EuroFlota
strona główna
o nas prenumerata szkolenia/konferencje 2020

szkolenia/archiwum
BEZPŁATNE
e-wydanie
dylematy
prawne
kontakt archiwum
 
 
      Numer 206/207/208, kwiecień/maj/czerwiec 2020
     
 
Leasing w trudnych czasach
Trendy w zapewnieniu pracownikom pełnej mobilności
Ubezpieczeni mogą polegać na PZU w każdej sytuacji
Bestseller w każdym calu: Nissan Qashqai
Bezemisyjny dostawca: Opel Vivaro-e
Branża CFM w obliczu pandemii
Branża pod kreską
Dominują we flotach MŚP
Door to door
Dzielny jak samuraj: Toyota Yaris Cross
Elektromobilność udanie broni się przed koronawirusem
Jak jeździmy w czasie pandemii
Kia Telluride Światowym Samochodem Roku 2020
Koronawirus pokrzyżował plany
Na wszystkie szlaki: Peugeot 2008
Nowy horyzont mobilności: Hyundai Kona Hybrid
Oszczędny transport autonomiczny
Podróżowanie w czasie pandemii
Robert Antczak na czele PZWLP
Sportowa elegancja: Giulia i Stelvio Quadrifoglio MY2020
Trzy scenariusze dla rynku
W nowej odsłonie: Mitsubishi Outlander PHEV
Właściwy wybór: Opel Corsa
Zwinny i oszczędny: Renault Clio
Przegląd prasy
Złe nastroje w branży motoryzacyjnej
Dofinansują zakup pojazdów elektrycznych
VW Financial Services dla strażaków
Odpowiedzialność w czasie pandemii
Ładowarki dla Mazd
Polacy kupili blisko 40% mniej nowych aut
Traficar: 500 kolejnych aut we flocie
Santander Leasing godny zaufania
Mniejszy ruch, większa brawura
Dobra pogoda, więcej wypadków
System ratunkowy PZU GO
Pocztowe elektryki przejechały 150 tys. km
20 lat Starter24
Skoda Polska: zmiany personalne
Michael Gruen prezesem Hondy w Polsce
Jacek Górski dyrektorem marki Opel w Polsce
Mitsubishi L200 dla kolei
Dobre wieści dla e-mobility
Felga sama pompuje oponę
Dozwolona sezonowa wymiana opon
Łatwiej zarządzać flotą
MAN-y dla inspekcji drogowej
Audi łączy z sygnalizacją świetlną
125 lat Skody
Piątki i soboty najniebezpieczniejsze
Nie warto żałować na dobre żarówki
Znaczny wzrost sprzedaży aut Renault i Dacia
Volvo sprzedało w Polsce blisko 11 tys. aut
Windykacja w dobie kryzysu
W szponach COVID-19
Procedury i przepisy w przypadku awarii
Nowy wymiar mobilności: Kia Niro PHEV
Zwarty i gotowy do jazdy: SsangYong Tivoli
Przyjemność z jazdy: BMW serii 3
Kompaktowy Van: Mercedes klasy B
Uterenowione kombi: VW Passat Variant Alltrack
Duży w dobrej cenie: Fiat Tipo
Wiele możliwości: Citroën C5 Aircross
Podtrzymuje doskonałe tradycje marki: Hybrydowa Toyota Corolla
Mocny blask trójramiennej gwiazdy: Mercedes Vito
Szybki transport: VW Transporter
Mobilny warsztat: Renault Master
Jak zmniejszyć liczbę wypadków
Powracanie do normalności
OC komunikacyjne – jak to działa?
Audi przedłuża gwarancję
Toyota sprzedała ponad 15 milionów hybryd
Pierwsze na świecie wytatuowane auto
Nowe Audi w 4Mobility
Cyfrowe lusterka w luksusowym sedanie Lexusa
Opel Corsa najlepiej łączy
Czeska elektryczna nowość – SKODA Enyaq iV
Sportowa Toyota Yaris GR w Polsce
Elektryczna „pięćsetka”
Z rynku: Elektryczny furgon Nissana
   
  pokaż wszystkie numery
FP 2015-2
   
 


W jakim stopniu zmiany przepisów prawnych i obciążeń fiskalnych wpłyną na politykę samochodową firm użytkujących auta służbowe w roku 2016? Czy nowe przepisy dotyczące prewspółczynnika, które wchodzą w życie 1 stycznia 2016 roku, będą rzutować na zakres odliczania VAT od samochodów służbowych i wydatków eksploatacyjnych? To tylko wybrane tematy spotkania szkoleniowo-networkingowego z cyklu FLOTOWE PRAWO, które odbyło się 3 grudnia 2015 r. w Warszawie w hotelu Airport Okęcie.

Magazyn „EuroFlota”, przy współudziale merytorycznym ekspertów EY, MDDP i Crido Taxand, zorganizował spotkanie konferencyjno-szkoleniowe z cyklu FLOTOWE PRAWO. Partnerem głównym szkolenia był importer samochodów marki SEAT.

Temat szkolenia koncentrował się wokół wykładni i metodologii stosowania przepisów, m.in. dotyczących rozliczania podatku VAT naliczanego w związku z wykorzystywaniem w firmach samochodów służbowych oraz nowych zasad rozliczania podatku dochodowego, z tytułu użytkowania pojazdu służbowego do celów prywatnych. Ważne miejsce zajęły kwestie dotyczące tworzenia efektywnej polityki samochodowej (Car police) w firmie.



BEZPŁATNIE  



Całodzienne szkolenie, w którym uczestniczyło blisko 120 osób, zainicjowała debata „Wynajem pojazdów zastępczych z OC sprawcy”. Zaproszeni do dyskusji eksperci: Artur Szczepański, dyrektor handlowy Sixt Rent a Car (Program Auto Zastępcze), Radosław Kamiński – wiceprezes zarządu Allianz Polska, oraz Wojciech Wiatrowski, kierownik sprzedaży flotowej SEAT, przyznali, że jednym z najbardziej uciążliwych następstw wypadku, oprócz zniszczonego samochodu, jest fakt, że przez okres naprawy nie możemy korzystać z własnego auta. Tym bardziej, że naprawa oraz inne formalności związane ze szkodą mogą potrwać w niektórych przypadkach nawet kilka tygodni.

Na szczęście poszkodowany nie jest pozostawiony samemu sobie w takiej sytuacji. Jeśli nie może korzystać z samochodu, jest to uznawane za szkodę i można liczyć na rekompensatę z tego tytułu. Polega ona na zwrocie kosztów najmu samochodu zastępczego.


Prawne dylematy

Część wykładową zainaugurował Marek Jarocki, dyrektor w Dziale Doradztwa Podatkowego EY w Zespole People Advisory Services. Podsumował on doświadczenia po roku od wprowadzenia zmian podatkowych. Zwrócił też uwagę na zmiany, jakie czekają auta firmowe w 2016 roku w zakresie przepisów prawnych w obszarze PIT i CIT oraz użytkowania auta służbowego do celów prywatnych, m.in. gdzie można dobrze zabezpieczyć rozliczeniową przeszłość i przyszłość w zakresie przepisów o PIT i ZUS.

Z kolei Michał Balicki, adwokat w kancelarii prawnej stowarzyszonej z firmą doradczą EY, wygłosił prelekcję „Użytkowanie samochodów służbowych a odpowiedzialność pracownika, pracodawcy i zarządcy floty”. W wykładzie wskazał m.in., jak w praktyce pracodawca może się zabezpieczyć przed ewentualnymi negatywnymi skutkami działania pracownika. Prelekcja zawierała praktyczne przykłady i rozwiązania, które można wykorzystać w firmie.


Komentarze uczestników:




Jacek Częścik
SKFS
Wioletta Wojcieszek
starszy specjalista ds. administracji i logistyki Sprint SA 
Ryszard Windyga
SKFS


Nieznajomość prawa szkodzi – mówi jedna z prawniczych maksym. Ale brak wiedzy nt. orzeczeń sądowych oraz mających nastąpić przepisów (np. VAT-owskich), może zaszkodzić jeszcze bardziej. Nawet najlepszy projekt optymalizujący funkcjonowanie floty legnie w gruzach, gdy nie będzie spójny z rzeczywistością prawno-podatkową. Podczas konferencji EuroFloty mogliśmy wysłuchać prelekcji ekspertów z dziedziny prawa podatkowego, ubezpieczeniowego oraz kodeksu pracy. Umiejętnie poruszających się w meandrach ww. przepisów. Ich porady niewątpliwie mogą pomóc fleet managerom w podejmowaniu strategicznych decyzji. Dlatego też, uczestnictwo w konferencji EuroFloty uważam za bardzo owocne.

Uczestnictwo w tak dobrze merytorycznie i organizacyjnie przygotowanej konferencji to czysta przyjemność. Opinia może być tylko jedna – pozytywna :). Otrzymane materiały szkoleniowe to duża skarbnica wiedzy. Podczas wszystkich prelekcji każdy, nawet najmniejszy problem był tłumaczony w sposób zrozumiały i czytelny. Wszyscy prelegenci swoje wypowiedzi popierali przykładem, który w pełni pozwolił zrozumieć omawiany problem. Dodatkowym atutem tego spotkania jest możliwość korzystania z opieki merytorycznej wszystkich prelegentów również po konferencji. Kolejny raz bardzo miło będę wspominać uczestnictwo w zorganizowanej przez Was konferencji, mam nadzieję że jeszcze nieraz się spotkamy.

W informacji poprzedzającej wydarzenie redaktor naczelny Paweł Baran zawarł stwierdzenie, iż miniony rok upłynął pod znakiem „stabilizacji wykładni i metodologii stosowania przepisów”. Ta bardzo optymistyczna opinia zachęciła mnie od udziału w konferencji. Śledzenie zmian, poszukiwanie kolejnych, jedynych słusznych interpretacji, które dają się w miarę sensownie wprowadzić w życie firmy nie niszcząc budżetów i nie powodując frustracji ludzi zaangażowanych w cały proces zarządzania flotą, a przed wszystkim frustracji użytkowników pojazdów, jest po prostu męczące i kojarzy się wyłącznie z pracą Syzyfa. Jeśli jest stabilizacja, znane są interpretacje prawne i do tego dochodzą jeszcze wnioski z praktycznych zastosowań, to ta konferencja nie mogła być pominięta. Przyznaję, że na tego typu konferencjach nie bywam często. W tej warto było uczestniczyć. Pocieszam się, że prezentujący z firmy EY, CRIDO Taxand czy MDDP przejaskrawiają niektóre kwestie, w celu wzmocnienia przekazu. Ale nie zmienia to starej prawdy, hołubionej przez ustawodawcę, że jedyną stałą rzeczą jest zmiana.




Wykład partnera głównego szkolenia FLOTOWE PRAWO, Wojciecha Wiatrowskiego, kierownika sprzedaży flotowej SEAT, koncentrował się wokół analizy rynku flotowego w Polsce, wpływu czynnika TCO na konstrukcję floty samochodowej oraz prezentacji gamy modelowej marki SEAT w kontekście potrzeb klientów instytucjonalnych.

– Naszą ofertę modelową wyróżnia wysoka wartość rezydualna, co jest istotnym kryterium przy podejmowaniu decyzji o zakupie auta firmowego – przekonywał Wojciech Wiatrowski.

Kwestie odliczeń podatku VAT i zapowiadanych zmian na 2016 rok poruszyła Agnieszka Bieńkowska, doradca podatkowy, partner w spółce doradztwa podatkowego MDDP. Zapowiedziała, że już w pierwszym kwartale roku 2016 mogą wejść w życie nowe przepisy, zawierające m.in. nową definicję pojazdu samochodowego, wykorzystywaną do ustalenia zakresu prawa do odliczenia „samochodowego VAT”. Poinformowała, w jakim stopniu obowiązujące od 1 stycznia 2016 roku przepisy dotyczące prewspółczynnika wpłyną na zakres odliczenia VAT od samochodów służbowych i wydatków eksploatacyjnych.

Z dużym zainteresowaniem został przyjęty także wykład Michała Borowskiego, prawnika i doradcy podatkowego w firmie Crido Taxand. Wykładowca skupił się na analizie praktyki organów podatkowych i skarbowych w zakresie weryfikacji pełnego odliczenia VAT od samochodów służbowych oraz wskazał, jak można uniknąć odpowiedzialności karnej skarbowej za błędy w rozliczeniach VAT.



Idzie nowe


UWAGA ! Już teraz zapraszamy wszystkich, którzy poszukują nowych i lepszych rozwiązań tak w zarządzaniu flotą samochodową, jak i w obszarze oferowanych flotowych usług i produktów, do uczestnictwa w II edycji FLOTOWYCH TRENDÓW, konferencji którą zaplanowaliśmy na 23 marca 2016 roku.

FLOTOWE TRENDY to ważne i głęboko inspirujące wydarzenie dla uczestników szeroko rozumianej branży flotowej. Tu mówimy o przyszłości we flotach, o najważniejszych branżowych trendach oraz o flotowej innowacyjności i kierunkach rozwoju flotowych produktów i usług. To tu również jest miejsce dla rozmów, dyskusji i wymiany doświadczeń, a także opinii na temat nowych oferowanych przez rynek możliwości oraz kontaktu z przedstawicielami Partnerów - fachowcami i firmami, które w istotny sposób kreują rynek flotowy w Polsce.

Zarezerwuj datę 23 MARCA 2016 r. już dzisiaj w swoim kalendarzu - FLOTOWE TRENDY to jedyna tego typu konferencja w Polsce. 

Zobacz relację z I edycji FLOTOWYCH TRENDÓW (kliknij na zdjęcie):


 




 

Mijający rok to czas, w którym stabilizowała się wykładnia i metodologia stosowania przepisów, m.in. dotyczących rozliczania podatku VAT naliczanego w związku z wykorzystywaniem w firmach samochodów służbowych oraz nowych zasad rozliczania podatku dochodowego, z tytułu użytkowania pojazdu służbowego do celów prywatnych (nowego systemu ryczałtowego). Czy w roku 2016 ułatwi to podejmowanie przez firmy właściwych decyzji w obszarze wykorzystywanej floty samochodowej i czy rok ten przyniesie nowe rozwiązania prawne? Z informacji, które posiadamy wynika, że czeka nas kolejna VAT-owska rewolucja. Jak wprowadzone zmiany przepisów prawnych i obciążeń fiskalnych wpłyną na politykę samochodową firm użytkujących auta służbowe? Czy nowe przepisy dot. prewspółczynnika, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2016 roku, wpłyną na zakres odliczenia VAT od samochodów służbowych i wydatków eksploatacyjnych? Jakie są najczęstsze problemy związane z egzekwowaniem odpowiedzialności materialnej pracownika?

Już 3 grudnia br., w salach centrum konferencyjnego hotelu Airport Okęcie w Warszawie, odpowiedzi na te i inne ważne pytania, udzielą podczas II edycji FLOTOWEGO PRAWA, wybitni doradcy podatkowi i prawnicy z czołowych kancelarii i firm doradczo-konsultingowych w Polsce: EY (Ernst & Young), światowego lidera w zakresie audytu, doradztwa podatkowego i doradztwa biznesowego, kancelarii MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy, która specjalizuje się m.in. w zakresie podatku VAT, ceł i akcyzy, podatków dochodowych, postępowań podatkowych i sądowych, oraz firmy konsultingowej Crido Taxand.
 

Zapraszam do uczestniczenia w II edycji FLOTOWEGO PRAWA.

Takie spotkanie organizujemy tylko raz w roku więc szczególnie zachęcam do wzięcia w nim udziału.

Paweł Baran redaktor naczelny magazynu EuroFlota





            
                                                                              PARTNERZY MERYTORYCZNI 
               

 

 


 
 



 

TO SPOTKANIE SZKOLENIOWO-KONFERENCYJNE Z CYKLU "FLOTOWE PRAWO" jest WAŻNE, gdyż m.in.:

  •  

Już w kwietniu 2016 r. może mieć miejsce nowa "rewolucja" w zakresie samochodowego VAT-u.
Duża nowelizacji ustawy o VAT czeka na złożenie jej w Sejmie. Bazując na projekcie przeanalizujemy najważniejsze z planowanych zmianach, które w roku 2016 (jeżeli wejdą w życie) będą determinowały flotowe decyzje zakupowe.


Dowiesz się jak wprowadzone zmiany przepisów prawnych i obciążeń fiskalnych wpłyną w roku 2016 na politykę samochodową firm użytkujących auta służbowe oraz jak dobrze przygotować się do nowego roku poprzez unowocześnienie polityki samochodowej w firmie?
 

Dowiesz się czy nowe przepisy dotyczące prewspółczynnika, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2016 roku, wpłyną na zakres odliczania przez firmy samochodowego VAT? Ministerstwo Finansów sugeruje możliwość stosowania prewspółczynnika w przypadku samochodowych wydatków.



Przedstawimy sposoby na uniknięcie odpowiedzialności karnej skarbowej za błędy w rozliczeniach VAT.

Eksperci podpowiedzą, jak w praktyce firma może się zabezpieczyć przed ewentualnymi, negatywnymi skutkami działania pracownika użytkującego samochód służbowy i jak panować w tej mierze nad kierownictwem firmy.


FLOTOWE PRAWO to najwyższej jakości merytoryka i praktyczna strona przekazywanej wiedzy, praktyczne przykłady rozwiązań, które warto wdrożyć w swojej firmie - gwarantujemy to poprzez odpowiedni dobór i doświadczenie prelegentów oraz poprzez networkingową formułę spotkania, dającą możliwość realnej wymiany doświadczeń i informacji między uczestnikami oraz wykładowcami.