EuroFlota
strona główna
o nas prenumerata szkolenia/konferencje 2018

szkolenia/archiwum
BEZPŁATNE
e-wydanie
dylematy
prawne
kontakt archiwum
 
 
      Numer 184/185, czerwiec/lipiec 2018
     
 
Elektromobilna rewolucja
Poznaj SKUTECZNE PRAKTYKI FLOTOWE
Aplikacja pomoże w zarządzaniu flotą
Auto Katalog SAMAR – pożyteczne narzędzie
Blaski i cienie elektromobilności
BZ WBK Leasing: karta paliwowa bez numeru rejestracyjnego i wyższe limity
Czysta energia: Nissan Leaf
DKV Euro Service i innogy wspólnie w elektromobilności
Dosłupkowanie Warszawy
Dostawcze Fordy – różnorodne, komfortowe i bezpieczne
Dzielny gracz: Kia Stonic
Komfortowy kompakt: Citroën C4 Cactus
Kuszące kombi: Seat Leon ST
Nie boimy się wyzwań
Poczta Polska testuje samochody elektryczne
Potencjał kart paliwowych
Powiew luksusu: Alfa Romeo Stelvio
SEAT dla przedsiębiorców
Sportowy, elegancki i obszerny: Opel Grandland X
Telemityka, czyli o mitach telematyki
W teren i do miasta: Fiat 500X
Drogowa dżungla
Lasy Państwowe stawiają na elektromobilność
Bosch inwestuje w rozwój w Polsce
Cyfrowa rewolucja
Przegląd prasy
Gdy kierowca patrzy, a nie widzi
Olejowa waga ciężka
Firmowy samochód może mniej kosztować
Dobra passa CFM
Skuteczna polisa
Wschodząca gwiazda: Mercedes kl. A
Mustangi opanowały Warszawę
Zielona fala: Renault Zoe
Trzy cylindry na dopalaczach: Skoda Karoq
Miejski wojownik: Hyundai Kona
Nowe otwarcie: DS7 Crossback
W dobrej cenie: Dacia Duster
Oszczędna jazda: Peugeot 308
Król polskich dróg: VW Golf
Pikap w klasie premium: Mercedes kl. X
Mistrz jest jeden: Renault Master
Ford Tourneo Custom: w celach firmowych lub do odpoczynku
Ford Transit Custom: wygoda w pracy
Na wiele okazji: Fiat Ducato
Przebieg kontrolowany
Auto z odzysku
RV i TCO, czyli czas na ważne decyzje
Problemy prawne kierowców zawodowych
Atrakcyjny segment pikapów
Przesiądziemy się do aut elektrycznych?
Przełomowy rok dla rozwoju ekotransportu
innogy e-Car Sharing
Syntetyki królują
Z rynku - Elektryfikacja motoryzacji
Z rynku - Rynek leasingu z solidną dynamiką wzrostu
Z rynku - Czyste paliwo
Z rynku - Udogodnienia dla samochodów elektrycznych w praktyce
Z rynku - Agnieszka Himel
Dwumilionowy Fiat 500 wyjechał z zakładu FCA w Tychach
50 wodorowych Toyot Mirai trafi na ulice Londynu
Sportowe Mégane R.S. już w salonach
Fiesta Active – nowy crossover Forda
800 tys. ekologicznych Audi
Opel wyprzedza czas
Jeep Grand Cherokee Trackhawk w Polsce
   
  pokaż wszystkie numery
 
Bezpieczny kierowca pracuje na wizerunek firmy
 
Dbałość o bezpieczeństwo pracowników jest kluczowym zadaniem każdej odpowiedzialnej firmy. Dlatego kierownicy i administratorzy flot w coraz większym stopniu kładą nacisk na szkolenia w zakresie bezpiecznej jazdy. Jak dotąd najlepszym sposobem na poprawę bezpieczeństwa, a tym samym obniżenie kosztów funkcjonowania firmy, są praktyczne zajęcia edukacyjne.
   
Polska od lat jest w czołówce krajów Unii Europejskiej pod względem liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. Szacuje się, że na polskich drogach jeździ prawie 2 miliony samochodów służbowych. Tymczasem tylko w ciągu trzech wakacyjnych miesięcy na polskich drogach zginęło prawie 800 osób, a ponad 12 tys. zostało rannych. Niestety, często sprawcami popełnianych wykroczeń i wypadków są kierowcy aut firmowych.

– Brak odpowiedniej edukacji w ośrodkach szkoleniowych i uczulania na przewidywanie możliwych zagrożeń mogących pojawić się na drodze to główne bolączki systemu edukacji kierowców – mówi Krzysztof Gos z Akademii Bezpiecznej Jazdy.

Z raportu przygotowanego przez CARTRACK wynika, że polscy kierowcy przekraczają dozwoloną prędkość w terenie zabudowanym (86,5%), a jedynie 13,3% jedzie przepisowo. Poza terenem zabudowanym przepisy łamie 61% kierowców, a zgodnie z prawem auto prowadzi 39%. Natomiast na autostradach i trasach szybkiego ruchu jedynie 27% kierujących jeździ z nadmierną prędkością – 73% kierowców prowadzi przepisowo.

– Niedostosowanie prędkości do warunków pogodowych, natężenia ruchu, stanu jezdni czy widoczności niejednokrotnie przesądza o kolizji. Pokłosiem nadmiernej prędkości są uderzenia w tył samochodu jadącego przed nami. Po prostu kierowcom wsiadającym do auta często brakuje wyobraźni. Aby zapobiec kolizji, czasami wystarczy jedynie zdjąć nogę z gazu, wjeżdżając na skrzyżowanie lub przejście dla pieszych, a co jest bardzo ważne, utrzymywać prawidłową odległość między jadącym z przodu pojazdem – przypomina Krzysztof Gos.

W raporcie CARTRACK jedynie 35% kierowców zostało przypisanych do kategorii „Bezpieczny”. Akceptowalnie jeździło 48% badanych. „Nieakceptowalny” styl jazdy miało 17% kierowców.

– Praktyka pokazuje, że w przypadku kierowców służbowych należy zwrócić szczególną uwagę nie tylko na tych, którzy jeżdżą nieakceptowalnie. Oczywiście z nimi należy pracować w pierwszej kolejności, jednak monitorować należy także największą grupę kierowców, a więc „Akceptowalnych” – mówi Anna Okręglicka-Majda z Global Workplace Safety & OH Consultant DuPont.

Praktyczne rozwiązania

Przykładem firmy, która podejmuje działania w zakresie kształtowania świadomości i podniesienia praktycznych umiejętności w zakresie bezpiecznej jazdy, jest DB Schenker. Przedstawiciele firmy podkreślają, że tego typu działania są dla nich priorytetem.

– Cykliczne szkolenia z bezpiecznej i ekonomicznej jazdy są dla przewoźników (właścicieli firm transportowych współpracujących w ramach długoterminowych umów z DB Schenker) oraz naszych kurierów (zatrudnianych przez przewoźników). Celem tych szkoleń jest budowanie wśród nich świadomości dotyczącej zagrożeń, które mogą wystąpić podczas wykonywania usługi transportu, i wiedzy, co należy zrobić, aby im zapobiec. Ponadto, od ośmiu lat organizujemy we współpracy z WORD Warszawa, ZMPD mistrzostwa bezpiecznej i ekonomicznej jazdy, które cieszą się zainteresowaniem wśród naszych partnerów – mówi Andrzej Gluźniewicz, koordynator ds. współpracy z przewoźnikami DB Schenker.

Codziennie na drogi z terminali i magazynów tego operatora wyjeżdża w Polsce blisko 4000 samochodów ciężarowych. Od 2013 r. DB Schenker prowadzi program „Czy jadę bezpiecznie?”, nastawiony na edukację kierowców i poświęcony bezpieczeństwu na drodze i kulturze jazdy. Ponad 3500 samochodów oznaczonych zostało specjalną naklejką, która zachęca użytkowników dróg do podzielenia się opinią na temat stylu jazdy kuriera. Wystarczy zatelefonować na infolinię 500 707 000 (obsługiwaną przez zewnętrznego dostawcę). Następnego dnia od daty zgłoszenia przeprowadzana jest przez koordynatora ds. współpracy z kierowcami rozmowa ze wskazanym kurierem i jego szefem – przewoźnikiem. Dzięki infolinii na bieżąco firma edukuje kierowców, analizując problemy oraz promując kulturalny i bezpieczny styl jazdy. Praktyka ta jest realizowana nieprzerwanie od 2013 r. Średnio w miesiącu jest ok. 150 zgłoszeń. Ponad 30% z nich to pochwały, pozostała część to uwagi krytyczne. Od czasu wdrożenia kampanii w 2013 r. firma obserwuje pozytywny trend spadku liczby poszkodowanych i zdarzeń drogowych z udziałem kierowców DB Schenker. Dzięki zgłoszeniom i następującym po nich rozmowom, kierowcy i pracownicy firmy poszerzają swoją wiedzę z zakresu bezpieczeństwa na drodze i prawidłowych zachowań.

Plan Bezpiecznej Jazdy

DB Schenker jako operator logistyczny jest znaczącym uczestnikiem ruchu drogowego, a styl jazdy kierowców wpływa na wizerunek marki i odbiór firmy w społeczeństwie. W ramach Planu Bezpiecznej Jazdy, DB Schenker organizuje szkolenia i prowadzi działania związane z weryfikacją i monitoringiem zachowań w pracy terminalowej (np. przy załadunku i rozładunku towarów) oraz na drogach. Określa też postępowanie w razie wypadku, działania powypadkowe i pomoc dla poszkodowanych kurierów. W tym zakresie szkolenia prowadzone są przez policję, ratowników medycznych i specjalistów zabezpieczeń niebezpiecznych ładunków.

Efekty Planu Bezpiecznej Jazdy to malejąca liczba wypadków drogowych z udziałem kierowców DB Schenker. W 2016 roku było o 38% mniej zdarzeń niż w 2014 roku. Szkolenia w zakresie bezpiecznej jazdy pokazane na przykładzie firmy DB Schenker potwierdzają, że mają one realny wpływ na bezpieczeństwo użytkowników dróg, ale też wizerunek marki i odbiór firmy w społeczeństwie.    (ww)

 
  powrót wersja do druku
   
    Zapisz się na NEWSLETTER

 EuroFlota PTL MEDIA © 1999-2018  •  Regulamin strony  •  Ochrona danych osobowych  •  designed by MOUTON interactive