W teście redakcyjnym sprawdzaliśmy walory Qashqaia w wersji Tekna z nowym, bardzo oszczędnym silnikiem o mocy 160 KM, który wyróżnia się obniżonym zużyciem paliwa i mniejszą emisją CO2. Warto przypomnieć, że jednostka powstała w ramach współpracy Sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi z firmą Daimler. Zespół napędowy z silnikiem o pojemności 1,3 litra jest dostępny w trzech konfiguracjach: 140 KM i 160 KM z sześciobiegową skrzynią manualną oraz 160 KM z siedmiobiegową przekładnią DCT. Wartości momentu obrotowego wynoszą: 240 Nm w przypadku słabszej wersji, 260 Nm w mocniejszej wersji z przekładnią manualną i 270 Nm ze skrzynią DCT. W trakcie testu średnie zużycie paliwa oscylowało na poziomie
6,6 l/100 km. To dobry rezultat.
Udoskonalona gama napędów benzynowych zastosowanych w modelu Qashqai wyróżnia się nie tylko mniejszymi wartościami spalania i emisji CO2, ale także wyznacza nowy standard pod względem wrażeń z jazdy Nissanem Qashqai. Nowy silnik charakteryzuje się też lepszą elastycznością przy niskiej prędkości obrotowej oraz większą dynamiką, która pozwala na szybsze i bezpieczniejsze wyprzedzanie. Obniżenie zużycia paliwa to efekt gruntownego przeprojektowania silnika w porównaniu z poprzednimi jednostkami benzynowymi. Dodano filtr cząstek stałych, a udoskonalenia dotyczą układu wtryskowego, konstrukcji komory spalania, obniżenia tarcia oraz optymalizacji parametrów turbosprężarki. Wyższy moment obrotowy przy niższej prędkości obrotowej oznacza też mniejszy hałas w kabinie. W dwusprzęgłowej przekładni DCT zastosowano mokre sprzęgło, co przekłada się na lepsze wrażenia z jazdy.
W porównaniu z dotychczas stosowaną przekładnią CVT oznacza to szereg korzyści, zarówno indywidualnych, jak i flotowych. Kierowcy z pewnością docenią błyskawiczną zmianę biegów, bez zbędnych opóźnień w przekazywaniu mocy, podczas gdy podwójne sprzęgło mokre zapewnia bardziej bezpośrednie wrażenia z jazdy. W skrócie samochodem jeździ się po prostu przyjemniej.
Ceny Nissana Qashqai rocznik modelowy 2019 zaczynają się od 80 690 zł. (ww)