EuroFlota
strona główna
o nas prenumerata szkolenia/konferencje 2019

szkolenia/archiwum
BEZPŁATNE
e-wydanie
dylematy
prawne
kontakt archiwum
 
 
      Numer 194/195/196, kwiecień/maj/czerwiec 2019
     
 
Używane z flot
Flotowi Liderzy Innowacyjności
SUV dla blondynek
Van, jakich mało: Renault Espace
25 lat leasingu w Polsce
60 premier i ponad 146 tys. widzów na Poznań Motor Show
Awangardowy crossback: Citroen DS 3 Crossback
Blisko 5 tys. aut elektrycznych w Polsce
Cichy i oszczędny: Nissan Qashqai
Dobrze zarządzana flota
Elektryczna rzeczywistość
Elektryczne w leasingu
Firmowa flota nie dla samozatrudnionych
Łączenie i digitalizacja – trendy nr 1 w motoryzacji
Mocne wejście: Skoda Scala
Na minuty, godziny czy doby...
Na szutry i bezdroża: Kia Sportage
Nowe Volvo S60 – prosto z USA do Polski
Nowe zasady, a co ze „starymi” samochodami?
Radosław Kraciuk prezesem SKFS
Renault: z lidera regionalnego liderem światowym
Samochody idealne do pracy
Samochód mało pijący: VW Passat Variant
Te zasady trzeba znać
W nowym stylu: Peugeot 508 GT
Warto liczyć
Wielki powrót: BMW serii 8
Kamery wykryją fanów telefonowania w czasie jazdy
Nowi członkowie PZWLP
„Elektryki” w lotniskowych flotach
Rafał Krajewski dyrektorem w Hyundai Motor Poland
Hubert Niedzielski szefem PR Volkswagena w Polsce
FLOTOWE TRENDY 2019
Najtańsze w abonamencie
Wizja niedalekiej przyszłości: Opel GT X Experimental
Mocny zawodnik: Citroen C3 Aircross
Dobrze wyposażony kombivan: Citroen Berlingo
Do miasta i na leśne dukty: Fiat 500 X
Skazany na sukces: Volvo XC60
Do pracy i na wakacje: Peugeot Rifter
Zwinny crossover: Seat Arona
Czy pracownik może decydować o wyborze auta?
Surowe kary za „kręcenie liczników”
NIK przeciw „korkom” na drogach
Niebezpieczne floty
Toyoty sterowane głosowo
Nowości Opla do 2020 r.
„Latający samochód”
Przegląd prasy
Bezpieczne skrzyżowania
Bridgestone przejmuje TomTom Telematics
innogy go!
DKV laureatem Great Place to Work
Volkswagen cyfryzuje sprzedaż
Opel wraca do Rosji
Największy luksus to Audi A7 Sportback
Tipo dla młodszych klientów
Toyota najbardziej wartościową marką motoryzacyjną
Alfa Romeo Tonale – piękny hybrydowy SUV plug-in marki
Z rynku - Inwestycja w telematykę
Z rynku - Elektromobilna flota
Z rynku - Wsparcie w procesie likwidacji szkody
Z rynku - Skuteczne wsparcie dla flot
Z rynku - Kompleksowa oferta finansowania
Z rynku - Jak wybrać kartę paliwową dla flot osobowych
Z rynku - Daniel Mrozek
Z rynku - Innowacyjne rozwiązania COMPET w zakresie likwidacji szkód komunikacyjnych
   
  pokaż wszystkie numery
 
Z rynku - Udogodnienia dla samochodów elektrycznych w praktyce
 
Michał Mrozik
(doradca podatkowy, menedżer w zespole podatków międzynarodowych
w KPMG w Polsce)
   
22 lutego 2018 r. weszła w życie ustawa z dnia 7 lutego br. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. poz. 317). Ustawa wprowadziła rozwiązania, które mają zwiększyć atrakcyjność pojazdów elektrycznych. Oprócz ulg podatkowych w postaci: zwolnienia z akcyzy czy podwyższonego limitu amortyzacji dla samochodów elektrycznych oraz hybrydowych typu plug-in, które jednak w praktyce ciągle nie obowiązują, ustawa o elektromobilności pozwala na bezpłatne parkowanie samochodów elektrycznych w strefach płatnego parkowania (art. 49) oraz jazdę buspasami (art. 55).

Okazuje się, że w praktyce korzystanie z tych przywilejów jest trudne. Największym problemem okazuje się tutaj brak umiejętności dotyczącej identyfikowania samochodów elektrycznych. Od 1 lipca 2018 r. tego typu pojazdy będą oznaczane specjalnymi naklejkami, wydawanymi przez wójtów, burmistrzów i prezydentów miast właściwych ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę właściciela pojazdu. Natomiast od 1 stycznia 2020 r. takie pojazdy będą miały specjalne tablice rejestracyjne. Obecnie nie ma jednak przepisów określających sposób ich oznaczania.

Zatem w praktyce do czasu otrzymania naklejki poświadczającej, że dany samochód jest elektryczny, w przypadku kontroli drogowej możliwe jest udokumentowanie, że prowadzony samochód jest samochodem elektrycznym, za pomocą dowodu rejestracyjnego (oznaczenie „EE” w polu P.3 oznacza, że dany samochód jest samochodem elektrycznym). Rozwiązanie to może jednak nie być skuteczne w odniesieniu do parkowania w strefie płatnej, gdyż kontrola jest najczęściej prowadzona, gdy kierowcy nie ma w pojeździe. Dostrzegając ten problem, warszawski urząd miasta uzyskał z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców listy numerów rejestracyjnych wszystkich pojazdów elektrycznych, niemniej jednak pomyłki ciągle się zdarzają. W takiej sytuacji, po otrzymaniu „mandatu”, a w zasadzie wezwania do uiszczenia opłaty dodatkowej, właściciel samochodu elektrycznego powinien udać się do podmiotu, który go wydał, najczęściej będzie to Straż Miejska, i zażądać anulowania mandatu. Jeżeli tego zaniecha, organ może wszcząć egzekucję administracyjną, a opłata może zostać np. potrącona z pensji.

Natomiast w przypadku kontroli drogowej, w trakcie której policja lub inny organ chcieliby ukarać kierowcę samochodu elektrycznego mandatem karnym za jazdę po buspasie, należy odmówić jego przyjęcia, powołując się na ustawę o elektromobilności. W przypadku przyjęcia mandatu karnego, jego anulowanie może nastąpić wyłącznie przez sąd m.in. na wniosek ukaranego złożony w terminie 7 dni od przyjęcia mandatu.
 
  powrót wersja do druku
   
    Zapisz się na NEWSLETTER

 EuroFlota PTL MEDIA © 1999-2019  •  Regulamin strony  •  Ochrona danych osobowych  •  designed by MOUTON interactive