EuroFlota
strona główna
o nas prenumerata szkolenia/konferencje 2020

szkolenia/archiwum
BEZPŁATNE
e-wydanie
dylematy
prawne
kontakt archiwum
 
 
      Numer 206/207/208, kwiecień/maj/czerwiec 2020
     
 
Leasing w trudnych czasach
Trendy w zapewnieniu pracownikom pełnej mobilności
Bestseller w każdym calu: Nissan Qashqai
Bezemisyjny dostawca: Opel Vivaro-e
Branża CFM w obliczu pandemii
Branża pod kreską
Dominują we flotach MŚP
Door to door
Dzielny jak samuraj: Toyota Yaris Cross
Elektromobilność udanie broni się przed koronawirusem
Jak jeździmy w czasie pandemii
Kia Telluride Światowym Samochodem Roku 2020
Koronawirus pokrzyżował plany
Na wszystkie szlaki: Peugeot 2008
Nowy horyzont mobilności: Hyundai Kona Hybrid
Oszczędny transport autonomiczny
Podróżowanie w czasie pandemii
Robert Antczak na czele PZWLP
Sportowa elegancja: Giulia i Stelvio Quadrifoglio MY2020
Trzy scenariusze dla rynku
W nowej odsłonie: Mitsubishi Outlander PHEV
Właściwy wybór: Opel Corsa
Zwinny i oszczędny: Renault Clio
Przegląd prasy
Złe nastroje w branży motoryzacyjnej
Dofinansują zakup pojazdów elektrycznych
VW Financial Services dla strażaków
Odpowiedzialność w czasie pandemii
Ładowarki dla Mazd
Polacy kupili blisko 40% mniej nowych aut
Traficar: 500 kolejnych aut we flocie
Santander Leasing godny zaufania
Mniejszy ruch, większa brawura
Dobra pogoda, więcej wypadków
System ratunkowy PZU GO
Pocztowe elektryki przejechały 150 tys. km
20 lat Starter24
Skoda Polska: zmiany personalne
Michael Gruen prezesem Hondy w Polsce
Jacek Górski dyrektorem marki Opel w Polsce
Mitsubishi L200 dla kolei
Dobre wieści dla e-mobility
Felga sama pompuje oponę
Dozwolona sezonowa wymiana opon
Łatwiej zarządzać flotą
MAN-y dla inspekcji drogowej
Audi łączy z sygnalizacją świetlną
125 lat Skody
Piątki i soboty najniebezpieczniejsze
Nie warto żałować na dobre żarówki
Znaczny wzrost sprzedaży aut Renault i Dacia
Volvo sprzedało w Polsce blisko 11 tys. aut
Windykacja w dobie kryzysu
W szponach COVID-19
Procedury i przepisy w przypadku awarii
Nowy wymiar mobilności: Kia Niro PHEV
Zwarty i gotowy do jazdy: SsangYong Tivoli
Przyjemność z jazdy: BMW serii 3
Kompaktowy Van: Mercedes klasy B
Uterenowione kombi: VW Passat Variant Alltrack
Duży w dobrej cenie: Fiat Tipo
Wiele możliwości: Citroën C5 Aircross
Podtrzymuje doskonałe tradycje marki: Hybrydowa Toyota Corolla
Mocny blask trójramiennej gwiazdy: Mercedes Vito
Szybki transport: VW Transporter
Mobilny warsztat: Renault Master
Jak zmniejszyć liczbę wypadków
Powracanie do normalności
OC komunikacyjne – jak to działa?
Audi przedłuża gwarancję
Toyota sprzedała ponad 15 milionów hybryd
Pierwsze na świecie wytatuowane auto
Nowe Audi w 4Mobility
Cyfrowe lusterka w luksusowym sedanie Lexusa
Opel Corsa najlepiej łączy
Czeska elektryczna nowość – SKODA Enyaq iV
Sportowa Toyota Yaris GR w Polsce
Elektryczna „pięćsetka”
Z rynku: Elektryczny furgon Nissana
   
  pokaż wszystkie numery
 
60 premier i ponad 146 tys. widzów na Poznań Motor Show
 
146 718 osób odwiedziło w końcu marca czterodniowy Poznań Motor Show 2019. 170 wystawców zaprezentowało ponad 1000 pojazdów, w tym 60 modeli premierowych. Tyle oficjalny komunikat, a jak wyglądała rzeczywistość?
   
Od kilku lat obserwujemy wysiłki Międzynarodowych Targów Poznańskich, zmierzające do powrotu sytuacji z przełomu wieków, kiedy to poznańska impreza miała niebywały rozmach, zgodny zresztą z ówczesną koniunkturą na rynku motoryzacyjnym. Bez mała każda licząca się firma branży musiała się w Poznaniu pokazać, a ton nadawał lider rynku Fiat. Później koniunktura się skończyła, by po kilku latach, głównie za sprawą sprzedaży dla firm, branża zaczęła stopniowo odnosić sukcesy. Wróciły też poznańskie targi motoryzacyjne, które od kilku lat próbują nawiązać do tradycji sprzed lat. Tym razem jednak już nie jest łatwo. Powstało kilka imprez konkurencyjnych, lokalizowanych w Warszawie czy na Śląsku, a ogólnoświatowy trend nie wskazuje na rosnącą popularność targów. Dlatego z uznaniem obserwujemy wysiłki MTP, mające na celu powrót do czasów świetności tej tradycyjnie osadzonej na rynku imprezy targowej.

Nie jest to łatwe, co wyraźnie było widać i w tym roku. Targi te, jak w ubiegłych latach, zdominowała Grupa Volkswagena, zajmując 7555 metrów kwadratowych powierzchni wystawowej, prezentując 7 marek i 67 samochodów. Na stoisku VW królował odświeżony Passat B8 oraz koncepcyjny elektryczny SUV – ID.CROZZ (ma kosztować ponizej 130 tys. zł), a ponadto 14 najnowszych modeli marki, wśród nich pełna gama SUV-ów – od T-Crossa, przez T-Roca, Tiguana, Tiguana Allspace, aż po luksusowego Touarega oraz sportowe modele z linii GTI.

Skoda, od 10 lat lider sprzedaży w Polsce, po raz pierwszy zaprezentowała w naszym kraju nowy, kompaktowy model Scala oraz najmniejszego członka rodziny SUV-ów marki, model Kamiq. Pokazano też modele koncepcyjne Vision X i Vision E. Na stoisku były też cieszące się popularnością SUV-y Kodiaq i Karoq. Ta budżetowa marka swoim designem nie rzuca na kolana, ale przyciąga klientów innymi walorami, jak chociażby ceną czy wieloma rozwiązaniami swego patrona VW.

Oprócz znanego już Audi e-tron, Audi zaprezentowało cztery różne, napędzane elektrycznie modele samochodów. Nie zabrakło oczywiście klasycznych modeli z silnikami spalinowymi, ukazującymi spektrum oferty Audi w różnych klasach modelowych: Audi TT RS, Audi RS 5 Sportback i limitowane Audi R8 Decennium, nowego SUV-a coupé Audi Q8 oraz Audi A1 Sportback, Audi Q3, Audi A6 Avant i Audi A7 Sportback.

Na stoisku Fiat Chrysler Automobiles (FCA) zainteresowanie wzbudzał pierwszy hybrydowy SUV marki Alfa Romeo, pierwszy hybrydowy samochód typu plug-in i jednocześnie pierwszy średniej wielkości SUV Alfy Romeo Tonale oraz bolid F1 ze stajni Alfa Romeo Racing. Można było też obejrzeć dwa bezkompromisowe auta Quadrifoglio: Giulię i Stelvio, najmocniejsze seryjne auta marki w historii.

Kolejną marką przedstawioną przez FCA publiczności poznańskiego Salonu Motoryzacyjnego był Jeep. Wystawiono m.in. najlepszy kompaktowy SUV 2018 roku Jeep Renegade Trailhawk, Grand Cherokee Summit oraz nowy Cherokee Limited czy czwartą generację ekstremalnego Jeepa Wranglera Rubicon, nawiązującego do kultowego Willisa.

Marka Mercedes-Benz zaprezentowała premierowo pierwszego Mercedesa wyłącznie na prąd, czyli model EQC, a obok niego elektryczne: eVito i prototyp samochodu bez kierowcy – autonomiczny smart vision EQ. Pokazano także po raz pierwszy w Polsce modele CLA Shooting Brake, AMG GLE 53 4Matic+, Marco Polo Horizon z odświeżonej rodziny klasy V oraz zaktualizowanego GLC.

Centralne miejsce stoiska Nissana zajmowała specjalna wersja najpopularniejszego samochodu elektrycznego na świecie – wyścigowego Nissana Leaf Nismo RC. Pokazano również nowego Nissana LEAF e+ o większej mocy i zasięgu, a także egzemplarz, którym słynny podróżnik, Marek Kamiński, przejechał do Japonii i z powrotem w ramach No Trace Expedition. Obejrzeć można było także modele Micra N-Sport i Qashqai N-Motion.

Polską premierę miał nowoczesny SUV Hyundai Nexo zasilany ogniwami wodorowymi oraz model Hyundai Tucson N Line w sportowej stylizacji, a także m.in. modele Kona Electric, Ioniq Hybrid i Electric, Santa FE, nowe Elantra, Kona.

Imponująco przedstawiał się program imprez towarzyszących, które co roku stały się dobrą tradycją Poznań Motor Show. Już po raz drugi odbył się tam dwudniowy Kongres Move, adresowany do administracji publicznej, samorządów, naukowców, branżystów zrzeszonych wokół idei paliw alternatywnych. Równolegle odbywały się targi paliw alternatywnych Alternative Fuels Technology, które adresowane są do producentów i dystrybutorów instalacji LPG, CNG, LNG, zbiorników paliwowych, rozwiązań technologicznych, wyposażenia stacji tankowania, a także profesjonalistów zajmujących się transportem paliw i wyposażeniem warsztatów.

Odbyły się także m.in. Międzynarodowe zawody Stunt Wars Poland, konkurs o Junaka Racer 125, dostępna Strefa Kobiet Motocyklistek „Speed Ladies”, konkurs w precyzyjnej jeździe kierowców autobusowych, BlackZone, czyli wystawa aut tuningowanych, Poznań Motorbike Show, czyli wystawa motocykli customowych, zlot caravaningowy, Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników i Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Samochodowej.

Wystawcy zaproponowali widzom przeróżne atrakcje, takie jak np. jazdy samochodem w wirtualnej rzeczywistości na urządzeniu VR oraz możliwość wzięcia udziału w wyścigach samochodów elektrycznych sterowanych na podstawie odczytywanych fal mózgowych. Nie zabrakło też symulatora dachowania czy jazd testowych.

Były to naprawdę udane targi.

Mieczysław Stolarski

 
  powrót wersja do druku
   
    Zapisz się na NEWSLETTER

 EuroFlota PTL MEDIA © 1999-2020  •  Regulamin strony  •  Ochrona danych osobowych  •  designed by MOUTON interactive