EuroFlota
strona główna
o nas prenumerata szkolenia/konferencje 2018

szkolenia/archiwum
BEZPŁATNE
e-wydanie
dylematy
prawne
kontakt archiwum
 
 
      Numer 184/185, czerwiec/lipiec 2018
     
 
Elektromobilna rewolucja
Aplikacja pomoże w zarządzaniu flotą
Auto Katalog SAMAR – pożyteczne narzędzie
Blaski i cienie elektromobilności
BZ WBK Leasing: karta paliwowa bez numeru rejestracyjnego i wyższe limity
Czysta energia: Nissan Leaf
DKV Euro Service i innogy wspólnie w elektromobilności
Dosłupkowanie Warszawy
Dostawcze Fordy – różnorodne, komfortowe i bezpieczne
Dzielny gracz: Kia Stonic
Komfortowy kompakt: Citroën C4 Cactus
Kuszące kombi: Seat Leon ST
Nie boimy się wyzwań
Poczta Polska testuje samochody elektryczne
Potencjał kart paliwowych
Powiew luksusu: Alfa Romeo Stelvio
SEAT dla przedsiębiorców
Sportowy, elegancki i obszerny: Opel Grandland X
Telemityka, czyli o mitach telematyki
W teren i do miasta: Fiat 500X
Drogowa dżungla
Lasy Państwowe stawiają na elektromobilność
Bosch inwestuje w rozwój w Polsce
Cyfrowa rewolucja
Przegląd prasy
Gdy kierowca patrzy, a nie widzi
Olejowa waga ciężka
Firmowy samochód może mniej kosztować
Dobra passa CFM
Skuteczna polisa
Wschodząca gwiazda: Mercedes kl. A
Mustangi opanowały Warszawę
Zielona fala: Renault Zoe
Trzy cylindry na dopalaczach: Skoda Karoq
Miejski wojownik: Hyundai Kona
Nowe otwarcie: DS7 Crossback
W dobrej cenie: Dacia Duster
Oszczędna jazda: Peugeot 308
Król polskich dróg: VW Golf
Pikap w klasie premium: Mercedes kl. X
Mistrz jest jeden: Renault Master
Ford Tourneo Custom: w celach firmowych lub do odpoczynku
Ford Transit Custom: wygoda w pracy
Na wiele okazji: Fiat Ducato
Przebieg kontrolowany
Auto z odzysku
RV i TCO, czyli czas na ważne decyzje
Problemy prawne kierowców zawodowych
Atrakcyjny segment pikapów
Przesiądziemy się do aut elektrycznych?
Przełomowy rok dla rozwoju ekotransportu
innogy e-Car Sharing
Syntetyki królują
Z rynku - Elektryfikacja motoryzacji
Z rynku - Rynek leasingu z solidną dynamiką wzrostu
Z rynku - Czyste paliwo
Z rynku - Udogodnienia dla samochodów elektrycznych w praktyce
Z rynku - Agnieszka Himel
Dwumilionowy Fiat 500 wyjechał z zakładu FCA w Tychach
50 wodorowych Toyot Mirai trafi na ulice Londynu
Sportowe Mégane R.S. już w salonach
Fiesta Active – nowy crossover Forda
800 tys. ekologicznych Audi
Opel wyprzedza czas
Jeep Grand Cherokee Trackhawk w Polsce
   
  pokaż wszystkie numery
 
Jak dobrze ubezpieczyć flotę
 
Rozmowa z Piotrem Bryńskim, dyrektorem Departamentu Ubezpieczeń Komunikacyjnych Klienta Kluczowego Compensa TU SA Vienna Insurance Group
   
Redakcja: Czy istnieje uniwersalna oferta, jak ubezpieczyć flotę dobrze i niedrogo?

Piotr Bryński: Oferta ubezpieczeniowa na flotę, a w szczególności jej cena, uzależniona jest od przebiegu szkodowości w ciągu ostatnich trzech lat. Trudno mówić o niedrogim ubezpieczeniu floty, której przebiegi szkodowe są zdecydowanie wyższe niż przeciętna na rynku. W tym przypadku składkę możemy obniżyć, jeżeli zastosujemy udziały własne w każdej szkodzie lub wprowadzimy ograniczenia odpowiedzialności. Jeżeli wyłączalibyśmy z odpowiedzialności poszczególne ryzyka, to nie byłaby to dobra oferta i mogłyby się pojawić problemy podczas likwidacji szkód. Ponadto finansujący z reguły nie dopuszczają takich rozwiązań.

W celu uzyskania dobrej ceny najczęściej stosowane są udziały własne w każdej szkodzie w odniesieniu do ryzyka autocasco. Najczęściej stosowany to 1000 lub 2000 złotych, jednakże znane są przypadki znacznie wyższych kwot – 5000 lub 10 000 złotych. Każde 1000 złotych udziału własnego to obniżenie składki średnio o 7%. Coraz częściej, szczególnie w wynajmie krótkoterminowym, spotykane są ubezpieczenia tylko szkód całkowitych – franszyza integralna 70%. Przy ubezpieczeniu szkód całkowitych możemy liczyć na obniżenie składki o mniej więcej 60%.

Czy sposób finansowania ma wpływ na to, jaką polisę zaakceptuje instytucja finansowa (leasing, wynajem, zwrot/wykup auta po okresie finansowania)?


Warunki ubezpieczenia, a w szczególności udziały własne i ograniczenia odpowiedzialności, zależą od wymogów firmy finansującej. Na ogół większość takich firm wymaga pełnego pokrycia ryzyka, co zabezpiecza przed jakimikolwiek stratami finansowymi. Największy wpływ na wysokość składki ma niewątpliwie wspomniany przeze mnie udział własny – z jego wzrostem maleje cena za ryzyko autocasco. Firmy finansujące czasami zgadzają się na wprowadzenie udziału własnego, jednakże w większości tych przypadków jest on przenoszony na użytkownika i zabezpieczany odpowiednimi zapisami w umowie finansowania. W przypadku, gdy użytkownikowi zależy na niskiej składce, należy podjąć próbę negocjacji takich warunków. Ubezpieczyciele na ogół zgadzają się na udziały własne, gdyż mają one dodatkowo działania prewencyjne. Użytkownik mając świadomość udziału w każdej szkodzie, niewątpliwie dba bardziej o powierzony mu pojazd.

W jakim stopniu zastosowane rozwiązania telematyczne mają wpływ na wysokość składki ubezpieczeniowej?


Na dzień dzisiejszy większość firm ubezpieczeniowych pracuje nad rozwiązaniami telematycznymi. Największym problemem jest przełożenie zbieranych parametrów (związanych ze stylem jazdy kierowcy) na wysokość składki – taryfę ubezpieczeniową. Intensywnie prowadzone testy niewątpliwie w niedługim czasie przyniosą rozwiązania, w pierwszej kolejności w odniesieniu do klienta indywidualnego. Mając na względzie dość wysokie koszty urządzeń montowanych w pojazdach oraz czynszu za obsługę, zadajemy pytanie, kto ma pokryć te koszty. Stanowią one znaczącą część składki ubezpieczeniowej.

W odniesieniu do flot telematyka ma nieco inne znaczenie. Zakłady ubezpieczeń nadal będą kwotować na podstawie przebiegów szkodowych, ale zamontowane urządzenia telematyczne powinny działać prewencyjnie, co w konsekwencji powinno przekładać się na niższą szkodowość, a to z kolei – na niższą składkę za ubezpieczenie takiej floty.

Czy Compensa wykorzystuje rozwiązania telematyczne?

Na razie prowadzimy intensywne testy, sprawdzając różne rozwiązania i ich atrakcyjność dla klientów. Druga faza to rozwiązania w odniesieniu do flot, ale głównie jako działanie prewencyjne, mające wpływ na częstość i wielkość szkód, a w konsekwencji zmniejszenie wysokości składki.

Jak w najbliższych miesiącach będzie kształtował się rynek ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce?

Do końca tego roku nie przewiduję dalszych podwyżek cen ubezpieczeń komunikacyjnych – jeżeli już, to nieznaczące. Najwyższe podwyżki w umowach leasingowych miały miejsce w październiku – szczególnie w odniesieniu do OC samochodów dostawczych i ciągników siodłowych, co dalej przekłada się na inne floty. Najbliższe miesiące to monitorowanie efektów i w przypadku braku pozytywnego wyniku technicznego możemy się spodziewać podwyżek pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku.

Dziękujemy za rozmowę.
(ww)

 
  powrót wersja do druku
   
    Zapisz się na NEWSLETTER

 EuroFlota PTL MEDIA © 1999-2018  •  Regulamin strony  •  Ochrona danych osobowych  •  designed by MOUTON interactive