luksusu

Jak cię widzą, tak cię piszą – mówi staropolskie powiedzenie. Do tej maksymy przekonało się wiele firm, które w trosce o pozycję rynkową postawiły na wzmocnienie swojego wizerunku poprzez wzbogacenie parku samochodowego o auta luksusowe. Drogie terenówki, limuzyny, a nawet auta sportowe coraz częściej trafiają w ręce wyższej kadry menedżerskiej zarządów firm. Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar od początku 2008 roku utrzymuje się tu rosnący trend sprzedaży i rejestracji.
 

 
Numer 7/8 (70/71), lipiec/sierpień 2008

Czas na zmiany

Nowoczesny i prawidłowo rozwijający się rynek motoryzacyjny jest istotnym czynnikiem wspomagającym rozwój gospodarczy kraju. Stabilność i przewidywalność tego rynku, planowanie długoterminowe jego rozwoju, przy jednoczesnym uproszczeniu reguł i przepisów definiujących ramy działania, stwarza podstawę do uzyskania jego zrównoważonego rozwoju.
 

 
Numer 6 (69), czerwiec 2008

Korzyści na dłuższy czas

Wynajem długoterminowy floty jest rozwiązaniem, które łączy korzyści leasingu operacyjnego oraz outsourcingu zarządzania i administrowania parkiem samochodowym. Obok aut osobowych, atrakcyjnym rozwiązaniem jest wynajem długoterminowy pojazdów dostawczych, a nawet ciężarowych.
 

 
Numer 5 (68), maj 2008

Uniwersalna karta

Trudno wprost sobie wyobrazić zarządzanie taborem bez kart paliwowych. Zarówno w transporcie międzynarodowym jak i krajowym karty paliwowe dla menedżerów oraz kierowców, którzy posługują się nimi na co dzień, to już codzienność. Dlatego ich emitenci, zarówno kart koncernów paliwowych (Statoil, PKN Orlen, Shell, BP) jak i uniwersalnych wydawanych przez DKV, Routex czy UTA, zaspokajają w tym względzie potrzeby klientów flotowych.
 

 
Numer 4 (67), kwiecień 2008

Stawiają na jakość

Niezależne sieci warsztatów samochodowych rewolucjonizują ten rynek także w naszym kraju. Większość z nich oferuje kompleksową obsługę serwisowo-naprawczą modeli popularnych marek samochodów. Obok klientów indywidualnych ważną grupę stanowią ci firmowi. Administratorzy flot z pełnym zaufaniem decydują się na współpracę z takimi sieciami.
 

 
Numer 3 (66), marzec 2008

Czas na letnie opony

Rozwój sieci oponiarskich sprzyja poszerzeniu oferty o nowe usługi, niekoniecznie związane z serwisem i wymianą opon. Coraz częściej stacje należące do sieci serwisów oponiarskich oferują przeglądy techniczne i diagnostykę aut. Niemniej jedną z ich najważniejszych funkcji jest sezonowa wymiana ogumienia. Serwisy przystąpiły już do wymiany opon letnich na zimowe. Dzięki podpisanym umowom na stałą obsługę administratorzy flot mogą zaplanować termin wizyty i uniknąć niepotrzebnych przestojów.
 

 
Numer 2 (65), luty 2008

Jadą auta firmowe

W ubiegłym roku rynek nowych samochodów osobowych rejestrowanych przez firmy wzrósł o blisko 30%, zaś w przypadku pojazdów dostawczych o ładowności do 6 ton o nieco ponad 23%. W sumie na polskich drogach pojawiły się 135 163 osobowe i 35 124 dostawcze auta firmowe. Liderem rynku w tej pierwszej grupie jest Toyota, a za nią Skoda i Opel, zaś w tej drugiej – Fiat przed Renault i Volkswagenem.
 

 
Numer 12(63)/1(64), grudzień 2007/styczeń 2008

Na fali rozwoju

Dynamiczne tempo rozwoju gospodarczego znajduje odzwierciedlenie także w zmianach zachodzących w branży flot samochodowych. Firmy coraz częściej rozbudowują i wymieniają przestarzały park samochodowy. Rynek car fleet management (CFM) rozwija się w tempie ponad 20%, co oznacza przyspieszenie jego procesu upodabniania się do nowoczesnych struktur branży w krajach Unii Europejskiej. Optymistycznie rok 2007 podsumowują także pozostałe podmioty, które w istotny sposób tworzą branżę flotową, by wymienić Stowarzyszenie Kierowników Flot Samochodowych, które wspomaga menedżerów w kierowaniu firmowymi parkami samochodowymi.
 

 
Numer 11 (62), listopad 2007

Bogactwo wyboru

Wynajem długoterminowy staje się coraz bardziej powszechny już nie tylko wśród dużych firm z kapitałem zachodnim, ale i tych rodzimych, małych i średnich przedsiębiorstw. Konkurencja oraz coraz większe wymagania rynku sprawiają, że systematycznie wzrasta pakiet usług, które odpowiadają potrzebom klientów zdecydowanych na CFM.
 

 
Numer 10 (61), październik 2007

Droga rozwoju

Ostatnie pięć lat obfitowało w wiele ważnych wydarzeń, które ostatecznie wpłynęły na dynamiczny rozwój branży flotowej w Polsce. W tym czasie na łamach magazynu „EuroFlota” dziennikarze i eksperci oceniali projekty prawne i odnosili się do decyzji wyznaczających kierunek rozwoju tego sektora rynku transportowego. Z perspektywy pięciu lat można już śmiało powiedzieć, iż dobra passa w gospodarce przekłada się na kondycję instytucji i firm, które są uczestnikami branży flotowej. Także naszego wydawnictwa.
 

 
Numer 9 (60), wrzesień 2007

Optymizm powrócił na rynek

Monitoring branży samochodowej prowadzony przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wykazuje, że producenci i importerzy aut obecni na polskim rynku mogą z optymizmem planować najbliższą przyszłość. W pierwszym półroczu tego roku produkcja aut w Polsce wyniosła blisko 382 tysiące sztuk i powstało ich o 5,1% więcej niż przed rokiem. W pierwszej trójce największych producentów pozostają Fiat Auto Poland, Opel Polska i Volkswagen Poznań. Natomiast w zakupach aut rejestrowanych na firmę liderami rynku są Toyota, Skoda i Opel.
 

 
Numer 7 (58), lipiec 2007

Barometr prawdę Ci powie…

Wraz z rozwojem gospodarczym rozkwit przeżywa polski rynek. Najnowsze wyniki projektu badawczego Barometr Corporate Vehicle Observatory (CVO) są ważnym wskazaniem dla branży, bowiem pokazują obraz trendów i praktyk związanych z rynkiem samochodów korporacyjnych, a także tendencje w rozwoju rynku flotowego na nadchodzące lata.
 

 
Numer 6 (57), czerwiec 2007

Przemyślana decyzja

Firmy mają wiele sposobów na pozyskanie nowych środków transportu, począwszy od najprostszej formy, jaką jest zakup gotówkowy, poprzez kredyt, leasing, kończąc na wynajmie długoterminowym i usłudze full service leasing. Wybór najbardziej optymalnej formy finansowania zakupu aut firmowych powinien być poprzedzony staranną analizą sytuacji ekonomicznej firmy i kosztów pozyskania środków finansowych. To właśnie przemyślana decyzja rozstrzyga o późniejszym sukcesie firmy.
 

 
Numer 5 (56), maj 2007

Karty na wiele sposobów

Karty paliwowe na trwałe wpisały się do kanonu niezbędnych instrumentów zarządzania parkiem samochodowym. W programach paliwowych dla klientów flotowych m.in. BP, DKV, PKN Orlen, Statoil czy Shell można znaleźć wciąż aktualizowaną ofertę, która uwzględnia zapotrzebowanie także małych i średnich flot.
 

 
Numer 4 (55), kwiecień 2007

Jazda wciąż eksperymentalna

Nieustanny wzrost kosztów zakupu paliwa oraz wyśrubowane normy ekologiczne sprawiają, że rośnie zainteresowanie wykorzystaniem alternatywnych źródeł napędu. Popularność systemów LPG wywindowała Polskę na lidera światowego pod względem liczby aut zasilanych autogazem. Jednak w najbliższej przyszłości eksperci rynku paliwowego upatrują przyszłość w rozwoju rynku pojazdów zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG).
 

 
Numer 3 (54), marzec 2007

Pod fachowym nadzorem

Wiosenna odwilż na drogach to wystarczający sygnał, aby wymienić opony zimowe na letnie. Teraz sieci serwisów oponiarskich nie ograniczają się do wymiany ogumienia, ale oferują również inne usługi związane z funkcjonowaniem nie tylko ogumienia. Floty samochodowe mogą więc liczyć na kompleksową obsługę auta, m.in. diagnostykę i drobne naprawy serwisowe.
 

 
Numer 2 (53), luty 2007

Leasing i CFM Optymizm na bazie faktów

Dobra koniunktura gospodarcza sprzyja dynamicznemu rozwojowi branży leasingowej. Wyniki uzyskane w 2006 roku w zakresie środków transportu (wzrost o 68%), w tym samochodów osobowych (wzrost o 58%), potwierdzają, że leasing pozostaje atrakcyjną formą finansowania zakupu samochodów. Systematycznie wzrasta też zainteresowanie wynajmem długoterminowym i produktami CFM. Analitycy rynku szacują, że z usług firm CFM korzysta ponad 5 tys. klientów, zaś po polskich drogach jeździ blisko 70 tys. aut zarządzanych przez zewnętrzne firmy zarządzające flotami.
 

 
Numer 12/1 (51/52), grudzień 2006 / styczeń 2007

Pędzi lokomotywa rozwoju

Utrzymujący się mocny kurs złotego i wzrost PKB ponad 5% pozwala prognozować nadal szybkie tempo rozwoju gospodarki. Także dobre wyniki uzyskiwane przez firmy zaangażowane bezpośrednio w branżę transportową (leasing, CFM, obsługa serwisowa aut flotowych) potwierdzają, że rok 2006 będzie kolejnym etapem rozwoju.
 

 
Numer 11 (50), listopad 2006

Płaćmy i uważajmy

Eksperci finansowi zachęcają, by jeszcze przed podpisaniem umowy leasingowej bądź wynajmu uważnie ją przeczytać, bowiem zawarte tam zapisy skutkują konkretnymi konsekwencjami prawnymi i podatkowymi dla klienta.
 

 
Numer 10 (49), październik 2006

Letnie na zimowe

W serwisach oponiarskich trwa wymiana opon letnich na zimowe. Administratorzy flot samochodowych mają w czym wybierać, bowiem obok rozszerzonej gamy usług serwisowych producenci i importerzy opon przygotowali wiele nowości, które mogą zadowolić oczekiwania nawet najbardziej wymagających klientów rynku oponiarskiego.
 

 
Numer 9 (48), wrzesień 2006

Wartość rezydualna a sprzedaż samochodu

Ustalenie wartości rezydualnej samochodu (RV – residual value) jest jednym z istotnych elementów w procesie finansowania floty samochodowej, zwłaszcza że optymalna wycena wyeksploatowanych aut umożliwia zakup nowych samochodów z jak najmniejszą dopłatą.
 

 
Numer 7/8 (46/47), lipec/siepień 2006

Służbowym na wakacje

Administratorzy flot samochodowych oraz osoby odpowiedzialne za zarządzanie kadrami zdają sobie sprawę, iż odpowiednia polityka flotowa umożliwiająca korzystanie z aut służbowych do celów prywatnych podnosi motywację pracowników do wykonywania obowiązków służbowych. Jednym ze sprawdzonych i często stosowanych sposobów jest stworzenie możliwości korzystania z auta służbowego w czasie trwania urlopu wypoczynkowego.
 

 
Numer 6 (45), czerwiec 2006

Pożyteczne forum

Zorganizowaliśmy pierwsze w Polsce forum branży flotowej. 8 czerwca w Centrum Konferencyjno-Szkoleniowym „Boss” w Warszawie pod auspicjami redakcji „EuroFloty” spotkali się przedstawiciele naszej branży, by porozmawiać o swoich problemach i zapoznać się z nowościami. Forum stało się znakomitym miejscem prezentacji i wymiany doświadczeń związanych z efektywnym zarządzaniem parkiem samochodowym. Już teraz możemy powiedzieć, że pozytywne opinie na temat potrzeby organizowania takich spotkań i sukces pierwszej edycji forum skłoniły nas do zorganizowania jego kolejnych edycji. Najbliższa – w roku przyszłym.
 

 
Numer 5 (44), maj 2006

Czysto i ekonomicznie

Nieustanny wzrost cen benzyn i oleju napędowego sprawia, że rośnie zainteresowanie alternatywnymi napędami, takimi jak propan-butan (LPG) oraz gaz ziemny (CNG). Tymczasem nie jest to proste, bowiem producenci i importerzy niezbyt chętnie zezwalają na montaż instalacji gazowych w nowych samochodach.
 

 
Numer 4 (43), kwiecień 2006

Lato na kołach

Wiosenna aura i średnie temperatury dobowe powyżej 7 st. C są sygnałem dla kierowców i administratorów flot, że czas zmienić opony z zimowych na letnie. Tradycyjnie, importerzy i producenci przygotowali szeroki wybór ogumienia, wśród którego nie zabrakło nowości. Dla serwisów oponiarskich rozpoczął się okres wytężonej pracy związanej z obsługą ważnej grupy klientów – flot samochodowych.

 

 
Numer 3 (42), marzec 2006

Pozostaje wybrać kolor

Czy wyobrażamy sobie w dzisiejszej rzeczywistości funkcjonowanie bez samochodu? Już nie! Samochód, komputer, telefon komórkowy to gadżety nieodzowne w dzisiejszym biznesie, w które dla efektywniejszego wykorzystania kompetencji pracowników wyposaża firma. Jednakże czy konieczne jest angażowanie własnych środków finansowych? Taki pojazd czy też inne narzędzie pracy nie musi być własnością firmy. Może ona skorzystać z leasingu, jeździć samochodem użyczonym
czy też skorzystać z wynajmu.
 

 
Numer 2 (41), luty 2006

Najlepszą obroną jest atak

W 2005 roku sprzedano w Polsce 235 521 nowych samochodów. To najgorszy wynik w ciągu ostatnich czternastu lat. W tym wypadku jedynym sposobem poprawy sytuacji finansowej dla wielu producentów i importerów stają się klienci instytucjonalni, tj. firmy, przedsiębiorstwa i floty samochodowe.
 

 
Numer 12/1 (39/40), grudzień 2005/styczeń2006

Co za nami,co przed nami

Co za nami,co przed nami Przełom roku sprzyja podsumowaniom i snuciu prognoz. Podsumowanie roku 2005 nie może być dla firm sprzedających auta w Polsce optymistyczne – od miesięcy zajmujemy pod tym względem ostatnie miejsce w Europie. Z drugiej strony, gdyby nie sprzedaż flotowa, byłoby jeszcze gorzej. Czy będzie lepiej?
 

 
Numer 11 (38), listopad 2005

FSL kontra własna flota

Mimo że pojęcia wynajmu długoterminowego, full service leasingu (FSL) czy zarządzania flotą nie brzmią już obco i tajemniczo, to nadal niektóre elementy tych usług są mało czytelne dla potencjalnych odbiorców. Nie wszyscy również wiedzą, gdzie, kiedy i czy występują przewagi tych ofert nad formami nabycia samochodowej floty przy wykorzystaniu leasingu w jego klasycznej postaci lub finansowaniu jej zakupu przy wsparciu kredytowym lub wykorzystaniu środków własnych.
 

 
Numer 10 (37), paxdziernik 2005

Leasing po polsku – problemy i perspektywy

Dla przedsiębiorców w Polsce leasing
nie jest dominującą formą zaopatrywania się w samochody. Około połowy
aut dla firm nabywanych jest właśnie w ten sposób, zaś wciąż co czwarty
kupowany jest za gotówkę.
 

 
Numer 9 (36), wrzesień 2005

CFM: branża, która nie śpi

Model leasingu operacyjnego full service (FSL) coraz częściej wybierany jest jako najbardziej efektywna forma zarządzania flotą samochodową. Niemalejące zainteresowanie usługami Car Fleet Managementu wskazuje na duży potencjał rynku i coraz większe zapotrzebowanie na tę usługę.
 

 
Numer 7/8 (34/35), lipiec/sierpień 2005

Sprzedaż uprzywilejowana

Mimo zapaści na rynku motoryzacyjnym, producenci i importerzy aut nie załamują rąk. Poprawę wyników widzą w sprzedaży zbiorowej. Stąd na potrzeby klientów flotowych koncerny tworzą i wdrażają odrębne programy sprzedaży do firm.
 

 
Numer 6 (33), czerwiec 2005

Najpopularniejsza finansowa mieszanka

Wszystkie procesy decyzyjne zarówno te ze sfery prywatnej, jak i gospodarczej pozostają pod bezpośrednim i pośrednim działaniem pieniądza. Właściciele wolnych środków starają się ulokować je w banku, papierach wartościowych lub bezpośrednio w działalność gospodarczą i nie tylko dlatego, aby zapobiec utracie wartości wskutek postępującej inflacji, lecz również, a czasem przede wszystkim w celu uzyskania korzyści, czyli maksymalizacji zysków.1 Finanse odgrywają coraz większą rolę w procesach zarządzania firmą, często są determinantem stanowiącym o sukcesie lub porażce w walce rynkowej.
 

 
Numer 5 (32), maj 2005

VAT: nowe przepisy, nowe ograniczenia

Wykreślenie z przepisów ustawy o VAT tzw. wzoru Lisaka, niestety, nie zostało połączone z wprowadzeniem zasady pełnego odliczenia tego podatku naliczonego przy zakupie samochodów osobowych. Mimo iż na pierwszy rzut oka dla nabywców aut zmiana ta jest korzystniejsza od dotychczasowego rozwiązania, to jednak wprowadzone nowe ograniczenia uszczuplają katalog samochodów jeszcze teraz dostępnych z pełnym odliczeniem podatkowym. Co więcej, drastycznie ograniczają uprawnienie dokonywania odliczeń VAT przy zakupie paliwa.
 

 
Numer 4 (31), kwiecień 2005

W zasięgu sieci

Firmy zajmujące się serwisem opon coraz częściej oferują kompleksową obsługę flot samochodowych. Stąd dla kierowcy, który musi w terminie dostarczyć towar, uszkodzenie opony wcale nie musi oznaczać rozpaczliwego poszukiwania najbliższego warsztatu wulkanizacyjnego. W wielu przypadkach wystarczy zatelefonować, aby na miejsce zdarzenia dotarł samochód firmy, która świadczy pełną obsługę pojazdów flotowych w zakresie serwisu opon.
 

 
Numer 3 (30), marzec 2005

Dobre perspektywy branży leasingowej

Wzrost koniunktury gospodarczej oraz otwarcie rynków unijnych spowodowały, że w ubiegłym roku polski rynek leasingowy odnotował ponad 16% wzrost obrotów. Pomimo zawirowań w branży motoryzacyjnej, choćby w związku ze zmianą przepisów o VAT, nową definicją samochodu osobowego czy też lawinowym napływem używanych aut z krajów Unii Europejskiej, leasing pozostał atrakcyjną formą pozyskania środków transportu dla firm.
 

 
Numer 2 (29), luty 2005

Wiatr w żagle

Kryzys branży motoryzacyjnej pogłębia się nieustannie. Co gorsza, prognozy na przyszłość nie są optymistyczne. Opublikowane przez instytut Samar wyniki sprzedaży nowych samochodów osobowych w 2004 roku potwierdzają jedynie wcześniejsze obawy, że załamanie sprzedaży jest procesem trwałym. Wyjątek stanowi sytuacja w segmencie pojazdów użytkowych, a także sprzedaży flotowej, gdzie odnotowano wzrost.
 

 
Numer 12, 1 (27, 28), grudzień-styczeń 2004-2005

Quo vadis polska motoryzacjo?

Polski rynek motoryzacyjny w 2004 r. sięgnął dna. Tego chyba w najczarniejszych snach nie spodziewali się zarówno producenci, jak i oficjalni importerzy. Rzecz jednak w tym, że – jak to kiedyś powiedział mistrz Sławomir Mrożek – „myślał, że osiągnął dno, a tu od spodu słychać pukanie…”. Niestety, na takie pukanie zanosi się w 2005 r.
 

 
Numer 11 (26), listopad 2004

Zjednoczyć siły

Na polskim rynku, obok działającego już od dziesięciu lat Związku Przedsiębiorstw Leasingowych, we wrześniu pojawił się drugi gracz. Powstałe właśnie Polskie Stowarzyszenie Wynajmu i Leasingu Pojazdów skupia firmy z branży CFM, tej, która najbardziej odczuła zamieszanie wokół ustawy o VAT. Jakie są cele owej organizacji? Stowarzyszenie przedstawi się samo, a uczynią to członkowie-założyciele: Paul Gogolinski, szef DaimlerChrysler Services Fleet Management i zarazem prezes Stowarzyszenia, Leszek Pomorski, dyrektor sprzedaży i marketingu ING Car Lease Polska, Piotr Zimoląg, dyrektor działu sprzedaży w Arval PHH, Janusz Kowalik, dyrektor generalny Business Lease Polska, i Radosław Grzela, dyrektor komercyjny w LeasePlan.
 

 
Numer 10 (25), październik 2004

Czas na zimowe opony

W naszej strefie klimatycznej celowość używania zimowych opon w autach osobowych i dostawczych jest już poza dyskusją. Panuje też zgoda, że właściwą porą do zmiany opon na zimowe jest listopad, a w terenach podgórskich nawet październik i warto na nich jeździć do ostatniej spodziewanej odwilży – w niektórych rejonach Polski i Europy nawet do końca kwietnia.
 

 
Numer 9 (24), wrzesień 2004

W poszukiwaniu złotego środka

Czy leasing jest najlepszą formą finansowania? Zależy dla kogo, bo, paradoksalnie, największe floty często kupowane są za gotówkę. Popularność co prawda zyskuje najem, czyli faktycznie leasing z opcją zarządzania flotą, ale zanim prześcignie inne formy finansowania, upłynie jeszcze sporo czasu.
 

 
Numer 7/8 (22/23), lipiec/sierpień 2004

Miało być pięknie...

Czyżby powszechnie potępiana kreatywność polskiego prawodawcy tworzyła szanse dla rozwoju branży długoterminowego najmu pojazdów? Chyba tak, chociaż pewne siebie wypowiedzi przedstawicieli firm z tego segmentu rynku mogą być tylko pokerową zagrywką, a życie pokaże, jakie karty faktycznie trzymają w ręku.
 

 
Numer 6(21), czerwiec 2004

Diabeł tkwi w umowie

Zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług sprawiły, że leasing samochodów dla firm przestał być tak opłacalny, jak to miało miejsce jeszcze przed 1 maja. Coraz częściej też pojawiają się opinie, że ze względów podatkowych o wiele korzystniejsze dla polskiej firmy może być wyleasingowanie samochodu poza granicami naszego kraju.
 

 
Numer 5(20), maj 2004

Start w unijną rzeczywistość

Wydarzenie, jakim stało się wejście Polski do grona krajów Wspólnoty Europejskiej, będzie miało niewątpliwy wpływ na wszystkie aspekty naszego życia, zarówno tego osobistego, jak i zawodowego. Ponieważ, w naszym przypadku, to ostatnie jest związane z zarządzaniem flotami, spróbowaliśmy dociec, jak producenci i importerzy aut w Polsce widzą tą najbliższą, ale też i tę dalszą przyszłość w europejskiej Wspólnocie. Staraliśmy się dotrzeć do wszystkich tych firm, w których sprzedaż flotowa stanowi istotny element obrotów.
 

 
Numer 4(19), kwiecień 2004

Bez kratki, ale z VAT

1 maja tego roku zaczną obowiązywać przepisy nowej ustawy o podatku od towarów i usług VAT. Wprowadzą one spore zmiany w zakresie sposobu rozliczania wielu czynności związanych zarówno z zakupem, jak i eksploatacją samochodów.
 

 
Numer 16, marzec 2004

Dobry czas na wymianę floty

Po wielu miesiącach na europejskim rynku transakcji 3-letnimi pojazdami nareszcie mamy do czynienia z ożywieniem. W Polsce sytuacja wygląda jeszcze lepiej, a zapowiedzi wprowadzenia nowych barier ustawodawczych dla zachodnioeuropejskiego złomu w miejsce świadectwa Euro 2 powinny utrzymać dużą stabilność krajowego rynku 3-latków. To pozytywne sygnały dla naszej branży.
 

 
Numer 15, luty 2004

Ubezpieczeniowa rewolucja

1 stycznia 2004 roku wszedł w życie pakiet nowych ustaw „ubezpieczeniowych”, który zastąpił m.in. funkcjonującą dotychczas ustawę o działalności ubezpieczeniowej i rozporządzenie Ministra Finansów ustalające ogólne warunki komunikacyjnego ubezpieczenia OC.
 

 
Numer 14, grudzień-styczeń 2003-2004

Rent a car: obok, a nie zamiast floty

Menedżer odpowiedzialny za zarządzanie transportem ma do dyspozycji wiele narzędzi. Jedne z nich są bardziej, inne mniej przydatne. Postanowiliśmy przyjrzeć się, jak wygląda kwestia wykorzystania tzw. rent a car, czyli wynajmu krótkoterminowego aut w Europie Zachodniej. Oczywiście przede wszystkim sprawdziliśmy, jak korzystają z niego firmy.
 

 
Numer 13, listopad 2003

Dyrektywa GVO, czyli wpływ UE na zarządzanie flotami

Niższe koszty serwisowania i naprawy, tańsze części zamienne, nowe struktury usługowo-handlowe to skutki wejścia w życie dyrektywy GVO w krajach UE. Zdaniem ekspertów, najbardziej skorzystają na tym
przedsiębiorstwa użytkujące floty pojazdów.
 

 
Numer 12, październik 2003

Zmieniamy opony, tylko u kogo?

Kiedy temperatura za oknem spada poniżej 7 stopni powyżej zera, zmienia się opony na zimowe... Co firmy oponiarskie proponują w tym względzie dla flot? Sprawdziliśmy to.
 

 
Numer 11, wrzesień 2003

Jak to robią za oceanem

Stany Zjednoczone Ameryki, najbardziej gospodarczo rozwinięte państwo na świecie, mają oczywiście duży tabor samochodów służących firmom czy administracji. Zarówno tam, jak i u nas występują różne problemy związane z zarządzaniem tymi flotami. Warto je poznać, jako że problemy te wcześniej czy później – jeżeli już nie są – z pewnością kiedyś staną przed naszymi menedżerami flot.
 

 
Numer 10, lipiec/sierpień 2003

Kryzys we flocie

Zarządzanie flotą pojazdów, czy jak kto woli z angielska car fleet management (CFM), jest w szczególny sposób podatne na różnego rodzaju zdarzenia kryzysowe, zaskakujące i niebezpieczne dla przedsiębiorstwa. Warto więc poznać sposoby, jak w takich sytuacjach postępować.
 

 
Numer 9, czerwiec 2003

Leasing – metoda na flotę

Coraz więcej przedsiębiorstw korzysta z leasingu przy finansowaniu swoich samochodów. Wpływają na to m.in. obowiązujące już od przeszło roku zmienione przepisy podatkowe oraz zaostrzenie polityki kredytowej banków.
 

 
Numer 8, maj 2003

Trudna sztuka negocjacji

Zakup samochodów to decyzja finansowa, która będzie miała poważne konsekwencje dla firmy. Zazwyczaj jej podjęciu towarzyszy wiele działań mających na celu uzyskanie jak najkorzystniejszych dla firmy warunków transakcji. Nieodzowna przy tym jest umiejętność prowadzenia negocjacji.
 

 
Numer 7, kwiecień 2003

Naprawy i serwis rutynowy

Po kilkumiesięcznym użytkowaniu aut w warunkach jesienno-zimowych nastał okres sezonowych przeglądów samochodów. Warto więc pamiętać o tym, aby serwisowanie floty w tym czasie odbywało się w sposób umożliwiający funkcjonowanie firmy bez przestojów.
 

 
Numer 6, marzec 2003

Komputerowe wspomaganie

Zarządzanie flotą pojazdów służbowych polega na nadzorze i koordynacji eksploatacji kilkudziesięciu, a nierzadko i kilkuset samochodów oraz korzystających z nich pracowników. W jaki sposób gromadzić, przetwarzać i wykorzystać w procesach decyzyjnych tak olbrzymią ilość danych, jakimi posługiwać się narzędziami, jakie informacje zbierać i jak je analizować?
 

 
Numer 5, luty 2003

Zarządzanie paliwami – wiedzieć jak, znaczy oszczędzać

Wybór dostawcy paliwa oraz ustalenie z nim zasad rozliczeń jest jednym z podstawowych elementów profesjonalnego systemu zarządzania flotą samochodową. Właściwe decyzje pozwalają bowiem zaoszczędzić niemałe pieniądze nie tylko na cenie kupowanego paliwa, ale także i na administracyjnej obsłudze rozliczeń wynikających z takich zakupów.
 

 
Numer 4, styczeń 2003

Ograniczamy szkodowość – zarządzamy ryzykiem

Każda działalność niesie ze sobą określone ryzyko, którym jednak możemy kierować. Jednym z rozwiązań jest tu outsourcing usług zarządzania ryzykiem we flocie. Jednak ze sprawami związanymi ze szkodami komunikacyjnymi, a dokładniej kwestiami zmniejszania ich częstości i wielkości możemy znakomicie dać sobie radę sami.
 

 
Numer 3, 3, grudzień 2002

Długoterminowy wynajem pojazdów – pożyteczny i wygodny

Zarządzanie parkiem pojazdów, które są wykorzystywane przez przedsiębiorstwo do jego podstawowej działalności coraz częściej staje się przedmiotem outsourcingu. Nazywa się to w języku angielskim usługą Car Fleet Management (CFM) – w polskim przyjęła się nazwa wynajem długoterminowy.
 

 
Numer 2, listopad 2002

Oszczędzajmy na serwisie ogumienia

Konieczność serwisowania i zagwarantowania należytej obsługi technicznej pojazdów floty niezbędna jest również ze względu na bezpieczeństwo użytkowników, czyli pracowników. Duże znaczenie ma tu dbałość o ogumienie. Wszak stanowi ono jeden z najczęściej i najszybciej zużywających się elementów w samochodzie.
 

 
Numer 1, październik 2002

Fleet management - czyli taniej i lepiej

To, jak zostanie ukształtowany system transportu, a szerzej - system logistyczny, ma strategiczne znaczenie dla funkcjonowania firmy. Właściwie stosowana wiedza pozwala efektywniej wykorzystywać samochody – w efekcie koszty zarządzania flotą mogą się okazać nawet wielokrotnie niższe.
 
   
  powrót
   
    Zapisz się na NEWSLETTER

 EuroFlota PTL MEDIA © 1999-2017 | designed by mouton