EuroFlota
strona główna
o nas prenumerata szkolenia/konferencje 2020

szkolenia/archiwum
BEZPŁATNE
e-wydanie
dylematy
prawne
kontakt archiwum
 
 
      Numer 206/207/208, kwiecień/maj/czerwiec 2020
     
 
Leasing w trudnych czasach
Trendy w zapewnieniu pracownikom pełnej mobilności
Bestseller w każdym calu: Nissan Qashqai
Bezemisyjny dostawca: Opel Vivaro-e
Branża CFM w obliczu pandemii
Branża pod kreską
Dominują we flotach MŚP
Door to door
Dzielny jak samuraj: Toyota Yaris Cross
Elektromobilność udanie broni się przed koronawirusem
Jak jeździmy w czasie pandemii
Kia Telluride Światowym Samochodem Roku 2020
Koronawirus pokrzyżował plany
Na wszystkie szlaki: Peugeot 2008
Nowy horyzont mobilności: Hyundai Kona Hybrid
Oszczędny transport autonomiczny
Podróżowanie w czasie pandemii
Robert Antczak na czele PZWLP
Sportowa elegancja: Giulia i Stelvio Quadrifoglio MY2020
Trzy scenariusze dla rynku
W nowej odsłonie: Mitsubishi Outlander PHEV
Właściwy wybór: Opel Corsa
Zwinny i oszczędny: Renault Clio
Przegląd prasy
Złe nastroje w branży motoryzacyjnej
Dofinansują zakup pojazdów elektrycznych
VW Financial Services dla strażaków
Odpowiedzialność w czasie pandemii
Ładowarki dla Mazd
Polacy kupili blisko 40% mniej nowych aut
Traficar: 500 kolejnych aut we flocie
Santander Leasing godny zaufania
Mniejszy ruch, większa brawura
Dobra pogoda, więcej wypadków
System ratunkowy PZU GO
Pocztowe elektryki przejechały 150 tys. km
20 lat Starter24
Skoda Polska: zmiany personalne
Michael Gruen prezesem Hondy w Polsce
Jacek Górski dyrektorem marki Opel w Polsce
Mitsubishi L200 dla kolei
Dobre wieści dla e-mobility
Felga sama pompuje oponę
Dozwolona sezonowa wymiana opon
Łatwiej zarządzać flotą
MAN-y dla inspekcji drogowej
Audi łączy z sygnalizacją świetlną
125 lat Skody
Piątki i soboty najniebezpieczniejsze
Nie warto żałować na dobre żarówki
Znaczny wzrost sprzedaży aut Renault i Dacia
Volvo sprzedało w Polsce blisko 11 tys. aut
Windykacja w dobie kryzysu
W szponach COVID-19
Procedury i przepisy w przypadku awarii
Nowy wymiar mobilności: Kia Niro PHEV
Zwarty i gotowy do jazdy: SsangYong Tivoli
Przyjemność z jazdy: BMW serii 3
Kompaktowy Van: Mercedes klasy B
Uterenowione kombi: VW Passat Variant Alltrack
Duży w dobrej cenie: Fiat Tipo
Wiele możliwości: Citroën C5 Aircross
Podtrzymuje doskonałe tradycje marki: Hybrydowa Toyota Corolla
Mocny blask trójramiennej gwiazdy: Mercedes Vito
Szybki transport: VW Transporter
Mobilny warsztat: Renault Master
Jak zmniejszyć liczbę wypadków
Powracanie do normalności
OC komunikacyjne – jak to działa?
Audi przedłuża gwarancję
Toyota sprzedała ponad 15 milionów hybryd
Pierwsze na świecie wytatuowane auto
Nowe Audi w 4Mobility
Cyfrowe lusterka w luksusowym sedanie Lexusa
Opel Corsa najlepiej łączy
Czeska elektryczna nowość – SKODA Enyaq iV
Sportowa Toyota Yaris GR w Polsce
Elektryczna „pięćsetka”
Z rynku: Elektryczny furgon Nissana
   
  pokaż wszystkie numery
 
Door to door
 
Felieton Jerzego Iwaszkiewicza
   
Zadzwonili z Hondy – Auto Witolin na Grochowie i pytają, czy wszystko w porządku z samochodem. Hondy raczej się nie psują, ale sprawa jest ciekawa. Kiedyś było tak, że pan mechanik czekał, aż klient przywiezie mu samochód, a potem parę godzin kazał czekać, aż uprzejmie zreperuje. Obecnie sam przyjeżdża.

Jest epidemia, trzeba walczyć o klienta, i wprowadzono właśnie w motoryzacji metodę door to door. Od lat działało to w handlu, ale w motoryzacji po raz pierwszy. Pan mechanik wstaje, jedzie, reperuje i odwozi.
Door to door – drzwi w drzwi. Tak powinno być i tak, miejmy nadzieję, zostanie. Przedziwne są losy świata. Ludzie umierają, ale łatwiej zreperować samochód.

Załamał się ponadto rynek motoryzacyjny. Znamy pewien wytworny salon, mają dobrą opinię, ale nie sprzedali w kwietniu ani jednego samochodu. W pierwszym kwartale, przez trzy miesiące, zarejestrowano w Polsce 121 tysięcy samochodów, czyli mniej więcej połowę tego, co rok temu. Spada eksport części, w czym Polska jest poważnym partnerem światowego rynku. W motoryzacji pracuje w Polsce 100 tysięcy ludzi i coraz więcej traci pracę.

Załamał się też handel. W Niemczech sprzedaż samochodów spadła prawie o 70%. W Polsce jest jeszcze gorzej, ale póki co, jak ktoś chce kupić samochód, to właśnie teraz. Firmy nie bardzo wiedzą, jak ustalać ceny, ruch jest minimalny. W kwietniu sprzedano raptem 11 556 samochodów, połowę tego, co przed rokiem.

Powstały problemy, jakie trudno było przewidzieć. Rok temu wyprodukowano w Polsce przeszło 600 tysięcy samochodów, obecnie jeżeli dobrze pójdzie, będzie to góra 400 tysięcy. Od dwóch miesięcy, od marca, nieczynna była fabryka Fiata w Tychach, mieli uruchomić w czerwcu, ale obecnie nie bardzo wiadomo, czy tak się stanie. W ubiegłym roku wyprodukowano tu 263 tysiące samochodów, a były czasy, kiedy powstawało tam przeszło pół miliona. Włosi przyznają, że mają świetną fabrykę, ale nie bardzo wiedzą, co z nią zrobić. Miał być tu produkowany nowy model, ewentualnie nowe Punto. Zapowiadano też wielkie nakłady na nowe modele Alfy Romeo, ale ciągle nic z tego nie wynika.

Z Fiatem jest trochę tak jak z kobietą. Chciałaby, owszem, ale ciągle nie może się zdecydować...

Na rynku jest jednak sensacja. Firma Samar oraz Idea Getin Leasing uruchomiły w Internecie specjalistyczny Autokatalog. Co kupić, jakie są samochody, jak załatwić kredyt i jak dostać 30% zniżki. Wszystko jest w tym Autokatalogu. Na początek 200 samochodów, ale niebawem będą dokładne dane 400 modeli 65 marek.

Autokatalog wymyślił i opracował, jak już pisaliśmy, Wojciech Drzewiecki, szef firmy Samar. Jest to pierwszy tego typu tak dokładny katalog na światowym rynku motoryzacyjnym. Działa tu też tzw. efekt-widmo. Można nałożyć na siebie zdjęcia różnych samochodów i najlepiej widać, czym się różnią.

Mamy też jeszcze jedną sensację. Zdzisław Podbielski napisał otóż 30. (słownie: trzydziestą) książkę o motoryzacji. Nosi tytuł „Pierwsze były Stary”, świetne zresztą, i jest to książka o prawie wszystkich samochodach, jakie produkowane były w Polsce po wojnie, z „maluchem” na czele. Jak często piszemy, pod kościołem w Cichym koło Olecka „malucha” bez hamulców i kierunkowskazów można kupić po sumie za 300 złotych, a z hamulcami za 500.

Podbielski pisze o sprawach ważnych. Powiedział też kiedyś, co też lubimy cytować: „Najwięcej ludzi zna się w Polsce na medycynie i motoryzacji. Każdy miał grypę – mówi Podbielski – i każdy ma nadzieję, że prędzej czy później będzie miał samochód”.

Dostaliśmy też miłe życzenia z USA. Pisze Adam Kołodziejczyk, jedna z najbardziej znanych i szanowanych postaci polskiej motoryzacji. Ustawił kiedyś Toyotę, potem Forda, a potem pojechał do rodziny na emeryturę. Miło. Jak wróci, to zapraszamy na kawę.

Na emeryturę odszedł też ostatnio Wiesław Kołodziej – prezes Hondy w Polsce. Są to dobre samochody, a on wiele zrobił, aby były jeszcze lepsze.
 
  powrót wersja do druku
   
    Zapisz się na NEWSLETTER

 EuroFlota PTL MEDIA © 1999-2020  •  Regulamin strony  •  Ochrona danych osobowych  •  designed by MOUTON interactive