EuroFlota
strona główna
o nas prenumerata szkolenia/konferencje 2019

szkolenia/archiwum
BEZPŁATNE
e-wydanie
dylematy
prawne
kontakt archiwum
 
 
      Numer 194/195/196, kwiecień/maj/czerwiec 2019
     
 
Używane z flot
Flotowi Liderzy Innowacyjności
SUV dla blondynek
Van, jakich mało: Renault Espace
25 lat leasingu w Polsce
60 premier i ponad 146 tys. widzów na Poznań Motor Show
Awangardowy crossback: Citroen DS 3 Crossback
Blisko 5 tys. aut elektrycznych w Polsce
Cichy i oszczędny: Nissan Qashqai
Dobrze zarządzana flota
Elektryczna rzeczywistość
Elektryczne w leasingu
Firmowa flota nie dla samozatrudnionych
Łączenie i digitalizacja – trendy nr 1 w motoryzacji
Mocne wejście: Skoda Scala
Na minuty, godziny czy doby...
Na szutry i bezdroża: Kia Sportage
Nowe Volvo S60 – prosto z USA do Polski
Nowe zasady, a co ze „starymi” samochodami?
Radosław Kraciuk prezesem SKFS
Renault: z lidera regionalnego liderem światowym
Samochody idealne do pracy
Samochód mało pijący: VW Passat Variant
Te zasady trzeba znać
W nowym stylu: Peugeot 508 GT
Warto liczyć
Wielki powrót: BMW serii 8
Kamery wykryją fanów telefonowania w czasie jazdy
Nowi członkowie PZWLP
„Elektryki” w lotniskowych flotach
Rafał Krajewski dyrektorem w Hyundai Motor Poland
Hubert Niedzielski szefem PR Volkswagena w Polsce
FLOTOWE TRENDY 2019
Najtańsze w abonamencie
Wizja niedalekiej przyszłości: Opel GT X Experimental
Mocny zawodnik: Citroen C3 Aircross
Dobrze wyposażony kombivan: Citroen Berlingo
Do miasta i na leśne dukty: Fiat 500 X
Skazany na sukces: Volvo XC60
Do pracy i na wakacje: Peugeot Rifter
Zwinny crossover: Seat Arona
Czy pracownik może decydować o wyborze auta?
Surowe kary za „kręcenie liczników”
NIK przeciw „korkom” na drogach
Niebezpieczne floty
Toyoty sterowane głosowo
Nowości Opla do 2020 r.
„Latający samochód”
Przegląd prasy
Bezpieczne skrzyżowania
Bridgestone przejmuje TomTom Telematics
innogy go!
DKV laureatem Great Place to Work
Volkswagen cyfryzuje sprzedaż
Opel wraca do Rosji
Największy luksus to Audi A7 Sportback
Tipo dla młodszych klientów
Toyota najbardziej wartościową marką motoryzacyjną
Alfa Romeo Tonale – piękny hybrydowy SUV plug-in marki
Z rynku - Inwestycja w telematykę
Z rynku - Elektromobilna flota
Z rynku - Wsparcie w procesie likwidacji szkody
Z rynku - Skuteczne wsparcie dla flot
Z rynku - Kompleksowa oferta finansowania
Z rynku - Jak wybrać kartę paliwową dla flot osobowych
Z rynku - Daniel Mrozek
Z rynku - Innowacyjne rozwiązania COMPET w zakresie likwidacji szkód komunikacyjnych
   
  pokaż wszystkie numery
 
Używane z flot
 
Proces sprzedaży samochodów po zakończeniu okresu użytkowania zawsze budzi w firmach wiele dyskusji. Stosowane rozwiązania i procedury są różnorodne w zależności od polityki samochodowej przyjętej w danej firmie – samochody są kupowane przez pracowników lub też na zewnątrz firmy, przez komisy i dilerów. Eksperci oceniają, że w przypadku leasingu optymalny czas użytkowania pojazdu
to 36 miesięcy. Po tym okresie najczęściej stosowaną formą wyzbycia się starej floty jest remarketing.
   
Autor: Władysław Wilkiel

Samochody użytkowane wcześniej przez firmy flotowe mają sprawdzony przebieg, stan techniczny i udokumentowane naprawy powypadkowe, co gwarantuje użytkownikowi większe bezpieczeństwo. Mają najwyżej cztery lata, więc spełniają ostre normy emisji spalin, a ich cena nie różni się od ofert komisów samochodowych. Ponadto rozwój tego rynku wpływa na odmłodzenie parku samochodów w Polsce.

Zazwyczaj tego typu samochody trafiają na rynek wtórny z dwóch źródeł. Pojazdy leasingowane, czyli używane w przedsiębiorstwach jako floty – zwykle przez okres od trzech do pięciu lat – potocznie zwane są „autami poleasingowymi”. W czasie użytkowania za ich pełną obsługę serwisową odpowiada leasingobiorca. Umowy leasingu zawierają wytyczne dotyczące eksploatacji samochodu, jednak nie ma mechanizmów weryfikujących stan faktyczny. Obsługa serwisowa obejmuje głównie obowiązki wynikające z gwarancji. Po okresie użytkowania leasingobiorca zazwyczaj wykupuje pojazdy za ustaloną w umowie kwotę, a następnie sprzedaje jako auta używane.

Drugą grupę stanowią auta pochodzące z wynajmu długoterminowego Car Fleet Management (CFM). Wynajmujący używa tych samochodów i spłaca raty czynszowe – uwzględniające utratę wartości związaną z czasem i przebiegiem aut – co zwykle trwa przynajmniej 2 lata. Czynsz za wynajem uwzględnia także koszty obsługi samochodu (serwisowanie, wymianę opon, ubezpieczenie, koszty napraw wynikające ze zużycia). W wynajmie użytkowanie wiąże się z większym niż w przypadku leasingu obowiązkiem systematycznej obsługi pojazdu. Firmy wynajmujące pojazdy koordynują cały ten proces. Należy też dodać, że pewien odsetek aut poleasingowych/po wynajmie to auta również używane, sprowadzone z zagranicy, które firma leasingowa zdecydowała się sfinansować.

Zarówno samochody poleasingowe jak i pochodzące z wynajmu to auta kupione w kraju, w autoryzowanych sieciach dilerskich. Na rynek wtórny trafiają bezpośrednio z przedsiębiorstw posiadających duże floty samochodowe, z firm leasingowych lub za pośrednictwem firm wynajmu długoterminowego CFM. Z uwagi na zazwyczaj krótszy czas użytkowania i koordynację obsługi serwisowej, pojazdy z wynajmu cechuje lepszy stan techniczny, choć nie jest to opinia jednoznaczna, ponieważ na stan techniczny auta ma wpływ wiele czynników.

Kryteria wyboru auta

Są to najczęściej samochody młode, 2–4-letnie, gdyż w takich cyklach firmy flotowe dokonują wymiany parku pojazdów. Ogromną zaletą pojazdów tego typu jest ich duże zróżnicowanie, w każdym z kryteriów: klasy modelowej, przebiegu, wyposażenia czy stanu technicznego. Na rynek wtórny trafiają zarówno samochody dostawcze jak i osobowe. Te drugie, od najmniejszych i przeciętnie wyposażonych, przez samochody kompaktowe do luksusowych pojazdów klasy wyższej. Auta te sukcesywnie trafiają na rynek wtórny, stanowiąc dla innych samochodów używanych istotną, wciąż rosnącą konkurencję.

Ogólnie należy przyjąć, że średnie przebiegi wynoszą od 60 tys. do 160 tys. km i uzależnione są od celu, w jakim używany był samochód. Na przykład, auta użytkowane wyłącznie jako narzędzie do przemieszczania się handlowca mają zdecydowanie większe przebiegi niż pojazdy użytkowane przez menedżerów podróżujących od czasu do czasu. Zdarza się też tak, że jeśli umowa przewiduje bolesne finansowo rozliczenie nadmiernego przebiegu, stan licznika nieoczekiwanie maleje przed zwrotem samochodu (do przebiegu, który został udokumentowany przy ostatnich przeglądach). Są też i takie sytuacje, zdecydowanie rzadziej, że przebiegi rosną skokowo, co jest wynikiem „podkręcania” stanu licznika.

Zróżnicowanie modeli, poziomu wyposażenia i stanu technicznego powoduje, że są atrakcyjnym towarem dla klientów indywidualnych, których liczba systematycznie rośnie, obok głównej grupy nabywców – odbiorców hurtowych.

Pojazdy te mają również książki serwisowe, uzupełniane zgodnie ze stanem faktycznym i harmonogramem przeglądów w autoryzowanych stacjach obsługi danej marki. Znane pochodzenie auta i pełna historia serwisowa, w tym informacje o naprawach powypadkowych, to bardzo ważne atuty dla potencjalnego nabywcy. Większe niż przeciętne przebiegi nie ujmują wartości sprawnego technicznie pojazdu, a klient ma pełne i rzetelne informacje o historii jego użytkowania. Trudno o tak wiarygodne dane przy autach pochodzących np. z importu.

Ceny samochodów po wynajmie

Do wyceny każdego samochodu podchodzi się indywidualnie. Dwa takie same modele o identycznych paramentach – takich jak wiek, pojemność silnika czy wyposażenie – będą miały różne wartości z uwagi na różny stan techniczny i przebieg. Ceny detaliczne tego typu aut na rynku wtórnym są uzależnione w dużej mierze od liczby pośredników, uczestniczących w procesie od zakupu samochodu do sprzedaży finalnemu nabywcy. Im ich więcej, tym wyższa cena, choć zazwyczaj – nawet przy kilku pośrednikach – jest i tak konkurencyjna.

Szacunkowo można przyjąć, że w zależności od modelu i wersji wyposażenia sprzedawanego samochodu – lub gdy sprzedającym jest osoba indywidualna – ceny mogą być niższe od 5% do 10%, w porównaniu z tymi z komisów.

Sprawdzony wybór

Bez względu na źródło zakupu, zawsze warto dokładnie sprawdzić stan techniczny auta. W przypadku samochodów poleasingowych i z wynajmu może on być różny.
Jeżeli pojazd ma pełną dokumentację, którą możemy potwierdzić w ASO, to możemy te dane przyjąć bez obaw. Właściwym kryterium oceny atrakcyjności danej oferty jest relacja ceny do stanu faktycznego auta.

Warto podkreślić, że kierowcy flotowi wykazują się coraz większą świadomością i dbają o użytkowany pojazd. Nie „zajeżdżają” samochodu, gdyż jest to związane z dodatkowymi opłatami ze strony ich firmy za gorszy stan pojazdu po zakończeniu umowy. Jeżeli zdarzają się małe usterki lub drobne szkody komunikacyjne podczas bieżącej eksploatacji, to są one usuwane. Natomiast auta mocno rozbite są sprzedawane jako pojazdy uszkodzone.

Z myślą o sprawnym użytkowaniu samochodów flotowych – wynajmowanych i leasingowanych – Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) opracował specjalny „Przewodnik zwrotu pojazdów. Samochody osobowe”, który szczegółowo opisuje i klasyfikuje najczęściej spotykane uszkodzenia eksploatacyjne. Ponadto każde zamknięcie kontraktu z firmą użytkującą auta odbywa się na podstawie protokołu zwrotu samochodu. Wiele firm CFM, a szczególnie tych zrzeszonych w PZWLP, stosuje się do tych zaleceń.

Gdzie szukać aut poleasingowych?

Najlepiej u źródła, czyli w firmach specjalizujących się w usługach CFM lub w firmach leasingowych. Większość dostawców na rynku wynajmu długoterminowego ma wyspecjalizowane sekcje sprzedaży samochodów. Informacje o pojazdach znajdują się na stronach internetowych firm, z pełnym opisem i zdjęciami. Coraz częściej auta z wynajmu i poleasingowe pojawiają się na ogólnodostępnych portalach motoryzacyjnych i na profesjonalnych serwisach aukcyjnych. Sam proces zakupu samochodu nie różni się od procedur w komisie czy na giełdzie.

Rynek samochodów używanych

W 2018 roku ponad 70% nowych samochodów kupionych w polskich salonach zostało zarejestrowanych na firmy. Oznacza to, że Polacy kupują na swoje prywatne potrzeby głównie auta używane. Z danych wynika także, że w ubiegłym roku zarejestrowano w Polsce ponad 1,6 mln samochodów używanych. Liczba ta uwzględnia zarówno samochody sprowadzane i rejestrowane w kraju po raz pierwszy, jak i auta używane zmieniające właściciela (przerejestrowywane) w naszym kraju. Trendem, który utrzymuje się już od kilku lat, jest duży i rosnący odsetek samochodów sprowadzanych na rynku wtórnym. W ubiegłym roku zza granicy do Polski trafiło ponad 1 mln aut, z czego ponad połowa pochodziła z Niemiec. Tym samym import samochodów używanych był większy o 7% względem 2017 roku. Jednocześnie, według Związku Dealerów Samochodowych, nawet 85% sprowadzanych pojazdów ma cofnięty licznik. Dodatkowo ich stan techniczny i niejasna historia powodują, że poruszanie się nimi ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo na polskich drogach, na co uwagę zwracała m.in. Najwyższa Izba Kontroli.

Długie poszukiwania sprawnego samochodu

Polacy uważają, że znalezienie dobrego samochodu używanego jest możliwe, ale trudne. Jednocześnie ich doświadczenia pokazują, że na zakup auta używanego – takiego, które spełni ich wymagania i będzie sprawne technicznie – muszą poświęcić dużo czasu. Aż 43% badanych przyznało, że na poszukiwanie samochodu poświęcili od 1 do nawet 3 miesięcy. Widać zatem, że w przekonaniu Polaków zakup samochodu „z drugiej ręki” jest czasochłonny i wymaga wielu działań po stronie kupującego, m.in. szukania ofert, sprawdzania stanu technicznego samochodu i wiarygodności sprzedającego. Wskazania ankietowanych pokazały także, że aż ponad 70% Polaków szuka samochodów godnych zaufania, a więc pochodzących z wiarygodnego źródła, ze znaną i potwierdzoną historią eksploatacji oraz przebiegiem. Ankietowani najchętniej kupiliby samochód używany wśród znajomych (40% odpowiedzi), traktując ten sposób jako najbardziej godny zaufania. Na drugim miejscu (31% wskazań) znalazły się punkty, w których oferowane są auta używane, zlokalizowane przy salonach sprzedaży nowych samochodów.

– Gdy kupujemy samochód używany, zależy nam przede wszystkim na tym, aby był on sprawny, abyśmy nie mieli np. dodatkowych kosztów związanych z naprawami. Taką pewność może nam dać zakup z wiarygodnego źródła, dostęp do pełnej historii auta oraz potwierdzone takie kluczowe elementy jak stan techniczny, dokonywanie niezbędnych napraw czy okresowego serwisu oraz oczywiście przebieg. Dlatego nie dziwi fakt, że najpopularniejszym sposobem na szukanie dobrych samochodów jest sprawdzenie, czy wśród rodziny lub znajomych nie ma akurat interesującego nas auta na sprzedaż. W takiej sytuacji warto też szukać oferowanych coraz liczniej na rynku wtórnym samochodów po wynajmie długoterminowym, w przypadku których występują właśnie te najbardziej pożądane przez Polaków cechy aut używanych, tj. szczegółowa historia użytkowania, napraw, rzeczywisty przebieg, regularne serwisowanie – mówi Daniel Aleks, ekspert PZWLP.

Realne obawy o stan techniczny i historię eksploatacji

Polacy zapytani przez pracownię TNS o trudności, jakie napotykają w trakcie szukania auta używanego, w pierwszej kolejności wymieniają zły stan techniczny (55%), brak zaufania do sprzedającego (42%) oraz nieznaną lub niewiarygodną historię eksploatacji (41%). Obawy, jakie mają Polacy, są często odzwierciedleniem nieprzyjemnych doświadczeń, które mają za sobą w związku z kupnem takiego auta. Jednocześnie aż 82% badanych podkreśla, że w przypadku zakupu samochodu używanego, najważniejszy jest dla nich w pełni udokumentowany stan techniczny (82%) oraz przebieg samochodu (80%). Niestety, często zdarza się, że to, co jest napisane w ogłoszeniu, nie oddaje faktycznego stanu auta. Dlatego, szukając sprawdzonego samochodu o pełnej, udokumentowanej historii, warto rozejrzeć się szerzej niż dotychczas. W Polsce w ostatnim czasie coraz więcej używanych aut jest sprzedawanych przez firmy specjalizujące się w zarządzaniu flotami. W związku z tym warto wziąć pod uwagę także oferty sprzedaży aut po wynajmie długoterminowym, dostępne na stronach www poszczególnych firm wynajmujących lub organizacji je zrzeszającej – PZWLP.

Doświadczenia Polaków nie takie złe?

Jak pokazały wyniki badania, aż 46% Polaków przyznaje, że jeśli będą kupować kolejne auto, to będzie to nadal samochód używany. W tej grupie badanych aż 47% podkreśla, że samochody używane mogą być bardzo dobre, trzeba tylko wiedzieć, gdzie i jak ich szukać. Jednocześnie, 8% badanych zadeklarowało, że przy następnym zakupie samochodu na pewno nie wezmą pod uwagę auta używanego, tylko zdecydują się na zakup nowego. Wynika to przede wszystkim ze złych doświadczeń, które mieli w trakcie kupna samochodu na rynku wtórnym. Jakich? 27% Polaków uważa, że zakup auta używanego trwał zbyt długo. Z kolei 24% jest zdania, że trudno jest znaleźć samochód używany z wiarygodnym i udokumentowanym stanem technicznym oraz przebiegiem.

– Trzeba pamiętać, że te obawy zostają wykluczone, jeśli szukamy samochodu wśród tych po wynajmie długoterminowym. Są to auta sprzedawane bezpośrednio przez właściciela, czyli firmę wynajmu długoterminowego, pochodzą z polskich sieci dilerskich, a dla kupującego dostępna jest pełna i szczegółowa historia użytkowania. Co ważne, są one zawsze serwisowane zgodnie z restrykcyjnymi zaleceniami producentów samochodów, a każda naprawa jest w pełni udokumentowana, nawet ta z zakresu blacharsko-lakierniczego. Auta te nie posiadają również żadnych wad prawnych – mówi Michał Cierniak, ekspert PZWLP.

Rynek rośnie – więcej możliwości dla kupujących

– Rynek wynajmu długoterminowego w Polsce rośnie bardzo dynamicznie – co więcej, tempo wzrostu zwiększa się już od kilku lat. Dynamika rozwoju wynajmu długoterminowego w 2018 roku wyniosła aż 17,5% r/r i była to rekordowa wartość w historii. Jednocześnie branża rozwijała się znacznie szybciej od konkurencyjnych form finansowania i użytkowania aut służbowych przez firmy. W ubiegłym roku firmy wynajmu długoterminowego kupiły o 23,4% więcej nowych aut osobowych niż rok wcześniej. To oznacza, że branża ta będzie coraz bardziej widoczna także na rynku wtórnym, a osoby szukające tzw. sprawdzonego samochodu z drugiej ręki będą miały dostęp do coraz szerszej oferty aut używanych po wynajmie długoterminowym – mówi Leszek Pomorski, członek zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, prezes Alphabet Polska.

Wynajem długoterminowy to nowoczesna i przede wszystkim coraz bardziej popularna w Polsce forma finansowania oraz użytkowania samochodów służbowych przez firmy i przedsiębiorców. Po polskich drogach jeździ obecnie ok. 250 tys. aut użytkowanych przez firmy w wynajmie długoterminowym, z czego ok. 80% z nich należy do firm zrzeszonych w PZWLP. Auta użytkowane są przez firmy zazwyczaj ok. 3–3,5 roku, a po tym czasie trafiają do sprzedaży na rynku wtórnym. To daje dużą przestrzeń osobom, które chcą kupić sprawdzone auto z drugiej ręki. Obecnie na rynek wtórny trafia rocznie ok. 60–70 tys. samochodów używanych po wynajmie długoterminowym. Liczba ta będzie jednak w najbliższych latach szybko rosła. Są to samochody reprezentujące pełny przekrój marek i modeli oferowanych na polskim rynku, z różnymi przebiegami, często ponadprzeciętnie wyposażone i dysponujące dwoma kompletami opon sezonowych.

 
  powrót wersja do druku
   
    Zapisz się na NEWSLETTER

 EuroFlota PTL MEDIA © 1999-2019  •  Regulamin strony  •  Ochrona danych osobowych  •  designed by MOUTON interactive