EuroFlota
strona główna
o nas prenumerata szkolenia/konferencje 2020

szkolenia/archiwum
BEZPŁATNE
e-wydanie
dylematy
prawne
kontakt archiwum
 
 
      Numer 206/207/208, kwiecień/maj/czerwiec 2020
     
 
Leasing w trudnych czasach
Trendy w zapewnieniu pracownikom pełnej mobilności
Bestseller w każdym calu: Nissan Qashqai
Bezemisyjny dostawca: Opel Vivaro-e
Branża CFM w obliczu pandemii
Branża pod kreską
Dominują we flotach MŚP
Door to door
Dzielny jak samuraj: Toyota Yaris Cross
Elektromobilność udanie broni się przed koronawirusem
Jak jeździmy w czasie pandemii
Kia Telluride Światowym Samochodem Roku 2020
Koronawirus pokrzyżował plany
Na wszystkie szlaki: Peugeot 2008
Nowy horyzont mobilności: Hyundai Kona Hybrid
Oszczędny transport autonomiczny
Podróżowanie w czasie pandemii
Robert Antczak na czele PZWLP
Sportowa elegancja: Giulia i Stelvio Quadrifoglio MY2020
Trzy scenariusze dla rynku
W nowej odsłonie: Mitsubishi Outlander PHEV
Właściwy wybór: Opel Corsa
Zwinny i oszczędny: Renault Clio
Przegląd prasy
Złe nastroje w branży motoryzacyjnej
Dofinansują zakup pojazdów elektrycznych
VW Financial Services dla strażaków
Odpowiedzialność w czasie pandemii
Ładowarki dla Mazd
Polacy kupili blisko 40% mniej nowych aut
Traficar: 500 kolejnych aut we flocie
Santander Leasing godny zaufania
Mniejszy ruch, większa brawura
Dobra pogoda, więcej wypadków
System ratunkowy PZU GO
Pocztowe elektryki przejechały 150 tys. km
20 lat Starter24
Skoda Polska: zmiany personalne
Michael Gruen prezesem Hondy w Polsce
Jacek Górski dyrektorem marki Opel w Polsce
Mitsubishi L200 dla kolei
Dobre wieści dla e-mobility
Felga sama pompuje oponę
Dozwolona sezonowa wymiana opon
Łatwiej zarządzać flotą
MAN-y dla inspekcji drogowej
Audi łączy z sygnalizacją świetlną
125 lat Skody
Piątki i soboty najniebezpieczniejsze
Nie warto żałować na dobre żarówki
Znaczny wzrost sprzedaży aut Renault i Dacia
Volvo sprzedało w Polsce blisko 11 tys. aut
Windykacja w dobie kryzysu
W szponach COVID-19
Procedury i przepisy w przypadku awarii
Nowy wymiar mobilności: Kia Niro PHEV
Zwarty i gotowy do jazdy: SsangYong Tivoli
Przyjemność z jazdy: BMW serii 3
Kompaktowy Van: Mercedes klasy B
Uterenowione kombi: VW Passat Variant Alltrack
Duży w dobrej cenie: Fiat Tipo
Wiele możliwości: Citroën C5 Aircross
Podtrzymuje doskonałe tradycje marki: Hybrydowa Toyota Corolla
Mocny blask trójramiennej gwiazdy: Mercedes Vito
Szybki transport: VW Transporter
Mobilny warsztat: Renault Master
Jak zmniejszyć liczbę wypadków
Powracanie do normalności
OC komunikacyjne – jak to działa?
Audi przedłuża gwarancję
Toyota sprzedała ponad 15 milionów hybryd
Pierwsze na świecie wytatuowane auto
Nowe Audi w 4Mobility
Cyfrowe lusterka w luksusowym sedanie Lexusa
Opel Corsa najlepiej łączy
Czeska elektryczna nowość – SKODA Enyaq iV
Sportowa Toyota Yaris GR w Polsce
Elektryczna „pięćsetka”
Z rynku: Elektryczny furgon Nissana
   
  pokaż wszystkie numery
 
Elektromobilność udanie broni się przed koronawirusem
 
Rynek samochodów elektrycznych jest przygotowany na skutki pandemii lepiej niż sektor pojazdów konwencjonalnych, jednak elektromobilność potrzebuje wsparcia bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Frost & Sullivan podsumowało wpływ koronawirusa na rozwój zeroemisyjnego transportu w Polsce i w Europie.
   
Jedną z branż, w którą pandemia uderzyła szczególne mocno, jest przemysł motoryzacyjny. Na podstawie analiz Frost & Sullivan, tymczasowe wstrzymanie pracy w fabrykach samochodów i podzespołów na świecie spowoduje roczny spadek produkcji pojazdów średnio o 21–28% względem 2019 r. (z 90 mln szt. do 71,7–65,5 mln szt.). Na skutek wstrzymania pracy w europejskich fabrykach, straty produkcyjne wyniosły do tej pory ponad 2 mln pojazdów (w tym ponad 80 tys. w Polsce).

– W 2019 r. w Europie wyprodukowano 13,6 mln lekkich pojazdów. W zależności od konsekwencji pandemii i podjętych skutków zaradczych, spadek w 2020 r. wyniesie od 27,2% (9,9 mln szt.) do 33,9% (9 mln szt.) – ocenia Mubarak Moosa, dyrektor Consulting & Branch Head – Poland z Frost & Sullivan.

Przerwy w produkcji objęły również fabryki samochodów elektrycznych, jednak znaczna część z nich już wznowiła działalność.

– Wśród nich znajdują się m.in. zakłady Volkswagena z Zwickau, Dreźnie oraz Wrześni, BMW w Lipsku czy fabryka Hyundaia w czeskich Nosovicach – wymienia Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Pandemia w znaczącym stopniu wpłynęła nie tylko na podaż, ale również popyt na rynku motoryzacyjnym.

– Globalna sprzedaż samochodów w marcu 2020 r. zmniejszyła się o 39% r/r. Kryzys szczególnie mocno dotknął Europę, gdzie zanotowano spadek aż o 52%. Dla porównania – liczba rejestracji w Chinach zmniejszyła się o 48%, zaś w USA – o 38% – mówi Sarwant Singh, Managing Partner i Global Head-Mobility we Frost & Sullivan.

Rynek globalny

Zdaniem ekspertów, elektromobilność nie uniknie skutków pandemii COVID-19, jednak jest na nią bardziej odporna niż segment pojazdów konwencjonalnych. Po rozpoczęciu pandemii, sprzedaż EV na wielu głównych rynkach nie tylko nie spadła, w przeciwieństwie do sprzedaży pojazdów konwencjonalnych, a kontynuowała wzrost. W marcu br., w USA liczba rejestracji ICE zmniejszyła się o 38,5% r/r, zaś samochodów zelektryfikowanych zwiększyła się o 6,4%. W Wielkiej Brytanii przy spadku na poziomie 44,4% r/r w segmencie samochodów spalinowych, wzrost sprzedaży EV wyniósł 109,3% r/r. W Niemczech trend okazał się zbliżony: -37,7% r/r i +104,1% r/r.

– Drugim najlepiej sprzedającym się samochodem w Europie w marcu tego roku była Tesla Model 3, a udział pojazdów zelektryfikowanych w sprzedaży pojazdów w Europie w marcu br. wyniósł 17%, co oznacza wzrost o 10% w stosunku do ubiegłego roku – mówi Maciej Mazur.

Jak twierdzą eksperci Frost & Sullivan oraz PSPA, przewagą sektora e-mobility są nowe modele biznesowe oraz szersze możliwości współpracy poszczególnych koncernów. Z uwagi na znacznie mniejszą liczbę ruchomych podzespołów, samochody elektryczne różnych producentów są znacznie lepiej przystosowane do montażu w tych samych fabrykach względem pojazdów spalinowych. Taki stan rzeczy dotyczy również wytwarzania akumulatorów trakcyjnych. Ponadto, sprzedaż samochodów z napędem elektrycznym pozwala na wdrożenie wielu usług łączonych, m.in. uwzględnienia w ofercie stacji ładowania, jak również jeszcze większe wykorzystanie kanałów online, co jest obecnie bardziej preferowane przez klientów.

Rynek w Polsce

Od 3,6 tys. do 7,5 tys. – tyle samochodów z napędem elektrycznym zostanie zarejestrowanych na polskim rynku w 2020 r., w zależności od dalszego stopnia rozwoju pandemii oraz wdrożonych instrumentów wsparcia lub ich braku, według prognoz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. Na początku 2020 r., czyli przed pandemią, PSPA zakładało wynik w wysokości ok. 9,3 tys. szt.

– Ewentualny spadek sprzedaży EV, w scenariuszu optymistycznym, o ok. 1,8 tys. pojazdów, jest jednak stanem przejściowym, a po ustaniu lub spowolnieniu pandemii rynek EV wróci na tory przyspieszonego wzrostu. W zależności od scenariusza, w 2021 r. liczba rejestracji samochodów z napędem elektrycznym wyniesie od ok. 9 tys. do nawet 18 tys. szt. Oznacza to wzrost o ok. 108–316% względem 2019 r. – mówi Maciej Mazur.

Zgodnie z danymi IBRM Samar, w I kwartale 2020 r. na polskim rynku motoryzacyjnym zanotowano znaczny spadek rejestracji nowych samochodów (o 23%), a tymczasem sprzedaż nowych BEV i PHEV zwiększyła się o 94%, do 1250 szt.

Infrastruktura ładowania

COVID-19 odbije się także na tempie rozbudowy infrastruktury ładowania. Według analiz PSPA, względem 2019 r. liczba nowo zainstalowanych punktów ładowania w stacjach ogólnodostępnych spadnie w tym roku o ok. 30%, ale szybko odbije w roku 2021 do +137% r/r w 2021.

– W przypadku największego operatora ogólnodostępnej infrastruktury ładowania na polskim rynku, w stosunku do okresu poprzedzającego wybuch pandemii, liczba kilowatogodzin pobranych ze stacji ogólnodostępnych w marcu zmniejszyła się o 44%, zaś w kwietniu o 70%. To konsekwencja ograniczenia ruchu drogowego oraz braku dostępu do ładowarek zlokalizowanych w takich lokalizacjach jak galerie handlowe (24% wszystkich stacji ogólnodostępnych w Polsce), hotele (21%) czy restauracje – mówi Maciej Mazur i dodaje, że mimo bieżącej, trudnej sytuacji, systematycznie realizowane są nowe inwestycje.

24 stacje ładowania oddano do użytku od początku tego roku w ramach koncernu Energa, 6 stacji uruchomił Orlen w marcu i kwietniu br. Do dyspozycji także dwie nowe Superchargery Tesli. W szeregu miast ogłoszono rozpoczęcie konsultacji lokalizacji miejskich punktów ładowania (Warszawa, Szczecin, Gdańsk).

Transport publiczny

Jednym z sektorów szczególnie odpornych na skutki pandemii jest zeroemisyjny transport publiczny. W I kwartale 2020 r. realizowano dostawy wynikające z wcześniej rozstrzygniętych przetargów, ale również ogłoszono szereg nowych postępowań przetargowych. 5 autobusów elektrycznych trafi do Katowic, 9 – do Radomia, 10 – do Gliwic, zaś 14 – do Sosnowca. Z kolei Poznań zamówił 37 zeroemisyjnych pojazdów, zaś 20 – Jaworzno.

– Obowiązki wynikające z Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych w zakresie zeroemisyjnego transportu zbiorowego pozostają niezmienione, ogłaszane są nowe przetargi, realizowane kolejne dostawy, a czołowi producenci prowadzący działalność w Polsce, tacy jak np. Solaris, notują rekordowe zamówienia (506 zakontraktowanych elektrobusów w 2020 r. w porównaniu z 162 w 2019 r.). To duży kontrast w porównaniu z sektorem mobilności współdzielonej, gdzie większość operatorów odnotowuje znaczący spadek przychodów – dodaje Maciej Mazur.

Zielona perspektywa

Według polskich i międzynarodowych ekspertów, mimo wielu barier i kryzysu branży motoryzacyjnej, elektromobilność rozwija się dynamicznie i będzie rozwijać się nadal, gdyż jej ekspansja została oparta na bardzo solidnych podstawach, takich jak unijne, krajowe i regionalne normy prawne czy wielomiliardowe inwestycje koncernów motoryzacyjnych. Jednak przetrwanie wielu przedsiębiorstw, prowadzących często działalność w kluczowych sektorach dla popularyzacji zeroemisyjnego transportu, jest uzależnione od szybkich i zdecydowanych działań rządu. PSPA przygotowało propozycję zmian prawnych na polskim gruncie, których wdrożenie pozwoli zredukować niekorzystne skutki ekonomiczne COVID-19. Wśród nich znalazły się postulaty wprowadzenia możliwości odliczenia 100% VAT od nabycia i eksploatacji samochodów elektrycznych, uproszczenia procedur instalacji i odbioru infrastruktury ładowania, pakiet ratunkowy dla sektora usług mobilności współdzielonej czy wprowadzenia e-taryfy, obniżającej koszty stałe operatorów stacji ładowania, szczególnie dotkliwie obciążające ich działalność w czasach pandemii.

Według danych ACEA, w pierwszym kwartale 2020 r. samochody z napędem elektrycznym (BEV i PHEV) zwiększyły swój udział na rynku nowych pojazdów osobowych w UE do 6,8% (w I kwartale 2019 r. ich udział wynosił 2,5%). Główną przyczyną takiego stanu rzeczy było gwałtowne zmniejszenie liczby rejestracji konwencjonalnych samochodów wywołane pandemią COVID-19. Przewagą sektora e-mobility są nowe modele biznesowe oraz szersze możliwości współpracy poszczególnych koncernów. Ponadto, sprzedaż samochodów z napędem elektrycznym pozwala na wdrożenie wielu usług łączonych, m.in. uwzględnienie w ofercie stacji ładowania, jak również większe wykorzystanie potencjału e-commerce. (ww)
 
  powrót wersja do druku
   
    Zapisz się na NEWSLETTER

 EuroFlota PTL MEDIA © 1999-2020  •  Regulamin strony  •  Ochrona danych osobowych  •  designed by MOUTON interactive