EuroFlota
strona główna
o nas prenumerata szkolenia/konferencje 2020

szkolenia/archiwum
BEZPŁATNE
e-wydanie
dylematy
prawne
kontakt archiwum
 
 
      Numer 194/195/196, kwiecień/maj/czerwiec 2019
     
 
Używane z flot
SKUTECZNE PRAKTYKI FLOTOWE na FLEET MANAGEMENT FORUM
DKV z ofertą dla flot. Karta bez limitów
Flotowi Liderzy Innowacyjności
SUV dla blondynek
Van, jakich mało: Renault Espace
25 lat leasingu w Polsce
60 premier i ponad 146 tys. widzów na Poznań Motor Show
Awangardowy crossback: Citroen DS 3 Crossback
Blisko 5 tys. aut elektrycznych w Polsce
Cichy i oszczędny: Nissan Qashqai
Dobrze zarządzana flota
Elektryczna rzeczywistość
Elektryczne w leasingu
Firmowa flota nie dla samozatrudnionych
Łączenie i digitalizacja – trendy nr 1 w motoryzacji
Mocne wejście: Skoda Scala
Na minuty, godziny czy doby...
Na szutry i bezdroża: Kia Sportage
Nowe Volvo S60 – prosto z USA do Polski
Nowe zasady, a co ze „starymi” samochodami?
Radosław Kraciuk prezesem SKFS
Renault: z lidera regionalnego liderem światowym
Samochody idealne do pracy
Samochód mało pijący: VW Passat Variant
Te zasady trzeba znać
W nowym stylu: Peugeot 508 GT
Warto liczyć
Wielki powrót: BMW serii 8
Kamery wykryją fanów telefonowania w czasie jazdy
Nowi członkowie PZWLP
„Elektryki” w lotniskowych flotach
Rafał Krajewski dyrektorem w Hyundai Motor Poland
Hubert Niedzielski szefem PR Volkswagena w Polsce
FLOTOWE TRENDY 2019
Najtańsze w abonamencie
Wizja niedalekiej przyszłości: Opel GT X Experimental
Mocny zawodnik: Citroen C3 Aircross
Dobrze wyposażony kombivan: Citroen Berlingo
Do miasta i na leśne dukty: Fiat 500 X
Skazany na sukces: Volvo XC60
Do pracy i na wakacje: Peugeot Rifter
Zwinny crossover: Seat Arona
Czy pracownik może decydować o wyborze auta?
Surowe kary za „kręcenie liczników”
NIK przeciw „korkom” na drogach
Niebezpieczne floty
Toyoty sterowane głosowo
Nowości Opla do 2020 r.
„Latający samochód”
Przegląd prasy
Bezpieczne skrzyżowania
Bridgestone przejmuje TomTom Telematics
innogy go!
DKV laureatem Great Place to Work
Volkswagen cyfryzuje sprzedaż
Opel wraca do Rosji
Największy luksus to Audi A7 Sportback
Tipo dla młodszych klientów
Toyota najbardziej wartościową marką motoryzacyjną
Alfa Romeo Tonale – piękny hybrydowy SUV plug-in marki
Z rynku - Inwestycja w telematykę
Z rynku - Elektromobilna flota
Z rynku - Wsparcie w procesie likwidacji szkody
Z rynku - Skuteczne wsparcie dla flot
Z rynku - Kompleksowa oferta finansowania
Z rynku - Jak wybrać kartę paliwową dla flot osobowych
Z rynku - Daniel Mrozek
Z rynku - Innowacyjne rozwiązania COMPET w zakresie likwidacji szkód komunikacyjnych
   
  pokaż wszystkie numery
 
Firmowa flota nie dla samozatrudnionych
 
Rozmowa z Bartoszem Mazurem, menedżerem, doradcą podatkowym w Gekko Taxens
   
Redakcja: Ostatni wyrok NSA, dotyczący rozliczeń z agentami, może prowadzić do konieczności zmian w systemie rozliczeń z samozatrudnionymi użytkownikami firmowych samochodów. Konsekwencją tego wyroku jest bowiem możliwość kwestionowania przez organy podatkowe prawa do odliczenia VAT naliczonego z faktur dotyczących zakupu paliwa do używanych przez takie osoby aut. Proszę wyjaśnić, czego dotyczyło orzeczenie?

Bartosz Mazur: Podatnik z wnioskiem o interpretację wystąpił w 2015 r. Wskazał, że korzysta z samochodów na podstawie umów leasingu operacyjnego. Samochody udostępniał agentom, którzy zajmują się sprzedażą produktów podatnika. Agenci prowadzili działalność gospodarczą i byli podatnikami VAT. Agenci z tytułu używania pojazdów mieli ponosić częściową odpłatność. Podatnik zapytał, czy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur za raty leasingowe oraz paliwo tankowane do samochodów używanych przez agentów. W interpretacji indywidualnej minister finansów uznał, że podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku z rat leasingowych, ponieważ samochody przeznaczone są do oddania w odpłatne używanie. Uznał jednak, że prawo to nie przysługuje w odniesieniu do faktur za zakup paliwa.

Spółka zaskarżyła interpretację, ale Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 20 września 2016 r. (sygn. III SA/Wa 2200/15) oddalił jej skargę. Sąd uznał, że paliwo zużywane przez agentów nie ma związku z działalnością spółki, ponieważ agenci są odrębnymi podmiotami gospodarczymi. Spółka zaskarżyła ten wyrok do Naczelnego Sądu Administracyjnego, ale i tym razem nie uzyskała pozytywnego rozstrzygnięcia. 13 marca 2019 r. NSA prawomocnym wyrokiem o sygn. I FSK 402/17 utrzymał rozstrzygnięcie WSA w mocy. W ustnych motywach (nie ma jeszcze pisemnego uzasadnienia) sąd wskazał, że aby istniał związek zakupu paliwa z działalnością gospodarczą podatnika, paliwo to musi służyć do napędzania aut, które służą podatnikowi. Tymczasem agenci prowadzą własną działalność gospodarczą i są odrębnymi od spółki podatnikami VAT. W rezultacie paliwo służy działalności opodatkowanej nie spółki, ale agentów.

Jakie są konsekwencje wyroku NSA

W pierwszej kolejności trzeba wskazać, że rozstrzygnięcie NSA budzi istotne wątpliwości. Agent, który zajmuje się sprzedażą produktów podatnika, nie musi nabywać paliwa we własnym imieniu, jeśli do jego sfinansowania zobowiązał się zleceniodawca. NSA pominął również jeden bardzo istotny fakt – jeśli cena usług agenta uwzględnia koszty przejazdów, to nie ma znaczenia, czy paliwo nabędzie zleceniodawca czy agent kupi paliwo we własnym imieniu i obciąży jego kosztem zleceniodawcę.

Oczywiście jednak organy podatkowe mogą kierować się wyrokiem NSA i odmawiać podatnikom prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup paliwa przeznaczonego do użytku przez tzw. samozatrudnionych, mimo iż zakup taki może wykazywać związek z działalnością podatnika (np. jest wykorzystywany na potrzeby sprzedaży jego produktów bądź usług). Co więcej, nie można wykluczyć, że podobne podejście organy podatkowe będą prezentować w odniesieniu do podatku dochodowego, odmawiając właścicielowi floty możliwości zaliczenia wydatków na paliwo do kosztów podatkowych. Z uwagi na nieco inny system opodatkowania dostawy towaru (jakim jest paliwo) i usług nie jest jasne, czy organy podatkowe będą kwestionować również możliwość odliczenia VAT z faktur za wydatki na usługi związane z samochodami używanymi przez współpracowników (np. myjnie i parkingi). Trzeba podkreślić, że w odniesieniu do wydatków na zapłatę rat leasingowych minister finansów potwierdził prawo do odliczenia podatku, ale samochody były udostępniane za częściową odpłatnością.

Jak zatem rozliczać paliwo ze współpracownikami?

W świetle omawianego wyroku NSA polityka rozliczeń ze współpracownikami powinna być ponownie przeanalizowana. Bardzo częstą (i prawidłową) praktyką jest samodzielne nabywanie paliwa przez współpracowników i doliczanie przez nich kosztów paliwa do zasadniczej ceny usługi. Taki system rozliczeń jest podatkowo bezpieczny, ale wyklucza stosowanie kart paliwowych. Ryzyka podatkowe wiążące się z rozliczeniami ze współpracownikami powinny zatem znaleźć się w orbicie zainteresowań menedżera floty, a ich rozwiązanie powinno uwzględniać konsensus działu flotowego oraz działu finansowo-księgowego.

Dziękujemy za rozmowę.
(ww)

 
  powrót wersja do druku
   
    Zapisz się na NEWSLETTER

 EuroFlota PTL MEDIA © 1999-2019  •  Regulamin strony  •  Ochrona danych osobowych  •  designed by MOUTON interactive