EuroFlota
strona główna
o nas prenumerata szkolenia/konferencje 2020

szkolenia/archiwum
BEZPŁATNE
e-wydanie
dylematy
prawne
kontakt archiwum
 
 
      Numer 206/207/208, kwiecień/maj/czerwiec 2020
     
 
Leasing w trudnych czasach
Trendy w zapewnieniu pracownikom pełnej mobilności
Bestseller w każdym calu: Nissan Qashqai
Bezemisyjny dostawca: Opel Vivaro-e
Branża CFM w obliczu pandemii
Branża pod kreską
Dominują we flotach MŚP
Door to door
Dzielny jak samuraj: Toyota Yaris Cross
Elektromobilność udanie broni się przed koronawirusem
Jak jeździmy w czasie pandemii
Kia Telluride Światowym Samochodem Roku 2020
Koronawirus pokrzyżował plany
Na wszystkie szlaki: Peugeot 2008
Nowy horyzont mobilności: Hyundai Kona Hybrid
Oszczędny transport autonomiczny
Podróżowanie w czasie pandemii
Robert Antczak na czele PZWLP
Sportowa elegancja: Giulia i Stelvio Quadrifoglio MY2020
Trzy scenariusze dla rynku
W nowej odsłonie: Mitsubishi Outlander PHEV
Właściwy wybór: Opel Corsa
Zwinny i oszczędny: Renault Clio
Przegląd prasy
Złe nastroje w branży motoryzacyjnej
Dofinansują zakup pojazdów elektrycznych
VW Financial Services dla strażaków
Odpowiedzialność w czasie pandemii
Ładowarki dla Mazd
Polacy kupili blisko 40% mniej nowych aut
Traficar: 500 kolejnych aut we flocie
Santander Leasing godny zaufania
Mniejszy ruch, większa brawura
Dobra pogoda, więcej wypadków
System ratunkowy PZU GO
Pocztowe elektryki przejechały 150 tys. km
20 lat Starter24
Skoda Polska: zmiany personalne
Michael Gruen prezesem Hondy w Polsce
Jacek Górski dyrektorem marki Opel w Polsce
Mitsubishi L200 dla kolei
Dobre wieści dla e-mobility
Felga sama pompuje oponę
Dozwolona sezonowa wymiana opon
Łatwiej zarządzać flotą
MAN-y dla inspekcji drogowej
Audi łączy z sygnalizacją świetlną
125 lat Skody
Piątki i soboty najniebezpieczniejsze
Nie warto żałować na dobre żarówki
Znaczny wzrost sprzedaży aut Renault i Dacia
Volvo sprzedało w Polsce blisko 11 tys. aut
Windykacja w dobie kryzysu
W szponach COVID-19
Procedury i przepisy w przypadku awarii
Nowy wymiar mobilności: Kia Niro PHEV
Zwarty i gotowy do jazdy: SsangYong Tivoli
Przyjemność z jazdy: BMW serii 3
Kompaktowy Van: Mercedes klasy B
Uterenowione kombi: VW Passat Variant Alltrack
Duży w dobrej cenie: Fiat Tipo
Wiele możliwości: Citroën C5 Aircross
Podtrzymuje doskonałe tradycje marki: Hybrydowa Toyota Corolla
Mocny blask trójramiennej gwiazdy: Mercedes Vito
Szybki transport: VW Transporter
Mobilny warsztat: Renault Master
Jak zmniejszyć liczbę wypadków
Powracanie do normalności
OC komunikacyjne – jak to działa?
Audi przedłuża gwarancję
Toyota sprzedała ponad 15 milionów hybryd
Pierwsze na świecie wytatuowane auto
Nowe Audi w 4Mobility
Cyfrowe lusterka w luksusowym sedanie Lexusa
Opel Corsa najlepiej łączy
Czeska elektryczna nowość – SKODA Enyaq iV
Sportowa Toyota Yaris GR w Polsce
Elektryczna „pięćsetka”
Z rynku: Elektryczny furgon Nissana
   
  pokaż wszystkie numery
 
Branża CFM w obliczu pandemii
 
Jak wynika z informacji Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, branża wynajmu długoterminowego zakończyła ubiegły rok z wysokim, dwucyfrowym wzrostem na poziomie 10,6% r/r. Wszystko wskazywało na to, że również 2020 rok firmy CFM będą mogły zaliczyć do wyjątkowo udanych.
   
O tym, co zmienił koronavirus, jak obecnie wygląda współpraca z przedsiębiorcami oraz jakie są perspektywy dla branży na kolejne miesiące, rozmawiamy z Iloną Ochęduszko, dyrektor Departamentu Account Management w Carefleet SA.

Redakcja: Pojawienie się wirusa SARS-CoV-2 i jego dynamiczne rozprzestrzenianie się w ciągu kilku tygodniu zmieniło rzeczywistość, w której do tej pory żyliśmy. Koronawirus wpłynął nie tylko na nasze życie społeczne, ale również na gospodarkę. Jak obecna sytuacja wpływa na funkcjonowanie firm CFM?

Ilona Ochęduszko: Rzeczywiście, jest to sytuacja bezprecedensowa. Jeszcze pół roku temu nikomu by nie przyszło do głowy, że będziemy mieli do czynienia z ogólnoświatową pandemią, która sparaliżuje nie tylko życie społeczne, ale również funkcjonowanie wielu branż i sektorów rynku. Oczywiście dla wszystkich było to ogromne zaskoczenie. Dziś, patrząc na całą sytuację z perspektywy kilku tygodni, możemy bardziej realnie ocenić to, w jaki sposób rozprzestrzenianie się wirusa SARS-CoV-2 wpłynęło na funkcjonowanie polskich przedsiębiorstw, w tym firm specjalizujących się w wynajmie długoterminowym. Przede wszystkim należy zaznaczyć, że koronawirus nie odbił się na kondycji branży CFM w takim stopniu, jak chociażby na hotelach, restauracjach czy firmach eventowych. Oczywiście trzeba pamiętać, że cała gospodarka stanowi swoisty ekosystem, więc musimy liczyć się z faktem, że spowolnienie gospodarcze w branżach, w których funkcjonują nasi klienci, w pewnym momencie przełoży się również na funkcjonowanie CFM-ów. Wszystko będzie zależało od tego, jak długo potrwa obecna sytuacja oraz jak zaproponowane przez rząd tarcze antykryzysowe realnie pomogą polskim przedsiębiorcom uporać się z problemami. Carefleet współpracuje zarówno z dużymi przedsiębiorstwami, jak i podmiotami z sektora MŚP, dla którego jest to wyjątkowo trudny czas. Działamy więc w stanie pełnej mobilizacji, aby jak najefektywniej wesprzeć klientów.

Dla wszystkich pandemia koronawirusa była dużym zaskoczeniem. Jak Carefleet jako firma zaadaptował się do sytuacji?

Gdy tylko pojawiły się pierwsze komunikaty mówiące o zagrożeniu wirusem SARS-CoV-2 w Polsce, naszym priorytetem stało się przede wszystkim zadbanie o bezpieczeństwo pracowników oraz zagwarantowanie klientom ciągłości obsługi przy zachowaniu dotychczasowych, najwyższych standardów współpracy. Na bieżąco śledziliśmy wszystkie zalecenia światowych oraz krajowych organizacji zdrowia, wdrożyliśmy wewnętrzne procedury, mające na celu minimalizację zagrożenia dla naszych klientów, partnerów i pracowników, a także stosowaliśmy się i wciąż stosujemy do powszechnych zaleceń służb sanitarnych. Bardzo szybko udało się nam rozpocząć pracę w trybie zdalnym, przy czym zależało nam na tym, aby zastosowane środki ostrożności pozostały bez wpływu na wszystkie kwestie dotyczące współpracy z klientami. Zdajemy sobie sprawę, że dla bardzo wielu firm – zwłaszcza tych, które na co dzień wykorzystują samochody do prowadzenia biznesu – poczucie bezpieczeństwa związane z niezawodnością floty jest teraz bardzo istotne. Myślę, że w tym trudnym okresie sprawdzamy się jako solidny, niezawodny partner, na którego wsparcie można liczyć. Wszelkie procesy są realizowane na bieżąco, co jest m.in. efektem ogromnego zaangażowania i atencji całego naszego zespołu. Podjęliśmy też różnego rodzaju kroki, aby elastycznie dostosować nasze procedury do panujących warunków, a tym samym umożliwić przedsiębiorcom maksymalne skupienie się na prowadzeniu firm.

Jakie rodzaju to są kroki?

Przykładem takich działań może być chociażby akceptacja decyzji o odłożeniu w czasie planowanych wizyt serwisowych samochodów, napraw lub innych usług, pod warunkiem że nie wpłynie to na bezpieczeństwo na drodze. Zapewniliśmy naszych klientów, że niewykonanie tych czynności nie będzie skutkowało następstwami wynikającymi z umowy. Skupiamy się obecnie na pojazdach unieruchomionych lub takich, których naprawy mają wpływ na bezpieczeństwo użytkowników. Jednocześnie cały czas pozostajemy z kontakcie z klientami i przypominamy im, aby zwracali szczególną uwagę na wykonywanie standardowych czynności obsługowych auta, takich jak: kontrola poziomu płynów eksploatacyjnych, kontrola ciśnienia w oponach czy sprawdzenie oświetlenia. Co istotne, wraz z całą Grupą CA EFL, do której należy spółka Carefleet SA, wdrożyliśmy rozwiązania, których celem jest wsparcie partnerów i klientów dotkniętych konsekwencjami związanymi z rozwijającą się pandemią. Na bieżąco staramy się rozwijać wachlarz możliwości, poczynając od zmniejszenia rat czy też przesunięcia płatności, i cały czas procesujemy inne rozwiązania. Oczywiście działania te są dostosowywane indywidualnie, ponieważ bierzemy pod uwagę czynniki, które miały historycznie miejsce przy współpracy z danym klientem, oraz stan bieżący.

Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów, do którego należy również firma Carefleet, wyraził swoje stanowisko w kontekście przeciwdziałania skutkom epidemii COVID-19 w branży wynajmu aut i leasingu, formułując szereg postulatów adresowanych zarówno do swoich członków, jak i do szeroko pojętych organów administracyjnych. Czy mogłaby Pani pokrótce odnieść się do zawartych tam wniosków?

Celem, który przyświeca PZWLP, jest ograniczenie do minimum negatywnych skutków pandemii i umożliwienie klientom firm leasingowych i CFM prowadzenia działalności po ustaniu zagrożenia epidemicznego. Tak jak wspomniałam wcześniej, jako Carefleet wdrożyliśmy już wiele działań, również o charakterze finansowym, które adresowane są do naszych Klientów znajdujących się w sytuacji utrudniającej bieżącą i regularną obsługę umów. Jeśli chodzi o postulaty kierowane do organów administracyjnych, takie jak chociażby udostępnienie źródeł płynności finansowej dla tych leasingodawców i firm wynajmu długoterminowego, które zdecydują się o takie wsparcie wystąpić do Banku Gospodarstwa Krajowego, jak najbardziej je popieramy. Znaleźliśmy się w sytuacji, w której cała branża powinna grać do jednej bramki, myśląc również o mniejszych podmiotach, które nie mają wsparcia we własnych grupach bankowych.

Jakie Pani zdaniem zmiany czekają branżę wynajmu długoterminowego w Polsce?

Myślę, że jeszcze jest zbyt wcześnie, aby mówić o zmianach czy daleko idących skutkach pandemii. Z jednej strony w chwili obecnej zmagamy się ze spowolnieniem działań sprzedażowych, z drugiej zaś – zakładając optymistyczny scenariusz – w długofalowej perspektywie obecny stan może przełożyć się na wzrost popularności wynajmu długoterminowego, który dla wielu przedsiębiorców będzie antidotum na trudną sytuację finansową. Minimum formalności i relatywnie niskie wymogi odnośnie zabezpieczenia transakcji w porównaniu z kredytem bankowym mogą być dla przedsiębiorców dodatkową zachętą. Tak jak wspomniałam wcześniej, dużo będzie zależało od tego, jak długo potrwa obecna sytuacja oraz jakie realne wsparcie przedsiębiorcom zaproponuje rząd.

Dziękujemy za rozmowę.
(ww)
 
  powrót wersja do druku
   
    Zapisz się na NEWSLETTER

 EuroFlota PTL MEDIA © 1999-2020  •  Regulamin strony  •  Ochrona danych osobowych  •  designed by MOUTON interactive