EuroFlota
strona główna
o nas prenumerata szkolenia/konferencje 2018

szkolenia/archiwum
BEZPŁATNE
e-wydanie
dylematy
prawne
kontakt archiwum
 
 
      Numer 184/185, czerwiec/lipiec 2018
     
 
Elektromobilna rewolucja
Poznaj SKUTECZNE PRAKTYKI FLOTOWE
Aplikacja pomoże w zarządzaniu flotą
Auto Katalog SAMAR – pożyteczne narzędzie
Blaski i cienie elektromobilności
BZ WBK Leasing: karta paliwowa bez numeru rejestracyjnego i wyższe limity
Czysta energia: Nissan Leaf
DKV Euro Service i innogy wspólnie w elektromobilności
Dosłupkowanie Warszawy
Dostawcze Fordy – różnorodne, komfortowe i bezpieczne
Dzielny gracz: Kia Stonic
Komfortowy kompakt: Citroën C4 Cactus
Kuszące kombi: Seat Leon ST
Nie boimy się wyzwań
Poczta Polska testuje samochody elektryczne
Potencjał kart paliwowych
Powiew luksusu: Alfa Romeo Stelvio
SEAT dla przedsiębiorców
Sportowy, elegancki i obszerny: Opel Grandland X
Telemityka, czyli o mitach telematyki
W teren i do miasta: Fiat 500X
Drogowa dżungla
Lasy Państwowe stawiają na elektromobilność
Bosch inwestuje w rozwój w Polsce
Cyfrowa rewolucja
Przegląd prasy
Gdy kierowca patrzy, a nie widzi
Olejowa waga ciężka
Firmowy samochód może mniej kosztować
Dobra passa CFM
Skuteczna polisa
Wschodząca gwiazda: Mercedes kl. A
Mustangi opanowały Warszawę
Zielona fala: Renault Zoe
Trzy cylindry na dopalaczach: Skoda Karoq
Miejski wojownik: Hyundai Kona
Nowe otwarcie: DS7 Crossback
W dobrej cenie: Dacia Duster
Oszczędna jazda: Peugeot 308
Król polskich dróg: VW Golf
Pikap w klasie premium: Mercedes kl. X
Mistrz jest jeden: Renault Master
Ford Tourneo Custom: w celach firmowych lub do odpoczynku
Ford Transit Custom: wygoda w pracy
Na wiele okazji: Fiat Ducato
Przebieg kontrolowany
Auto z odzysku
RV i TCO, czyli czas na ważne decyzje
Problemy prawne kierowców zawodowych
Atrakcyjny segment pikapów
Przesiądziemy się do aut elektrycznych?
Przełomowy rok dla rozwoju ekotransportu
innogy e-Car Sharing
Syntetyki królują
Z rynku - Elektryfikacja motoryzacji
Z rynku - Rynek leasingu z solidną dynamiką wzrostu
Z rynku - Czyste paliwo
Z rynku - Udogodnienia dla samochodów elektrycznych w praktyce
Z rynku - Agnieszka Himel
Dwumilionowy Fiat 500 wyjechał z zakładu FCA w Tychach
50 wodorowych Toyot Mirai trafi na ulice Londynu
Sportowe Mégane R.S. już w salonach
Fiesta Active – nowy crossover Forda
800 tys. ekologicznych Audi
Opel wyprzedza czas
Jeep Grand Cherokee Trackhawk w Polsce
   
  pokaż wszystkie numery
 
Z rynku - Udogodnienia dla samochodów elektrycznych w praktyce
 
Michał Mrozik
(doradca podatkowy, menedżer w zespole podatków międzynarodowych
w KPMG w Polsce)
   
22 lutego 2018 r. weszła w życie ustawa z dnia 7 lutego br. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. poz. 317). Ustawa wprowadziła rozwiązania, które mają zwiększyć atrakcyjność pojazdów elektrycznych. Oprócz ulg podatkowych w postaci: zwolnienia z akcyzy czy podwyższonego limitu amortyzacji dla samochodów elektrycznych oraz hybrydowych typu plug-in, które jednak w praktyce ciągle nie obowiązują, ustawa o elektromobilności pozwala na bezpłatne parkowanie samochodów elektrycznych w strefach płatnego parkowania (art. 49) oraz jazdę buspasami (art. 55).

Okazuje się, że w praktyce korzystanie z tych przywilejów jest trudne. Największym problemem okazuje się tutaj brak umiejętności dotyczącej identyfikowania samochodów elektrycznych. Od 1 lipca 2018 r. tego typu pojazdy będą oznaczane specjalnymi naklejkami, wydawanymi przez wójtów, burmistrzów i prezydentów miast właściwych ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę właściciela pojazdu. Natomiast od 1 stycznia 2020 r. takie pojazdy będą miały specjalne tablice rejestracyjne. Obecnie nie ma jednak przepisów określających sposób ich oznaczania.

Zatem w praktyce do czasu otrzymania naklejki poświadczającej, że dany samochód jest elektryczny, w przypadku kontroli drogowej możliwe jest udokumentowanie, że prowadzony samochód jest samochodem elektrycznym, za pomocą dowodu rejestracyjnego (oznaczenie „EE” w polu P.3 oznacza, że dany samochód jest samochodem elektrycznym). Rozwiązanie to może jednak nie być skuteczne w odniesieniu do parkowania w strefie płatnej, gdyż kontrola jest najczęściej prowadzona, gdy kierowcy nie ma w pojeździe. Dostrzegając ten problem, warszawski urząd miasta uzyskał z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców listy numerów rejestracyjnych wszystkich pojazdów elektrycznych, niemniej jednak pomyłki ciągle się zdarzają. W takiej sytuacji, po otrzymaniu „mandatu”, a w zasadzie wezwania do uiszczenia opłaty dodatkowej, właściciel samochodu elektrycznego powinien udać się do podmiotu, który go wydał, najczęściej będzie to Straż Miejska, i zażądać anulowania mandatu. Jeżeli tego zaniecha, organ może wszcząć egzekucję administracyjną, a opłata może zostać np. potrącona z pensji.

Natomiast w przypadku kontroli drogowej, w trakcie której policja lub inny organ chcieliby ukarać kierowcę samochodu elektrycznego mandatem karnym za jazdę po buspasie, należy odmówić jego przyjęcia, powołując się na ustawę o elektromobilności. W przypadku przyjęcia mandatu karnego, jego anulowanie może nastąpić wyłącznie przez sąd m.in. na wniosek ukaranego złożony w terminie 7 dni od przyjęcia mandatu.
 
  powrót wersja do druku
   
    Zapisz się na NEWSLETTER

 EuroFlota PTL MEDIA © 1999-2018  •  Regulamin strony  •  Ochrona danych osobowych  •  designed by MOUTON interactive