EuroFlota
strona główna
o nas prenumerata szkolenia/konferencje 2018

szkolenia/archiwum
BEZPŁATNE
e-wydanie
dylematy
prawne
kontakt archiwum
 
 
      Numer 184/185, czerwiec/lipiec 2018
     
 
Elektromobilna rewolucja
Poznaj SKUTECZNE PRAKTYKI FLOTOWE
Aplikacja pomoże w zarządzaniu flotą
Auto Katalog SAMAR – pożyteczne narzędzie
Blaski i cienie elektromobilności
BZ WBK Leasing: karta paliwowa bez numeru rejestracyjnego i wyższe limity
Czysta energia: Nissan Leaf
DKV Euro Service i innogy wspólnie w elektromobilności
Dosłupkowanie Warszawy
Dostawcze Fordy – różnorodne, komfortowe i bezpieczne
Dzielny gracz: Kia Stonic
Komfortowy kompakt: Citroën C4 Cactus
Kuszące kombi: Seat Leon ST
Nie boimy się wyzwań
Poczta Polska testuje samochody elektryczne
Potencjał kart paliwowych
Powiew luksusu: Alfa Romeo Stelvio
SEAT dla przedsiębiorców
Sportowy, elegancki i obszerny: Opel Grandland X
Telemityka, czyli o mitach telematyki
W teren i do miasta: Fiat 500X
Drogowa dżungla
Lasy Państwowe stawiają na elektromobilność
Bosch inwestuje w rozwój w Polsce
Cyfrowa rewolucja
Przegląd prasy
Gdy kierowca patrzy, a nie widzi
Olejowa waga ciężka
Firmowy samochód może mniej kosztować
Dobra passa CFM
Skuteczna polisa
Wschodząca gwiazda: Mercedes kl. A
Mustangi opanowały Warszawę
Zielona fala: Renault Zoe
Trzy cylindry na dopalaczach: Skoda Karoq
Miejski wojownik: Hyundai Kona
Nowe otwarcie: DS7 Crossback
W dobrej cenie: Dacia Duster
Oszczędna jazda: Peugeot 308
Król polskich dróg: VW Golf
Pikap w klasie premium: Mercedes kl. X
Mistrz jest jeden: Renault Master
Ford Tourneo Custom: w celach firmowych lub do odpoczynku
Ford Transit Custom: wygoda w pracy
Na wiele okazji: Fiat Ducato
Przebieg kontrolowany
Auto z odzysku
RV i TCO, czyli czas na ważne decyzje
Problemy prawne kierowców zawodowych
Atrakcyjny segment pikapów
Przesiądziemy się do aut elektrycznych?
Przełomowy rok dla rozwoju ekotransportu
innogy e-Car Sharing
Syntetyki królują
Z rynku - Elektryfikacja motoryzacji
Z rynku - Rynek leasingu z solidną dynamiką wzrostu
Z rynku - Czyste paliwo
Z rynku - Udogodnienia dla samochodów elektrycznych w praktyce
Z rynku - Agnieszka Himel
Dwumilionowy Fiat 500 wyjechał z zakładu FCA w Tychach
50 wodorowych Toyot Mirai trafi na ulice Londynu
Sportowe Mégane R.S. już w salonach
Fiesta Active – nowy crossover Forda
800 tys. ekologicznych Audi
Opel wyprzedza czas
Jeep Grand Cherokee Trackhawk w Polsce
   
  pokaż wszystkie numery
 
Blaski i cienie elektromobilności
 
Konferencja FLOTOWE TRENDY 2018 – EKOMOBILNOŚĆ podjęła ważną tematykę ograniczenia emisji CO2 i alternatywnych napędów we flotach. Podczas konferencji utrzymanej w formule szkoleniowo-networkingowej spotkali się przedstawiciele branży flotowej, importerzy oraz grono wybitnych ekspertów rynku motoryzacyjnego.
   
Autor: Władysław Wilkiel

Kolejna edycja konferencji FLOTOWE TRENDY 2018 – EKOMOBILNOŚĆ zgromadziła w salach warszawskiego hotelu Sangate Airport ponad trzystu uczestników. Atrakcyjny tematycznie program objął zagadnienia dotyczące branży motoryzacyjnej i flotowej w Polsce i na świecie. Eksperckiej analizie poddano kluczowe trendy na rynku motoryzacyjnym w obszarze mobilności, zwłaszcza napędów alternatywnych.

– Ambitne plany krajów i koncernów w zakresie elektryfikacji zmuszają nas do postawienia pytania, czy warto zajmować się samochodami elektrycznymi. Jak będzie przebiegał rozwój elektromobilności w naszym kraju. Stąd, nasza konferencja to próba zastanowienia się nad trendami rozwoju napędów alternatywnych i ich wpływu na rozwój branży flotowej – mówił podczas otwarcia konferencji Paweł Baran, redaktor naczelny magazynu „EuroFlota”.

Do udziału w konferencji zaprosiliśmy grono wybitnych ekspertów, którzy na co dzień zajmują się analizą rynku i prognozowaniem rozwoju rynku elektromobilności w Polsce i na świecie. Postawili oni bardzo wysoko poprzeczkę zaprezentowanej kompetencji i wiedzy. Wykład inauguracyjny „Paliwa alternatywne – teraźniejszość, przyszłość, perspektywy” poprowadził Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiej Organizacji Paliw Alternatywnych. W swojej prelekcji zwrócił uwagę, że przyjęta ostatnio przez Sejm ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych otworzyła nowy rozdział w rozwoju elektromobilności w Polsce. Główne tezy wystąpienia eksperta POPA to: czy będziemy w kolejnych miesiącach obserwować dynamiczny wzrost liczby pojazdów elektrycznych poruszających się na naszych drogach; czy jednak zapisy ustawy są niewystarczające i konieczne są dodatkowe narzędzia stymulujące rozwój rynku; jaki jest obecny stan globalnego elektromobilnego rynku, jakie są perspektywy rozwoju i jak Polska wypada na tle liderów rynku.

– Uchwalona przez parlament ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych jest krokiem w dobrym kierunku, jednak to ciągle mało. Zachęt dla klientów zainteresowanych zakupem samochodów elektrycznych powinno być więcej, inaczej rynek będzie się rozwijał bardzo powoli – stwierdził Maciej Mazur.

Warto wspomnieć, że sprzedaż pojazdów z alternatywnymi napędami była w Polsce do tej pory symboliczna, choć statystyki z roku na rok pokazują w tym zakresie tendencję wzrostową. Jest zatem nadzieja, że ustawa o elektromobilności sprawi, iż przynajmniej częściowo bariery dotyczące nabycia i eksploatacji samochodów z alternatywnymi napędami zaczną znikać, co niewątpliwie przyczyni się do wzrostu ich popularności, zwłaszcza w grupie klientów instytucjonalnych.

W bardzo interesującym wykładzie poświęconym finansowaniu samochodów ekologicznych Jakub Poręcki, dyrektor sprzedaży vendorsko-dilerskiej BZ WBK Leasing, zwrócił uwagę na rządowy program
e-Bus. Prelegent zauważył, że elektromobilność ma wspierać działania samorządu w walce ze smogiem. W tym celu został uruchomiony program e-Bus. Dzięki niemu możliwe będzie finansowanie taboru i infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych w polskich miastach.

– Jest to jeden z flagowych programów wpisanych w Narodową Strategię na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju – dodał dyrektor Jakub Poręcki.

Z kolei eksperci KPMG Przemysław Szywacz i Michał Mrozik skupili się na kluczowych trendach na rynku motoryzacyjnym w obszarze mobilności. Odnosząc się do tendencji na rynku sprzedaży samochodów wskazali, że tradycyjne salony sprzedaży przekształcać się będą w centra usługowe, a tym samym będzie wzrastało zainteresowanie zakupami online. Korzystanie z samochodu będzie dokonywane na platformie internetowej z wieloma rozwiązaniami mobilności, zaś głównym klientem przyszłości nie będzie już nabywca indywidualny, lecz instytucjonalny, kupujący floty pojazdów.

Praktyczne rozwiązania w zakresie tworzenia elektrycznej floty i dostępnych na rynku rozwiązań zaprezentowała Iwona Bartosik z Nissana. Szefowa sprzedaży dla flot samochodów Nissan w Polsce wskazała, że dla wszystkich klientów samochodów elektrycznych, poza argumentami dotyczącymi dbania o środowisko naturalne. szczególnie istotne stały się argumenty czysto ekonomiczne. Samochody elektryczne gwarantują bowiem m.in. oszczędność na „paliwie” – dzięki kosztom przejechania 100 km za zaledwie 10 zł (lub nawet za darmo, jeżeli korzystamy ze źródeł energii odnawialnej), i oszczędność na kosztach serwisu, wynikającą ze zdecydowanie prostszej budowy napędu elektrycznego. Korzyści te mogą osiągać nawet 40–50% względem tradycyjnych samochodów spalinowych.

– Nissan nie patrzy jednak tylko i wyłącznie na samochód. Elektryczny Ekosystem Nissana obejmuje szereg rozwiązań wykorzystujących akumulatory, stacje ładowania oraz urządzenia pozwalające w sposób zdecydowanie bardziej efektywny i ekologiczny pozyskiwać energię elektryczną – podkreśliła Iwona Bartosik. Jako przykład flot wykorzystujących auta elektryczne wskazała m.in. korporację taxi w Budapeszcie – 80 samochodów, car sharing we Wrocławiu (Vozilla) – 200 samochodów.

Trendy na rynku pojazdów LPG, CNG i LNG omówił Bartosz Czubała, dyrektor handlowy w Prins Autogaz. Ekspert wskazał na gaz jako paliwo alternatywne, omówił różnice pomiędzy LPG a CNG/LNG. Słuchacze mogli dowiedzieć się, jakie są rodzaje instalacji LPG i różnice pomiędzy różnymi generacjami. Bardzo interesująco wypadły porównania kosztów zakupu samochodów elektrycznych oraz innych źródeł napędu.

Ze wszystkimi mitami wokół zagadnień telematyki zmierzył się Zachariasz Brusiło, Head of B2B Sales w Telematics Technologies. W prelekcji „TeleMITYka – czyli mity telematyki” zwrócił uwagę, że telematyka to słowo w ostatnich latach odmieniane przez branżę flotową przez wszystkie przypadki. Niestety, wraz ze wzrostem popularności telematyki na jej temat narosło wiele mitów, które w trakcie wykładu prelegent skutecznie rozwiał.

Z kolei Robert Mularczyk z Toyota Motor Poland odniósł się do trendów na rynku pojazdów hybrydowych. Omówił wpływ ustawy o elektromobilności na kształtowanie struktury parków flotowych w najbliższej przyszłości oraz dokonał szczegółowej analizy roli pojazdów hybrydowych w obecnej rzeczywistości jako rozwiązania przejściowego w drodze do zero-emisyjności.

Podsumowaniem konferencji była bardzo ciekawa debata ekspertów „Elektromobilność – rzeczywistość czy tylko perspektywa dla polskich flot”. Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, na początku dyskusji zaprezentował aktualny stan rynku i wyniki sprzedażowe pojazdów elektrycznych w Polsce i na świecie. W debacie udział wzięli też: Mirosław Michna, partner w dziale Doradztwa Podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej KPMG w Polsce, Maciej Mazur, dyrektor zarządzający/Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, Andrzej Sugajski, dyrektor generalny ZPL, oraz Krzysztof Kowalski, niezależny ekspert rynku motoryzacyjnego. Dyskusja toczyła się wokół najważniejszych wątków prorozwojowych dla rynku pojazdów elektrycznych w kontekście przyjętej przez Sejm ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Ponadto, uczestnicy debaty podjęli próbę odpowiedzi na pytanie, czy elektromobilność to rzeczywistość czy tylko perspektywa dla polskich flot? Eksperci zgodzili się, że biorąc pod uwagę zmiany, jakie będziemy obserwować w ciągu najbliższych lat, niewątpliwie możemy spodziewać się, że zainteresowanie samochodami z alternatywnymi napędami będzie rosło. Lista korzyści, obejmująca m.in. niższe koszty eksploatacyjne, niski poziom hałasu, znacznie lepsze przyspieszenie i komfort jazdy czy korzyści wizerunkowe, została bowiem uzupełniona o realne wsparcie ze strony państwa. Sytuacja rynkowa wskazuje, że coraz więcej firm decyduje się na włączenie do swoich flot pojazdów elektrycznych oraz hybrydowych, a kluczowymi do tej pory korzyściami z takiej decyzji były możliwość obniżenia poziomu emisji CO2 całej floty oraz kwestie wizerunkowe. Rozszerzenie zachęt o aspekty bezpośrednio wpływające na koszty z pewnością stanie się silnym bodźcem do rozwoju elektrycznej mobilności we flotach samochodów służbowych.

W czerwcu kolejna odsłona Flotowych Trendów, tym razem poświęcona problematyce samochodów dostawczych we flotach.

 
  powrót wersja do druku
   
    Zapisz się na NEWSLETTER

 EuroFlota PTL MEDIA © 1999-2018  •  Regulamin strony  •  Ochrona danych osobowych  •  designed by MOUTON interactive