EuroFlota
strona główna
o nas prenumerata szkolenia/konferencje 2020

szkolenia/archiwum
BEZPŁATNE
e-wydanie
dylematy
prawne
kontakt archiwum
 
 
      Numer 206/207/208, kwiecień/maj/czerwiec 2020
     
 
Leasing w trudnych czasach
Trendy w zapewnieniu pracownikom pełnej mobilności
Bestseller w każdym calu: Nissan Qashqai
Bezemisyjny dostawca: Opel Vivaro-e
Branża CFM w obliczu pandemii
Branża pod kreską
Dominują we flotach MŚP
Door to door
Dzielny jak samuraj: Toyota Yaris Cross
Elektromobilność udanie broni się przed koronawirusem
Jak jeździmy w czasie pandemii
Kia Telluride Światowym Samochodem Roku 2020
Koronawirus pokrzyżował plany
Na wszystkie szlaki: Peugeot 2008
Nowy horyzont mobilności: Hyundai Kona Hybrid
Oszczędny transport autonomiczny
Podróżowanie w czasie pandemii
Robert Antczak na czele PZWLP
Sportowa elegancja: Giulia i Stelvio Quadrifoglio MY2020
Trzy scenariusze dla rynku
W nowej odsłonie: Mitsubishi Outlander PHEV
Właściwy wybór: Opel Corsa
Zwinny i oszczędny: Renault Clio
Przegląd prasy
Złe nastroje w branży motoryzacyjnej
Dofinansują zakup pojazdów elektrycznych
VW Financial Services dla strażaków
Odpowiedzialność w czasie pandemii
Ładowarki dla Mazd
Polacy kupili blisko 40% mniej nowych aut
Traficar: 500 kolejnych aut we flocie
Santander Leasing godny zaufania
Mniejszy ruch, większa brawura
Dobra pogoda, więcej wypadków
System ratunkowy PZU GO
Pocztowe elektryki przejechały 150 tys. km
20 lat Starter24
Skoda Polska: zmiany personalne
Michael Gruen prezesem Hondy w Polsce
Jacek Górski dyrektorem marki Opel w Polsce
Mitsubishi L200 dla kolei
Dobre wieści dla e-mobility
Felga sama pompuje oponę
Dozwolona sezonowa wymiana opon
Łatwiej zarządzać flotą
MAN-y dla inspekcji drogowej
Audi łączy z sygnalizacją świetlną
125 lat Skody
Piątki i soboty najniebezpieczniejsze
Nie warto żałować na dobre żarówki
Znaczny wzrost sprzedaży aut Renault i Dacia
Volvo sprzedało w Polsce blisko 11 tys. aut
Windykacja w dobie kryzysu
W szponach COVID-19
Procedury i przepisy w przypadku awarii
Nowy wymiar mobilności: Kia Niro PHEV
Zwarty i gotowy do jazdy: SsangYong Tivoli
Przyjemność z jazdy: BMW serii 3
Kompaktowy Van: Mercedes klasy B
Uterenowione kombi: VW Passat Variant Alltrack
Duży w dobrej cenie: Fiat Tipo
Wiele możliwości: Citroën C5 Aircross
Podtrzymuje doskonałe tradycje marki: Hybrydowa Toyota Corolla
Mocny blask trójramiennej gwiazdy: Mercedes Vito
Szybki transport: VW Transporter
Mobilny warsztat: Renault Master
Jak zmniejszyć liczbę wypadków
Powracanie do normalności
OC komunikacyjne – jak to działa?
Audi przedłuża gwarancję
Toyota sprzedała ponad 15 milionów hybryd
Pierwsze na świecie wytatuowane auto
Nowe Audi w 4Mobility
Cyfrowe lusterka w luksusowym sedanie Lexusa
Opel Corsa najlepiej łączy
Czeska elektryczna nowość – SKODA Enyaq iV
Sportowa Toyota Yaris GR w Polsce
Elektryczna „pięćsetka”
Z rynku: Elektryczny furgon Nissana
   
  pokaż wszystkie numery
 
Podróżowanie w czasie pandemii
 
W obliczu nieustannie rosnącej liczby zakażonych koronawirusem rządy oraz lekarze z całego świata zalecają przestrzeganie wyznaczonych procedur ochronnych. Potwierdza się teza, że najbezpieczniejszym wyborem podróżowania jest własny samochód.
   
Użytkowanie samochodu daje możliwość swobodnego przemieszczania się w różne rejony. W okresie pandemii nabiera dodatkowego znaczenia, ponieważ jest dozwolonym sposobem poruszania się w przypadku dojazdu do pracy lub w celu zaspokojenia ważnych potrzeb życiowych. Interpretacja, co jest ważną potrzebą życiową, z pewnością nie jest jednoznaczna i wprawia wielu w zakłopotanie. By zachować wszelkie środki ostrożności, warto upewnić się, czy nasz samochód jest w dobrym stanie i że nie zawiedzie nas w krytycznej chwili. Jeżeli musimy wymienić olej lub dokonać ważnej naprawy, nie odkładajmy tego na później. Na ten moment wizyta w warsztacie jest w pełni możliwa, a nie wiemy, czy niebawem nie napotkają nas kolejne ograniczenia.

Ze względu na niebezpieczeństwo związane z przebywaniem w dużych skupiskach ludzi podróżowanie środkami komunikacji publicznej, takimi jak autobusy, tramwaje, ale również taksówki, nie jest dobrym rozwiązaniem. Chorzy, którzy mogą nawet nie wiedzieć o swoim stanie, dotykają wspólnych powierzchni, kaszlą i kichają, a to właśnie w ten sposób najczęściej dochodzi do przenoszenia się wirusa. Dlatego też, aby chronić siebie oraz swoich bliskich, jeśli tylko mamy taką możliwość, należy postawić na transport indywidualny. Rozwiązanie to jest również mniej ryzykowne, kiedy musimy przewieźć dzieci lub seniorów.

– W obliczu pandemii koronawirusa, która przeraża wielu z nas, możemy czuć się bezsilni, ale prawda jest taka, że nawet w tak trudnej sytuacji mamy wybór. Jeśli już jesteśmy zmuszeni do wyjścia z domu, nie ryzykujmy podróży komunikacją miejską. Wybierzmy bezpieczniejszy środek transportu, czyli samochód – przekonuje Patrycja Rzoska z firmy Ravenol, która jest organizatorem sieci warsztatowej Ravenol Professionals.

Samochód osobowy to już nie tylko wygoda, ale także bezpieczeństwo. Należy jednak pamiętać o niezbędnych, również w tym przypadku, środkach ostrożności – przede wszystkim o odkażaniu pojazdu. Skutecznym sposobem na dezynfekcję samochodu jest ozonowanie. Dzięki niemu usuniemy nie tylko wirusy, ale również bakterie, grzyby, mikroorganizmy i zarodki pleśni. Zabieg ozonowania możemy wykonać w dobrym warsztacie samochodowym, który przestrzega zasad bezpieczeństwa zgodnych z zaleceniami głównego inspektora sanitarnego. Jedną z najskuteczniejszych metod dezynfekcji wnętrza samochodu jest również pozostawienie go na kilka dni. W izolacji wszelkie niebezpieczne dla zdrowia wirusy oraz bakterie umierają. Doskonale wiemy jednak, że nie zawsze jest to możliwe. Takie rozwiązanie zaleca się zwłaszcza wtedy, kiedy mamy podejrzenie, że pojazdem posługiwał się ktoś chory.

Samochód jak ręce, trzeba dezynfekować

Zdecydowana większość osób już wie, jak należy myć i dezynfekować ręce, żeby zapobiec zakażeniu się koronawirusem. Podobne zasady należy zastosować w przypadku jazdy samochodem. Najczęściej podczas jazdy dotykamy oczywiście kierownicy, drążka zmiany biegów, dźwigni kierunkowskazów i dźwigni sterowania wycieraczkami, przycisków na panelu klimatyzacji, klamek, a także radia i systemów multimedialnych. O wytarciu tych elementów należy pamiętać przede wszystkim i najlepiej dezynfekować je przy każdym wsiadaniu do auta, a zużytą chusteczkę należy od razu wyrzucić. W przypadku plastików, należy użyć do tego płynu na bazie alkoholu, co najmniej 60%, i taki płyn trzymać w samochodzie. Do kierownicy, dźwigni zmiany biegów i innych skórzanych elementów najlepiej użyć wody z mydłem, żeby ich nie zniszczyć. Również na ekrany najlepiej zastosować przeznaczone do tego środki.

Tymczasem z badań przeprowadzonych przez naukowców z brytyjskiego Queen Mary University of London wynika, że na 1,5 cala kwadratowego (ok. 6,5 cm kwadratowego) powierzchni kierownicy, dźwigni zmiany biegów czy tylnych siedzeń znajduje się ok. 700 niebezpiecznych drobnoustrojów. Najwięcej zarazków odkryto w bagażniku – ok. 1 tys. na 1,5 cala kwadratowego jego powierzchni.

Wiele osób często bagatelizuje serwis filtra kabinowego. Jest to element, który służy do oczyszczania powietrza wlatującego do środka auta z zewnątrz. Taki filtr zaleca się wymieniać co 20 000 kilometrów lub raz do roku. Jeśli filtr nie przekroczył tych limitów, warto od czasu do czasu go wyczyścić, szczególnie że nie jest to skomplikowany proces do wykonania samodzielnie. Warto również zadbać o czystą klimatyzację. Obecnie oczywiście najlepiej zrobić to samemu za pomocą specjalnych preparatów do odgrzybiania. Najlepiej oczywiście jeździć samemu lub tylko z osobami z bliskiego otoczenia. Jeśli jednak musimy kogoś przewieźć, to taka osoba powinna mieć założone rękawiczki oraz maseczkę. Możemy opakowanie takich rękawiczek i maseczek jednorazowych zostawić z tyłu, jeśli pasażer nie ma swoich. Po podróży zużyte maseczki i rękawiczki należy natychmiast wyrzucić. Dodatkowo pasażer powinien zawsze siedzieć na tylnej kanapie, po przeciwnej stronie, żeby maksymalnie zwiększyć odległość od kierowcy. Po podróży konieczne jest zdezynfekowanie wszystkich elementów, których dotykał pasażer bez rękawiczek (klamka zewnętrzna, drzwi, fotel itp.).

– Samochód to miejsce, w którym spędzamy wiele czasu. Choćby z tego powodu należy utrzymywać go w czystości. Nie do pomyślenia jest fakt, że nie sprzątalibyśmy domu przez wiele miesięcy, i podobnie powinniśmy traktować kwestię dbania o nasze auto – mówi Adam Knietowski, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Wśród środków, których można używać do odkażania naszych pojazdów, są te dostępne w sklepach internetowych, aptekach i produkowane przez stacje benzynowe. Rzeczywistość pokazuje jednak, że nierzadko trudniej kupić takie specyfiki, dlatego w tej sytuacji sprawdzi się również alkohol etylowy oraz woda utleniona z octem.

A jak na stacji benzynowej?

Samochód zatankować trzeba, tym bardziej że ceny obecnie do tego mocno zachęcają. Jednak w tym przypadku również trzeba pamiętać o podstawowych zasadach higieny i za każdym razem tankować do pełna – ograniczy to liczbę wizyt na stacji benzynowej. Przed wyjściem z samochodu i rozpoczęciem tankowania należy założyć rękawiczki jednorazowe. Na stacjach benzynowych takie rękawiczki są dostępne przy każdym dystrybutorze, jednak najlepiej mieć je ze sobą w aucie i założyć jeszcze przed wyjściem z auta. Podczas płacenia używajmy karty płatniczej (najlepiej zbliżeniowo lub BLIK) lub aplikacji na stacjach, które oferują taką możliwość. Takie rękawiczki wyrzucamy jeszcze przed dotknięciem klamki samochodu. Po wejściu do auta najlepiej zdezynfekować jeszcze raz ręce przed rozpoczęciem jazdy.

W czasie pandemii należy pamiętać o szczególnej ostrożności w kontaktach z innymi ludźmi, a zwłaszcza o unikaniu dużych skupisk. To właśnie korzystanie z własnego samochodu umożliwia nam bezpieczniejsze poruszanie się po drogach, dlatego warto dokonać tego, zdecydowanie mądrego, wyboru. (ww)
 
  powrót wersja do druku
   
    Zapisz się na NEWSLETTER

 EuroFlota PTL MEDIA © 1999-2020  •  Regulamin strony  •  Ochrona danych osobowych  •  designed by MOUTON interactive