EuroFlota
strona główna
o nas prenumerata szkolenia/konferencje 2018

szkolenia/archiwum
BEZPŁATNE
e-wydanie
dylematy
prawne
kontakt archiwum
 
 
      Numer 176/177, październik/listopad 2017
     
 
Solidny filar
20 lat Volkswagen Leasing w Polsce
2018 – rok kolejnych zmian
Bezpieczny kierowca pracuje na wizerunek firmy
BZ WBK Leasing wyłącznym partnerem finansowym Subaru
Flotowy pakiet bezpieczeństwa
Infiniti Q30 – Premium Active Compact, czyli indywidualizacja we flocie
Infiniti Q50 – najchętniej kupowany model
Infiniti Q70 – ekspresyjna limuzyna
Infiniti QX30 – wszechstronny crossover
Infiniti QX70 – przebojowy sportowiec
Infiniti: diametralna zmiana strategii
Jak dobrze ubezpieczyć flotę
Jak ujarzmić flotę i zostać bohaterem w swojej firmie
Mandat – przyjąć czy iść do sądu?
Nie piłeś, nie jedź!
Odmłodzony crossover: Nissan Qashqai
Przygoda z Infiniti
Q60 – klasyka coupé
Rośnie w Land Roverach
Stale doskonalimy jakość obsługi
UBEZPIECZENIE FLOTY SAMOCHODOWEJ: PRAKTYCZNE ASPEKTY OPTYMALIZACJI KOSZTÓW cz.1
Zwinny mieszczuch: Citroën C3
PSPA: 7 tys. punktów ładowania aut elektrycznych w Polsce do 2020 r.
e-Golfy w ABB Polska
Niebezpieczne polskie drogi
200 000 aut sprzedała Grupa PGD
Agata Chowaniec dyrektorem zarządzającym w Car-Port
Cena najważniejsza
Auto elektryczne za prawie 1 mln zł
Podyplomowe studia zarządzania flotą
Przegląd prasy
Coraz więcej firm oferuje auta na minuty
Sprzedaż na kilka sposobów
Przemyślana konstrukcja: Kia Stonic
Auto z charakterem: Skoda Karoq
Więcej technologii: Peugeot 308
Mały i bardzo przestronny: Ford KA+
Nieduży wielki samochód: Fiat 500
Magia mocy Lexusów
Nowa era popularnego kompaktu: Honda Civic
Komfortowa i ekologiczna: Kia Optima Plug-in Hybrid
Z kosmicznym kokpitem: Toyota Prius
Ekologiczny w trzech opcjach: Hyundai Ioniq
Maksymalnie funkcjonalna: Skoda Octavia
Zgodnie z życzeniami klientów: VW Crafter
Przewiezie wszystko: Mercedes Sprinter
LoJack chroni skutecznie
Ubezpieczenie w CFM
Skuteczna likwidacja szkody
Renault: lakier do paznokci naprawi rysy na karoserii
Okulary w stylu Nissana Micra
Renault Trezor sensacją targów
„Inteligentne” ławki Forda
Innowacyjna Toyota
Robert Lewandowski w Audi RS 6 Avant
Z rynku - Piotr Bryński
Z rynku - Bernadeta Stożek
Nowe Audi A8 jeździ autonomicznie
Volkswagen rozpoczął sprzedaż dłuższego Tiguana Allspace
Nowość Hyundaia – Kona
Mobilny salon Renault
Dacia odmłodziła Dustera
Audi A1 z pilotem jazdy w korkach
Compass, czyli nowa terenówka Jeepa
Skoda Kodiaq Scout w Polsce
Europejski debiut Forda Mustanga GT4
Fiat 500X – kolejna wersja ikony
Ford Tourneo Custom – uniwersalny mikrobus
   
home.kpmg.com
  pokaż wszystkie numery
 
Cena bezpieczeństwa
 
W polskim sektorze małych i średnich przedsiębiorstw funkcjonuje obecnie ponad 2 mln podmiotów, z czego według badań Instytutu Keralla 93,5% posiada samochody służbowe. Niestety, pomimo prowadzonych kampanii informacyjnych świadomość pracodawców w zakresie odpowiedzialności za bezpieczeństwo kierowców wciąż pozostaje niska.
   
Zgodnie z Kodeksem pracy obowiązkiem pracodawcy jest dbanie o bezpieczeństwo zatrudnionych podczas wykonywania przypisanych im obowiązków. Oddając pracownikowi do dyspozycji auto służbowe trzeba pamiętać, że musi ono spełniać odpowiednie kryteria, które dotyczą przede wszystkim stanu technicznego. W momencie, gdy dojdzie do wypadku, a wina będzie leżeć po stronie pracodawcy – podlega on odpowiedzialności karnej.

Poza konsekwencjami prawnymi, występującymi z reguły tylko z tytułu poważnych przypadków, istnieje jednak szereg dodatkowych argumentów przemawiających na korzyść dbania o bezpieczeństwo. W dłuższej perspektywie ogranicza to koszty ewentualnych napraw, obniża stawki ubezpieczeniowe oraz redukuje ryzyko strat poniesionych w trakcie nieobecności pracownika. Wszystkie badania wskazują na to, że dobrze wyszkoleni kierowcy powodują znacznie mniej wypadków na drodze.

Zarządzanie ryzykiem

Wprowadzanie odpowiednich norm bezpieczeństwa należy rozpocząć od dokładnego przeanalizowania wszystkich możliwych zagrożeń oraz zestawienia ich z historią wypadków drogowych w firmie, co pozwoli wyznaczyć newralgiczne obszary. Podstawą powinno być edukowanie pracowników. Im kierowca jest bardziej świadomy przyczyn oraz skutków określonych niebezpieczeństw, tym skuteczniej będzie im zapobiegał. Warto więc prowadzić cykliczne szkolenia z tego zakresu. Należy też pamiętać przy tym o efektywnym zarządzaniu flotą, które w tym przypadku dotyczy m.in. przypominania o sprawdzaniu stanu technicznego pojazdu czy robienia odpowiednich przerw w trakcie jazdy.

Nawet w przypadku niewielkiej liczby aut korzystnym rozwiązaniem jest wprowadzenie tzw. car policy, czyli wewnętrznej polityki korzystania z pojazdów służbowych. O ile w dużych przedsiębiorstwach jest to standard, o tyle w MŚP według badań Instytutu Keralla obecnie dokumentem tym może pochwalić się jedynie 35% firm. W dodatku 70% z tych, które dotychczas go nie wprowadziły, nie widzi powodu, by to zrobić. Taka instrukcja stanowi wykładnię dla wszystkich obecnych i późniejszych zatrudnionych. Dzięki niej kierowca wie, jakie działania są przez firmę akceptowane, a co uważane jest za niedopuszczalne. Jest świadomy również, jakie są jego obowiązki i na co powinien zwracać szczególną uwagę, użytkując samochód służbowy. Skutecznym rozwiązaniem jest połączenie car policy z systemem kar i nagród. Dzięki temu kierowca, który nagminnie łamie przepisy, zdaje sobie sprawę, że tego typu działanie, pomimo zwiększania zysków, jest sprzeczne z polityką jego pracodawcy.

Zabójcza rutyna

Instruktorzy i eksperci ruchu drogowego, którzy uczestniczą w programach doskonalenia techniki jazdy, przyznają, że kierowcy flotowi spędzają za kierownicą mnóstwo czasu, dlatego w ich przypadku szkolenia nabierają szczególnego znaczenia. Czynnikiem, który na samym wstępie decyduje o podejściu kierowcy do sposobu prowadzenia samochodu, dbania o jego stan techniczny i jazdę bezszkodową, jest jego przywiązanie do konkretnego auta. Świadomość, że jednym samochodem będziemy jeździć przez kilka, kilkanaście najbliższych miesięcy, sprawia, iż auto zaczynamy traktować jak swoje własne i zdecydowanie bardziej dbamy o jego prawidłowe użytkowanie. W firmach, w których rotacja samochodów jest bardzo duża, a pracownikom niemal każdego dnia zdarza się jeździć innym autem, niestety zdecydowanie trudniej wyrobić dobre nawyki.

– Niewłaściwa eksploatacja pojazdu jest nie tylko nierozsądna, ale także niebezpieczna. Własne lub cudze zaniechanie w zakresie przeglądów czy bieżącej obserwacji stanu technicznego pojazdu może doprowadzić do nieprzewidzianych zdarzeń na drodze w najmniej spodziewanym momencie. Przykłady można mnożyć. Pierwszy z brzegu to brak dbałości o stan ogumienia, który w każdej chwili może zakończyć się pęknięciem opony. Przy dużej prędkości taka awaria bardzo często kończy się tragicznie – mówi Robert Kantorek, instruktor akcji CSR „Profesjonalni kierowcy”.

Według Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu najczęstszymi przyczynami śmiertelnych wypadków są: nadmierna prędkość, prowadzenie samochodu pod wpływem alkoholu, rozproszenie uwagi kierowcy, np. z powodu korzystania z telefonu w czasie jazdy, oraz nieużywanie pasów bezpieczeństwa. Doroczny raport Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu wykazał, że w Polsce liczba osób, które w 2016 r. poniosły śmierć w wypadku drogowym w przeliczeniu na miliard przejechanych kilometrów, jest największa w Europie. Polska ma również jeden z najwyższych wskaźników śmiertelności w wypadkach drogowych na milion mieszkańców. Zdaniem autorów raportu poprawa bezpieczeństwa na europejskich drogach postępuje zbyt wolno, co wskazuje na podjęcie szybkich zadań w zakresie prowadzenia szkoleń bezpiecznej jazdy.

Bezpieczny transport

Dla właścicieli firm posiadających duże floty pojazdów kluczowy jest także czas działania, a co za tym idzie terminowa realizacja usług. Brak dbałości o właściwy stan pojazdów i ich zła eksploatacja szybko przekładają się na dużą liczbę usterek, a auta zamiast spełniać swoje zadanie, spędzają czas w serwisie. Gdyby każdy kierowca dbał o pojazd i eksploatował go we właściwy sposób, ryzyko awarii byłoby zdecydowanie mniejsze, a firma działałaby bardziej efektywnie.

Coraz częściej zauważają to właściciele flot, którzy dla pracowników dbających o swoje pojazdy i wykazujących się np. najbardziej ekonomiczną jazdą (niskim zużyciem paliwa) przygotowują specjalne premie. Dla wielu kierowców to wystarczająca motywacja, która potrafi diametralnie zmienić ich podejście do sposobu prowadzenia pojazdu. Same chęci nie wystarczą jednak, jeśli kierowca nie jest odpowiednio przygotowany do jazdy i nie potrafi odpowiednio zachować się na drodze.

– Podczas akcji „Profesjonalni kierowcy” szczególnie wyczulamy wszystkich na właściwe przygotowanie samochodu przed wyruszeniem w trasę. W przypadku ciągnika siodłowego jest to wyjątkowo ważne ze względu na gabaryty pojazdu oraz dodatkowy element w postaci naczepy. Przed każdą trasą warto sprawdzić stan naczepy, zawartość ładunku, zapięcie siodła, stan opon oraz to, czy nikt niczego nie podłożył pod pojazd. Warto także przeczyścić szyby i lusterka oraz sprawdzić stan oleju. Taka procedura trwa zaledwie kilka minut, a pozwala uniknąć wielu niebezpiecznych zdarzeń na drodze – dodaje instruktor akcji CSR „Profesjonalni kierowcy”.

W trakcie szkoleń kierowcy są informowani, jak zająć odpowiednią pozycję za kierownicą, uczulani są na konieczność zapinania pasów i wyrabiania nawyku, by trzymać kierownicę oburącz. Na placu manewrowym, gdy kierowcy wjeżdżają na płytę poślizgową, łatwo sprawdzić, czy pamiętają oni o właściwym zachowaniu w sytuacji zagrożenia i czy faktycznie w kryzysowej sytuacji postępują zgodnie z zasadami bezpieczeństwa. Podczas szkoleń przypomina się także o konieczności zachowania właściwej odległości między pojazdami i zwraca szczególną uwagę na promowanie kultury jazdy wśród kierowców. Instruktorzy jazdy przekonują, że najlepiej zacząć naprawiać świat od siebie samego i okazywać innym kierowcom szacunek. Dzięki temu sami będziemy mogli na niego liczyć w przyszłości, a to szybko przełoży się na komfort, płynność i bezpieczeństwo naszej jazdy. (ww)
 
  powrót wersja do druku
   
    Zapisz się na NEWSLETTER

 EuroFlota PTL MEDIA © 1999-2018  •  Regulamin strony  •  Ochrona danych osobowych  •  designed by MOUTON interactive