EuroFlota
strona główna
o nas prenumerata szkolenia/konferencje 2018

szkolenia/archiwum
BEZPŁATNE
e-wydanie
dylematy
prawne
kontakt archiwum
 
 
      Numer 184/185, czerwiec/lipiec 2018
     
 
Elektromobilna rewolucja
Poznaj SKUTECZNE PRAKTYKI FLOTOWE
Aplikacja pomoże w zarządzaniu flotą
Auto Katalog SAMAR – pożyteczne narzędzie
Blaski i cienie elektromobilności
BZ WBK Leasing: karta paliwowa bez numeru rejestracyjnego i wyższe limity
Czysta energia: Nissan Leaf
DKV Euro Service i innogy wspólnie w elektromobilności
Dosłupkowanie Warszawy
Dostawcze Fordy – różnorodne, komfortowe i bezpieczne
Dzielny gracz: Kia Stonic
Komfortowy kompakt: Citroën C4 Cactus
Kuszące kombi: Seat Leon ST
Nie boimy się wyzwań
Poczta Polska testuje samochody elektryczne
Potencjał kart paliwowych
Powiew luksusu: Alfa Romeo Stelvio
SEAT dla przedsiębiorców
Sportowy, elegancki i obszerny: Opel Grandland X
Telemityka, czyli o mitach telematyki
W teren i do miasta: Fiat 500X
Drogowa dżungla
Lasy Państwowe stawiają na elektromobilność
Bosch inwestuje w rozwój w Polsce
Cyfrowa rewolucja
Przegląd prasy
Gdy kierowca patrzy, a nie widzi
Olejowa waga ciężka
Firmowy samochód może mniej kosztować
Dobra passa CFM
Skuteczna polisa
Wschodząca gwiazda: Mercedes kl. A
Mustangi opanowały Warszawę
Zielona fala: Renault Zoe
Trzy cylindry na dopalaczach: Skoda Karoq
Miejski wojownik: Hyundai Kona
Nowe otwarcie: DS7 Crossback
W dobrej cenie: Dacia Duster
Oszczędna jazda: Peugeot 308
Król polskich dróg: VW Golf
Pikap w klasie premium: Mercedes kl. X
Mistrz jest jeden: Renault Master
Ford Tourneo Custom: w celach firmowych lub do odpoczynku
Ford Transit Custom: wygoda w pracy
Na wiele okazji: Fiat Ducato
Przebieg kontrolowany
Auto z odzysku
RV i TCO, czyli czas na ważne decyzje
Problemy prawne kierowców zawodowych
Atrakcyjny segment pikapów
Przesiądziemy się do aut elektrycznych?
Przełomowy rok dla rozwoju ekotransportu
innogy e-Car Sharing
Syntetyki królują
Z rynku - Elektryfikacja motoryzacji
Z rynku - Rynek leasingu z solidną dynamiką wzrostu
Z rynku - Czyste paliwo
Z rynku - Udogodnienia dla samochodów elektrycznych w praktyce
Z rynku - Agnieszka Himel
Dwumilionowy Fiat 500 wyjechał z zakładu FCA w Tychach
50 wodorowych Toyot Mirai trafi na ulice Londynu
Sportowe Mégane R.S. już w salonach
Fiesta Active – nowy crossover Forda
800 tys. ekologicznych Audi
Opel wyprzedza czas
Jeep Grand Cherokee Trackhawk w Polsce
   
  pokaż wszystkie numery
 
W kręgu problematyki ubezpieczeń
 
Rozmowa z Piotrem Gortatowiczem, analitykiem rynku flotowych ubezpieczeń komunikacyjnych, brokerem ubezpieczeniowym i szkoleniowcem, właścicielem portalu gortbusiness.pl
   
Redakcja – Spotykamy się ponownie na konferencji „EuroFloty”. Tym razem jest ona w całości poświęcona ubezpieczeniom. Jak Pan myśli, dlaczego akurat teraz widać takie zainteresowanie tematem ubezpieczenia flot?

Piotr Gortatowicz – To prawda. Takie duże zainteresowanie ubezpieczeniami flotowymi bardzo mnie, jako praktyka, cieszy. Ale też specjalnie nie dziwi, bo sytuacja na rynku jest specyficzna. Rok 2016 przyniósł klientom wysokie i odczuwalne podwyżki cen AC, a zwłaszcza OC. Niektórzy ubezpieczyciele poprawili swoje wyniki, można się było spodziewać poluzowania twardej polityki cenowej pod koniec roku.

Czyli wydarzyło się coś wbrew tym oczekiwaniom?


Niestety, chyba tak. Pod koniec sierpnia Komisja Nadzoru Finansowego nałożyła kary na dwóch ubezpieczycieli za prowadzenie wojny cenowej w ubezpieczeniach komunikacyjnych w latach 2011–2015. W kuluarach spekuluje się, że będą kary dla kolejnych ubezpieczycieli. W każdym razie regulator dał czytelny sygnał, po którym każdy zakład ubezpieczeń długo się zastanowi, zanim złoży ofertę, która może zostać uznana za zbyt tanią.

Menedżerowie flot mają się więc nastawić na dłuższy okres wysokich cen?

Na to, niestety, się zapowiada. Same twarde negocjacje, rozmowy z dużą liczbą ubezpieczycieli, zaangażowanie brokerów-profesjonalistów w proces negocjacyjny czy przetargowy mogą nie wystarczyć, żeby uzyskać dobrą cenę polis. Wygląda na to, że przy obecnej polityce regulatora okres drogich ubezpieczeń potrwa. Trzeba więc wziąć sprawy w swoje ręce…

Czyli przestać zawierać ubezpieczenia dobrowolne?

Tak, to też jest metoda, chociaż sam znam kilka lepszych. Brak polisy AC rodzi duże ryzyko podatkowe. Pamiętajmy, że przy ubezpieczeniu flot podstawą ceny na ubezpieczenia AC czy assistance jest to, ile dana flota „naszkodzi”. Do wartości wypłat ubezpieczyciele naliczają niezbędne rezerwy, swoje koszty i marżę zysku. W ten sposób powstaje cena ubezpieczenia dla danej floty. Widać więc, że im mniejsze będą kwoty odszkodowań, tym niższe narzuty kosztów, a tym samym cena. No i trzeba się skupić na tym, żeby tych wypłat odszkodowań było jak najmniej.

Rozumiem, że poznamy metody, jak w praktyce to robić?

Ja opowiem o trzech głównych kierunkach działań. Pierwszy to podniesienie ogólnego bezpieczeństwa floty. Dobrze wyposażone w systemy bezpieczeństwa auta, narzędzia analizujące styl jazdy prowadzącego, kierowca świadomy tego, jak jego kondycja psychosomatyczna ma wpływ na zachowania na drodze – to wszystko sprawia, że jeździmy bezpieczniej i rzadziej powodujemy szkody. Jeśli można zmniejszyć częstość szkód nawet o kilkanaście procent, to przełoży się to na niższe wypłaty i niższe składki w przyszłości.

Drugi to wzięcie na siebie części ryzyka. Może to być udział własny w szkodzie z AC, mogą być inne metody. To jest co prawda gra finansowa – płacimy mniejsze składki w zamian za niższe odszkodowania, ale musimy samodzielnie dopłacać do napraw. Podczas jednego z warsztatów, na konkretnych przykładach będę chciał pokazać, w jakich warunkach można toczyć tę grę względnie bezpiecznie i opłacalnie.

Po trzecie – polityka warsztatowa. Jeśli szkoda jest pokrywana w całości przez ubezpieczyciela i rozliczana bezgotówkowo, to tak naprawdę ubezpieczyciel, nie my, ma wpływ na koszty napraw. I nie zawsze musi być zainteresowany ich obniżaniem – dla niektórych dilerzy samochodowi to bardzo ważny kanał sprzedaży i odpowiednio wysoka stawka za roboczogodzinę prac blacharsko-lakierniczych może być ukrytą premią dla dilera za dobrą sprzedaż polis. A naprawiać można taniej i efektywniej – jeśli się chce i umie.

Spodziewamy się więc dużej dawki praktycznej wiedzy.

Dziękujemy za rozmowę.
(ww)
 
  powrót wersja do druku
   
    Zapisz się na NEWSLETTER

 EuroFlota PTL MEDIA © 1999-2018  •  Regulamin strony  •  Ochrona danych osobowych  •  designed by MOUTON interactive