EuroFlota
strona główna
o nas prenumerata szkolenia/konferencje 2018

szkolenia/archiwum
BEZPŁATNE
e-wydanie
dylematy
prawne
kontakt archiwum
 
 
      Numer 184/185, czerwiec/lipiec 2018
     
 
Elektromobilna rewolucja
Aplikacja pomoże w zarządzaniu flotą
Auto Katalog SAMAR – pożyteczne narzędzie
Blaski i cienie elektromobilności
BZ WBK Leasing: karta paliwowa bez numeru rejestracyjnego i wyższe limity
Czysta energia: Nissan Leaf
DKV Euro Service i innogy wspólnie w elektromobilności
Dosłupkowanie Warszawy
Dostawcze Fordy – różnorodne, komfortowe i bezpieczne
Dzielny gracz: Kia Stonic
Komfortowy kompakt: Citroën C4 Cactus
Kuszące kombi: Seat Leon ST
Nie boimy się wyzwań
Poczta Polska testuje samochody elektryczne
Potencjał kart paliwowych
Powiew luksusu: Alfa Romeo Stelvio
SEAT dla przedsiębiorców
Sportowy, elegancki i obszerny: Opel Grandland X
Telemityka, czyli o mitach telematyki
W teren i do miasta: Fiat 500X
Drogowa dżungla
Lasy Państwowe stawiają na elektromobilność
Bosch inwestuje w rozwój w Polsce
Cyfrowa rewolucja
Przegląd prasy
Gdy kierowca patrzy, a nie widzi
Olejowa waga ciężka
Firmowy samochód może mniej kosztować
Dobra passa CFM
Skuteczna polisa
Wschodząca gwiazda: Mercedes kl. A
Mustangi opanowały Warszawę
Zielona fala: Renault Zoe
Trzy cylindry na dopalaczach: Skoda Karoq
Miejski wojownik: Hyundai Kona
Nowe otwarcie: DS7 Crossback
W dobrej cenie: Dacia Duster
Oszczędna jazda: Peugeot 308
Król polskich dróg: VW Golf
Pikap w klasie premium: Mercedes kl. X
Mistrz jest jeden: Renault Master
Ford Tourneo Custom: w celach firmowych lub do odpoczynku
Ford Transit Custom: wygoda w pracy
Na wiele okazji: Fiat Ducato
Przebieg kontrolowany
Auto z odzysku
RV i TCO, czyli czas na ważne decyzje
Problemy prawne kierowców zawodowych
Atrakcyjny segment pikapów
Przesiądziemy się do aut elektrycznych?
Przełomowy rok dla rozwoju ekotransportu
innogy e-Car Sharing
Syntetyki królują
Z rynku - Elektryfikacja motoryzacji
Z rynku - Rynek leasingu z solidną dynamiką wzrostu
Z rynku - Czyste paliwo
Z rynku - Udogodnienia dla samochodów elektrycznych w praktyce
Z rynku - Agnieszka Himel
Dwumilionowy Fiat 500 wyjechał z zakładu FCA w Tychach
50 wodorowych Toyot Mirai trafi na ulice Londynu
Sportowe Mégane R.S. już w salonach
Fiesta Active – nowy crossover Forda
800 tys. ekologicznych Audi
Opel wyprzedza czas
Jeep Grand Cherokee Trackhawk w Polsce
   
  pokaż wszystkie numery
 
Flotowy pakiet bezpieczeństwa
 
Emitenci kart paliwowych dostrzegają w szczególny sposób potrzeby klientów flotowych. Stawiają na nowatorskie rozwiązania, które ostatecznie mają wspomóc i usprawnić proces zarządzania flotą samochodową. Nierzadko zapobiec nadużyciom w wydatkach na zakup paliwa.
   
Autor: Władysław Wilkiel

Nieuczciwe praktyki kierowców są nadal poważnym problemem w wielu firmach flotowych. Jak pokazują wyniki raportu „Nadużycia paliwowe”, aż 97% menedżerów potwierdza, że oszustwa są powszechnym zjawiskiem w ich firmach. Jednym z wyzwań stojących przed firmami jest wypracowanie mechanizmów i procedur, które pozwolą zapobiegać ewentualnym nadużyciom oraz zminimalizują ryzyko ewentualnych kradzieży.

Walka z oszustwami to codzienność firm transportowych, a zarządzający flotami uważają, że gdyby zdołali zapobiec oszustwom oraz zwiększyli ich wykrywalność, mogliby wygenerować znaczne oszczędności – zdaniem 59% nawet o 5%. Skutecznym rozwiązaniem, które pomoże poprawić kontrolę transakcji i zapewnić bezpieczeństwo flocie, są karty paliwowe oferujące szereg dodatkowych zabezpieczeń, w tym także ochronę transakcji. Biorąc pod uwagę wymierne korzyści z użytkowania kart paliwowych możemy stwierdzić, że dzięki stale udoskonalanym kartom nadzór i zarządzanie parkiem samochodowym są bardziej skuteczne i efektywne.

Codzienna praktyka

Z wynikami raportu zgadzają się administratorzy i kierownicy flot samochodowych, na których spada ciężar odpowiedzialności m.in. za nadzór nad wydatkami paliwowymi. Wskazują, że karta paliwowa w firmie – ale tylko z należycie wdrożonymi procedurami dotyczącymi jej użytkowania – to porządek w rozliczeniach, dokładne raporty, zarządzanie wyjątkami i w końcu systematycznie dostarczane faktury za całą flotę.

Krzysztof Kopysiewicz, członek Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych, podkreśla, że karta paliwowa jest nieodzownym narzędziem pracy dla osoby nadzorującej firmową flotę.

– Trudno sobie wyobrazić pracę fleet managera bez kompleksowego wsparcia ze strony emitentów kart paliwowych – mówi Krzysztof Kopysiewicz.

Z kolei Radosłw Kraciuk, v-ce prezes zarządu SKFS, zwraca uwagę, że dzięki użyciu karty paliwowej mamy gwarancję, iż tankowane paliwo trafia wyłącznie do naszego auta. Karty wystawiane są na nr rejestracyjny auta i pracownicy stacji kontrolują, czy karta została wykorzystana do właściwego pojazdu. Niemożliwe jest również tankowanie paliwa do kanistrów przy wykorzystaniu takiej karty.

– Podczas tankowania użytkownik musi z reguły podać PIN i stan licznika. Ten pierwszy gwarantuje bezpieczeństwo transakcji, a drugi pozwala nam na kontrolę przebiegów i spalania dla poszczególnych aut. Oczywiście wszystkie dostępne karty pozwalają na dowolną ich konfigurację. Możemy ustalać, jakie paliwa/produkty można przy ich użyciu kupować na stacjach. Możemy również ustalać limity tych wydatków, zarówno ilościowe jak i kwotowe. Dodatkowo dla większości tych rozwiązań mamy dostępne narzędzia online’owe, pozwalające na zarządzanie tymi kartami (np. zamawianie, blokowanie, ustalanie limitów, etc), a także dostarczające nam niezbędne raporty (np. zakupy na kartę, w weekendy, etc.). Biorąc pod uwagę powyższe kwestie, możemy stwierdzić, że dzięki kartom paliwowym mamy nasze tankowania pod kontrolą – dodaje Radosław Kraciuk.

Także Adam Legutowski, członek SKFS, poproszony o komentarz w tej sprawie bez wahania stwierdza, że karty paliwowe są jednym z podstawowych narzędzi tak użytkownika samochodu służbowego, jak i menedżera zarządzającego flotą.

– Możliwość bezgotówkowych rozliczeń, jedna zbiorcza faktura, elektroniczne załączniki do faktur, które mogą być importowane do programów wspomagających zarządzanie flotą, stanowią bardzo duże ułatwienia w codziennej pracy – stwierdza Adam Legutowski.

Maria Kozłowska zwraca uwagę, że największą korzyścią biznesową, płynącą z systemu kart paliwowych, jest uporządkowanie transakcji i możliwość ich analizy. Poza tym dwie zbiorcze faktury w miesiącu zamiast rozliczania setek pojedynczych faktur za paliwo to oszczędność czasu.

– Szczegółowy raport, który otrzymujemy, umożliwia także analizę, z jakich usług korzystają nasi pracownicy. Ponadto dostęp do wszystkich informacji poprzez serwis internetowy umożliwia bieżące śledzenie kosztów związanych z użytkowaniem kart. Dużym plusem jest także możliwość oszacowania kosztów na przyszłość, dzięki obserwacji trendów i analizie czynników takich jak zużycie paliwa, cena oraz łączne koszty. Równie ważna jest także bezgotówkowa forma płatności, co wpływa na bezpieczeństwo naszych pracowników. Kartę w razie zgubienia, kradzieży itp. bardzo łatwo zablokować. Podobnie jak samo użytkowanie, wdrożenie systemu kart paliwowych w firmie jest proste i nie zajmuje dużo czasu. Procedura przekazania karty jest ściśle związana z decyzją o przyznaniu samochodu służbowego. Po kilku dniach od złożenia wniosku karta zostaje przysłana do firmy, a następnie dostarczona użytkownikowi auta – podkreśla Maria Kozłowska, członek SKFS.

Paleta możliwości

Firmy, zarówno z sektora MŚP jak i duże floty samochodowe, mają do wyboru szeroką paletę kart paliwowych, które skutecznie chronią przed nadużyciami. Karty paliwowe, m.in. PKN Orlen, BP, Shell, Lotos, Circle K czy też DKV, Moya, BZA, UTA, AS24 Polska, pozwalają na dowolną ich konfigurację i ustalenie, jakie paliwa/produkty można przy ich użyciu kupować na stacjach. Przygotowana przez emitentów kart paliwowych oferta jedynie potwierdza, że właściwe zarządzanie w zakresie zakupu i zużycia paliw ma kluczowy wpływ na końcowy wynik firmy.

– Karta może być wystawiona na kierowcę lub na samochód. Dodatkowo, operator floty ma możliwość ustawienia indywidualnych limitów miesięcznych lub dziennych, może także zdecydować, na terenie jakich krajów karta ma działać – wylicza Cedric Vigneau, dyrektor zarządzający AS24 Polska.

W sumie dostępne na rynku karty paliwowe zapewniają nie tylko kontrolę nad ilością tankowanego paliwa, ale także ograniczają ryzyko oszustw i pozwalają na uproszczenie administracji. To właśnie dzięki karcie administratorzy flot mogą przez całą dobę śledzić realizowane transakcje oraz ich częstotliwość, a taka dokładna wiedza na temat zużycia paliwa w firmie pozwoli na wprowadzenie stosownych ograniczeń, minimalizujących ryzyko nadużyć.

 
  powrót wersja do druku
   
    Zapisz się na NEWSLETTER

 EuroFlota PTL MEDIA © 1999-2018  •  Regulamin strony  •  Ochrona danych osobowych  •  designed by MOUTON interactive