EuroFlota
strona główna
o nas prenumerata szkolenia/konferencje 2020

szkolenia/archiwum
BEZPŁATNE
e-wydanie
dylematy
prawne
kontakt archiwum
 
 
      Numer 206/207/208, kwiecień/maj/czerwiec 2020
     
 
Leasing w trudnych czasach
Trendy w zapewnieniu pracownikom pełnej mobilności
Bestseller w każdym calu: Nissan Qashqai
Bezemisyjny dostawca: Opel Vivaro-e
Branża CFM w obliczu pandemii
Branża pod kreską
Dominują we flotach MŚP
Door to door
Dzielny jak samuraj: Toyota Yaris Cross
Elektromobilność udanie broni się przed koronawirusem
Jak jeździmy w czasie pandemii
Kia Telluride Światowym Samochodem Roku 2020
Koronawirus pokrzyżował plany
Na wszystkie szlaki: Peugeot 2008
Nowy horyzont mobilności: Hyundai Kona Hybrid
Oszczędny transport autonomiczny
Podróżowanie w czasie pandemii
Robert Antczak na czele PZWLP
Sportowa elegancja: Giulia i Stelvio Quadrifoglio MY2020
Trzy scenariusze dla rynku
W nowej odsłonie: Mitsubishi Outlander PHEV
Właściwy wybór: Opel Corsa
Zwinny i oszczędny: Renault Clio
Przegląd prasy
Złe nastroje w branży motoryzacyjnej
Dofinansują zakup pojazdów elektrycznych
VW Financial Services dla strażaków
Odpowiedzialność w czasie pandemii
Ładowarki dla Mazd
Polacy kupili blisko 40% mniej nowych aut
Traficar: 500 kolejnych aut we flocie
Santander Leasing godny zaufania
Mniejszy ruch, większa brawura
Dobra pogoda, więcej wypadków
System ratunkowy PZU GO
Pocztowe elektryki przejechały 150 tys. km
20 lat Starter24
Skoda Polska: zmiany personalne
Michael Gruen prezesem Hondy w Polsce
Jacek Górski dyrektorem marki Opel w Polsce
Mitsubishi L200 dla kolei
Dobre wieści dla e-mobility
Felga sama pompuje oponę
Dozwolona sezonowa wymiana opon
Łatwiej zarządzać flotą
MAN-y dla inspekcji drogowej
Audi łączy z sygnalizacją świetlną
125 lat Skody
Piątki i soboty najniebezpieczniejsze
Nie warto żałować na dobre żarówki
Znaczny wzrost sprzedaży aut Renault i Dacia
Volvo sprzedało w Polsce blisko 11 tys. aut
Windykacja w dobie kryzysu
W szponach COVID-19
Procedury i przepisy w przypadku awarii
Nowy wymiar mobilności: Kia Niro PHEV
Zwarty i gotowy do jazdy: SsangYong Tivoli
Przyjemność z jazdy: BMW serii 3
Kompaktowy Van: Mercedes klasy B
Uterenowione kombi: VW Passat Variant Alltrack
Duży w dobrej cenie: Fiat Tipo
Wiele możliwości: Citroën C5 Aircross
Podtrzymuje doskonałe tradycje marki: Hybrydowa Toyota Corolla
Mocny blask trójramiennej gwiazdy: Mercedes Vito
Szybki transport: VW Transporter
Mobilny warsztat: Renault Master
Jak zmniejszyć liczbę wypadków
Powracanie do normalności
OC komunikacyjne – jak to działa?
Audi przedłuża gwarancję
Toyota sprzedała ponad 15 milionów hybryd
Pierwsze na świecie wytatuowane auto
Nowe Audi w 4Mobility
Cyfrowe lusterka w luksusowym sedanie Lexusa
Opel Corsa najlepiej łączy
Czeska elektryczna nowość – SKODA Enyaq iV
Sportowa Toyota Yaris GR w Polsce
Elektryczna „pięćsetka”
Z rynku: Elektryczny furgon Nissana
   
  pokaż wszystkie numery
 
Firmowa flota nie dla samozatrudnionych
 
Rozmowa z Bartoszem Mazurem, menedżerem, doradcą podatkowym w Gekko Taxens
   
Redakcja: Ostatni wyrok NSA, dotyczący rozliczeń z agentami, może prowadzić do konieczności zmian w systemie rozliczeń z samozatrudnionymi użytkownikami firmowych samochodów. Konsekwencją tego wyroku jest bowiem możliwość kwestionowania przez organy podatkowe prawa do odliczenia VAT naliczonego z faktur dotyczących zakupu paliwa do używanych przez takie osoby aut. Proszę wyjaśnić, czego dotyczyło orzeczenie?

Bartosz Mazur: Podatnik z wnioskiem o interpretację wystąpił w 2015 r. Wskazał, że korzysta z samochodów na podstawie umów leasingu operacyjnego. Samochody udostępniał agentom, którzy zajmują się sprzedażą produktów podatnika. Agenci prowadzili działalność gospodarczą i byli podatnikami VAT. Agenci z tytułu używania pojazdów mieli ponosić częściową odpłatność. Podatnik zapytał, czy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur za raty leasingowe oraz paliwo tankowane do samochodów używanych przez agentów. W interpretacji indywidualnej minister finansów uznał, że podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku z rat leasingowych, ponieważ samochody przeznaczone są do oddania w odpłatne używanie. Uznał jednak, że prawo to nie przysługuje w odniesieniu do faktur za zakup paliwa.

Spółka zaskarżyła interpretację, ale Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 20 września 2016 r. (sygn. III SA/Wa 2200/15) oddalił jej skargę. Sąd uznał, że paliwo zużywane przez agentów nie ma związku z działalnością spółki, ponieważ agenci są odrębnymi podmiotami gospodarczymi. Spółka zaskarżyła ten wyrok do Naczelnego Sądu Administracyjnego, ale i tym razem nie uzyskała pozytywnego rozstrzygnięcia. 13 marca 2019 r. NSA prawomocnym wyrokiem o sygn. I FSK 402/17 utrzymał rozstrzygnięcie WSA w mocy. W ustnych motywach (nie ma jeszcze pisemnego uzasadnienia) sąd wskazał, że aby istniał związek zakupu paliwa z działalnością gospodarczą podatnika, paliwo to musi służyć do napędzania aut, które służą podatnikowi. Tymczasem agenci prowadzą własną działalność gospodarczą i są odrębnymi od spółki podatnikami VAT. W rezultacie paliwo służy działalności opodatkowanej nie spółki, ale agentów.

Jakie są konsekwencje wyroku NSA

W pierwszej kolejności trzeba wskazać, że rozstrzygnięcie NSA budzi istotne wątpliwości. Agent, który zajmuje się sprzedażą produktów podatnika, nie musi nabywać paliwa we własnym imieniu, jeśli do jego sfinansowania zobowiązał się zleceniodawca. NSA pominął również jeden bardzo istotny fakt – jeśli cena usług agenta uwzględnia koszty przejazdów, to nie ma znaczenia, czy paliwo nabędzie zleceniodawca czy agent kupi paliwo we własnym imieniu i obciąży jego kosztem zleceniodawcę.

Oczywiście jednak organy podatkowe mogą kierować się wyrokiem NSA i odmawiać podatnikom prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup paliwa przeznaczonego do użytku przez tzw. samozatrudnionych, mimo iż zakup taki może wykazywać związek z działalnością podatnika (np. jest wykorzystywany na potrzeby sprzedaży jego produktów bądź usług). Co więcej, nie można wykluczyć, że podobne podejście organy podatkowe będą prezentować w odniesieniu do podatku dochodowego, odmawiając właścicielowi floty możliwości zaliczenia wydatków na paliwo do kosztów podatkowych. Z uwagi na nieco inny system opodatkowania dostawy towaru (jakim jest paliwo) i usług nie jest jasne, czy organy podatkowe będą kwestionować również możliwość odliczenia VAT z faktur za wydatki na usługi związane z samochodami używanymi przez współpracowników (np. myjnie i parkingi). Trzeba podkreślić, że w odniesieniu do wydatków na zapłatę rat leasingowych minister finansów potwierdził prawo do odliczenia podatku, ale samochody były udostępniane za częściową odpłatnością.

Jak zatem rozliczać paliwo ze współpracownikami?

W świetle omawianego wyroku NSA polityka rozliczeń ze współpracownikami powinna być ponownie przeanalizowana. Bardzo częstą (i prawidłową) praktyką jest samodzielne nabywanie paliwa przez współpracowników i doliczanie przez nich kosztów paliwa do zasadniczej ceny usługi. Taki system rozliczeń jest podatkowo bezpieczny, ale wyklucza stosowanie kart paliwowych. Ryzyka podatkowe wiążące się z rozliczeniami ze współpracownikami powinny zatem znaleźć się w orbicie zainteresowań menedżera floty, a ich rozwiązanie powinno uwzględniać konsensus działu flotowego oraz działu finansowo-księgowego.

Dziękujemy za rozmowę.
(ww)

 
  powrót wersja do druku
   
    Zapisz się na NEWSLETTER

 EuroFlota PTL MEDIA © 1999-2020  •  Regulamin strony  •  Ochrona danych osobowych  •  designed by MOUTON interactive