EuroFlota
strona główna
o nas prenumerata szkolenia/konferencje 2018

szkolenia/archiwum
BEZPŁATNE
e-wydanie
dylematy
prawne
kontakt archiwum
 
 
      Numer 184/185, czerwiec/lipiec 2018
     
 
Elektromobilna rewolucja
Poznaj SKUTECZNE PRAKTYKI FLOTOWE
Aplikacja pomoże w zarządzaniu flotą
Auto Katalog SAMAR – pożyteczne narzędzie
Blaski i cienie elektromobilności
BZ WBK Leasing: karta paliwowa bez numeru rejestracyjnego i wyższe limity
Czysta energia: Nissan Leaf
DKV Euro Service i innogy wspólnie w elektromobilności
Dosłupkowanie Warszawy
Dostawcze Fordy – różnorodne, komfortowe i bezpieczne
Dzielny gracz: Kia Stonic
Komfortowy kompakt: Citroën C4 Cactus
Kuszące kombi: Seat Leon ST
Nie boimy się wyzwań
Poczta Polska testuje samochody elektryczne
Potencjał kart paliwowych
Powiew luksusu: Alfa Romeo Stelvio
SEAT dla przedsiębiorców
Sportowy, elegancki i obszerny: Opel Grandland X
Telemityka, czyli o mitach telematyki
W teren i do miasta: Fiat 500X
Drogowa dżungla
Lasy Państwowe stawiają na elektromobilność
Bosch inwestuje w rozwój w Polsce
Cyfrowa rewolucja
Przegląd prasy
Gdy kierowca patrzy, a nie widzi
Olejowa waga ciężka
Firmowy samochód może mniej kosztować
Dobra passa CFM
Skuteczna polisa
Wschodząca gwiazda: Mercedes kl. A
Mustangi opanowały Warszawę
Zielona fala: Renault Zoe
Trzy cylindry na dopalaczach: Skoda Karoq
Miejski wojownik: Hyundai Kona
Nowe otwarcie: DS7 Crossback
W dobrej cenie: Dacia Duster
Oszczędna jazda: Peugeot 308
Król polskich dróg: VW Golf
Pikap w klasie premium: Mercedes kl. X
Mistrz jest jeden: Renault Master
Ford Tourneo Custom: w celach firmowych lub do odpoczynku
Ford Transit Custom: wygoda w pracy
Na wiele okazji: Fiat Ducato
Przebieg kontrolowany
Auto z odzysku
RV i TCO, czyli czas na ważne decyzje
Problemy prawne kierowców zawodowych
Atrakcyjny segment pikapów
Przesiądziemy się do aut elektrycznych?
Przełomowy rok dla rozwoju ekotransportu
innogy e-Car Sharing
Syntetyki królują
Z rynku - Elektryfikacja motoryzacji
Z rynku - Rynek leasingu z solidną dynamiką wzrostu
Z rynku - Czyste paliwo
Z rynku - Udogodnienia dla samochodów elektrycznych w praktyce
Z rynku - Agnieszka Himel
Dwumilionowy Fiat 500 wyjechał z zakładu FCA w Tychach
50 wodorowych Toyot Mirai trafi na ulice Londynu
Sportowe Mégane R.S. już w salonach
Fiesta Active – nowy crossover Forda
800 tys. ekologicznych Audi
Opel wyprzedza czas
Jeep Grand Cherokee Trackhawk w Polsce
   
  pokaż wszystkie numery
 
Rośnie w Land Roverach
 
Felieton Jerzego Iwaszkiewicza
   
Coraz lepiej sprzedają się w Polsce samochody klasy premium. W luksusie nigdy w Polsce nie było kryzysu, każdy Polak w dodatku lubi pokazać się w kolorze nadwozia. Znany jest też przypadek, kiedy to pewien wytwórca lodów kupił synowi Ferrari, aby dziecko miało czym pojechać do szkoły.

W mijającym roku sprzedano w Polsce blisko 45 tysięcy samochodów klasy premium. Najlepiej widać postęp w autach Porsche. Przez lata sprzedawano je rocznie w granicach 500 sztuk, a obecnie już ponad tysiąc. Sprzedano również w tym roku siedem nowych Rolls-Royce’ów. W jednej z dolin w Alpach hodowana jest specjalna odmiana krów, których skóry używa się do wykańczania wnętrz w RR. Masowane są wódką albo whisky, aby były w dobrym nastroju i aby skóra była odpowiednio miękka i w odpowiednim kolorze.

Modne stały się również Land Rovery. Pisaliśmy już o pewnej ciekawej sprawie, którą warto przypomnieć. 20-letnim Land Roverem Defenderem jechali otóż na Alaskę dwaj polscy niepełnosprawni podróżnicy: Marcin Woroch i Maciej Kamiński. Mają porażone nogi, poruszają się tylko na wózkach inwalidzkich. Samochód się popsuł, ale... niespodzianka. Polska dyrekcja Land Rovera posłała im części potrzebne do remontu. Land Rover pomógł Land Roverowi, co w motoryzacji nie zawsze się zdarza.

Land Rovery Defendery jeżdżą, notabene, w Afryce nawet przez 50 lat. Nie ma wody, nic nie pada i nie mają jak zardzewieć. Dodajmy jeszcze, iż najnowszym Land Roverem w ekstrawersji EVougue jeździ żona Ryszarda Kalisza, ale od czasu do czasu daje mu się nawet kawałek przejechać.

Wróćmy do luksusu. Sprzedaż samochodów klasy premium wzrosła w stosunku do ubiegłego roku o przeszło 23% i jest to znak dla dilerów, że można na tym zarobić. W rankingu sprzedaży prowadzi BMW przed Mercedesem, Audi i Volvo. Mocno reklamowany jest Lexus, przebijają się też samochody Infiniti, świetne, zresztą tylko ciut, ciut jakby za drogie.

Na rynku w ogóle zrobiło się gorąco. Jak wynika z dokładnej jak zawsze analizy firmy Samar Wojciecha Drzewieckiego, przez trzy kwartały – od stycznia do września – sprzedano w Polsce przeszło 355 tysięcy samochodów, o 17% więcej aniżeli rok temu. Wygląda na to, że do końca roku będzie to 400 tysięcy. Sprzedano już kiedyś w Polsce 600 tysięcy samochodów, ale było to dawno, nie było dobrej zmiany i nikt nie odkładał jeszcze na czarną godzinę.

W rankingu sprzedaży prowadzi Skoda i jest to też swego rodzaju ewenement. Od kilku lat Skody takie jak np. Octavia czy Fabia mają największe wzięcie. Sprawa jest prosta. Skody mają po prostu dobrą opinię, nie psują się, a poza tym są tańsze aniżeli inne w tej samej klasie. Ostatni model Skody Octavia wygląda w dodatku tak, jakby były to co najmniej dwa Mercedesy. Skodą Superb pozwala się wozić nawet sam Jarosław Kaczyński, który nie wie dlaczego samochód jedzie, ale lubi jechać wygodnie. Dyrektor PR w Skodzie od kontaktów z prasą Klaudyna Gorzan już dwa razy była u fryzjera, co dzieje się na ogół tylko wtedy, kiedy firma odnosi sukcesy.

Czołówka sprzedaży to obecnie Skoda, Toyota, Volkswagen i Ford. Ford Focus utrzymuje się od lat na liście najlepiej sprzedawanych samochodów w Europie, a Fordy w Polsce uzyskały z kolei miano Motoryzacyjnej Marki Floty 2017. Zakupy flotowe coraz bardziej decydują o polskim rynku. W mijającym roku aż 73% rynku, czyli 255 tys. samochodów sprzedanych zostało na potrzeby firm. Sprzedaż flotowa wzrosła o 20%. W samochodach wszędzie rośnie...

Na listę pomału zaczyna wracać Fiat. W ostatnich latach zajmował dalekie miejsce, prawie w ogóle nie liczył się na rynku, ale wreszcie mają Tipo produkowane w Turcji. Jest to po pierwsze najtańszy obecnie samochód tej klasy na rynku (cena oficjalna 43 tys. zł – cena praktyczna 50 tys. zł), a po drugie ma dobre opinie w serwisach. We wrześniu Tipo było najchętniej kupowanym samochodem na rynku, nawet przed Skodami.

Na liście rankingowej Fiat zajmuje obecnie 12. miejsce, daleko do dawnej sławy, ale wreszcie coś się jednak ruszyło. Od dawna mówi się, że w Tychach produkowane będzie nowe Punto, ale ciągle nic z tego nie wynika. Włosi zwolnili w Tychach przeszło tysiąc osób i jak na razie to wszystko, co zrobili dla tej fabryki.

Zmienia się projektowanie. Nawet Mercedesy nabrały lekkości. Kiedyś były to kwadratowe szafy do przewozu prezesów, a obecnie mają już swój wdzięk. Ewa Łabno-Falęcka z Mercedesa twierdzi, co lubimy cytować, bo to smaczne, że Mercedesy podniecająco działają na kobiety, a klasa S w szczególności.

Podoba nam się również Mazda 6, Alfa Romeo Stelvio pierwszy SUV Alfy, ale wyjątkowo udany, nowe Renault Clio, a także najnowsza KIA Stonic. KIA zajmuje 7. miejsce na polskim rynku, zaliczona została również do grona najbardziej cennych firm świata.

Jakkolwiek by było, kręci się. Na samochody przyszedł dobry czas. Premier Morawiecki zapowiada, że będą duże zniżki na samochody elektryczne, ale premier lubi bajeczki i jak na razie tylko zapowiada.
 
  powrót wersja do druku
   
    Zapisz się na NEWSLETTER

 EuroFlota PTL MEDIA © 1999-2018  •  Regulamin strony  •  Ochrona danych osobowych  •  designed by MOUTON interactive