EuroFlota
strona główna
o nas prenumerata szkolenia/konferencje 2020

szkolenia/archiwum
BEZPŁATNE
e-wydanie
dylematy
prawne
kontakt archiwum
 
 
      Numer 206/207/208, kwiecień/maj/czerwiec 2020
     
 
Leasing w trudnych czasach
Trendy w zapewnieniu pracownikom pełnej mobilności
Bestseller w każdym calu: Nissan Qashqai
Bezemisyjny dostawca: Opel Vivaro-e
Branża CFM w obliczu pandemii
Branża pod kreską
Dominują we flotach MŚP
Door to door
Dzielny jak samuraj: Toyota Yaris Cross
Elektromobilność udanie broni się przed koronawirusem
Jak jeździmy w czasie pandemii
Kia Telluride Światowym Samochodem Roku 2020
Koronawirus pokrzyżował plany
Na wszystkie szlaki: Peugeot 2008
Nowy horyzont mobilności: Hyundai Kona Hybrid
Oszczędny transport autonomiczny
Podróżowanie w czasie pandemii
Robert Antczak na czele PZWLP
Sportowa elegancja: Giulia i Stelvio Quadrifoglio MY2020
Trzy scenariusze dla rynku
W nowej odsłonie: Mitsubishi Outlander PHEV
Właściwy wybór: Opel Corsa
Zwinny i oszczędny: Renault Clio
Przegląd prasy
Złe nastroje w branży motoryzacyjnej
Dofinansują zakup pojazdów elektrycznych
VW Financial Services dla strażaków
Odpowiedzialność w czasie pandemii
Ładowarki dla Mazd
Polacy kupili blisko 40% mniej nowych aut
Traficar: 500 kolejnych aut we flocie
Santander Leasing godny zaufania
Mniejszy ruch, większa brawura
Dobra pogoda, więcej wypadków
System ratunkowy PZU GO
Pocztowe elektryki przejechały 150 tys. km
20 lat Starter24
Skoda Polska: zmiany personalne
Michael Gruen prezesem Hondy w Polsce
Jacek Górski dyrektorem marki Opel w Polsce
Mitsubishi L200 dla kolei
Dobre wieści dla e-mobility
Felga sama pompuje oponę
Dozwolona sezonowa wymiana opon
Łatwiej zarządzać flotą
MAN-y dla inspekcji drogowej
Audi łączy z sygnalizacją świetlną
125 lat Skody
Piątki i soboty najniebezpieczniejsze
Nie warto żałować na dobre żarówki
Znaczny wzrost sprzedaży aut Renault i Dacia
Volvo sprzedało w Polsce blisko 11 tys. aut
Windykacja w dobie kryzysu
W szponach COVID-19
Procedury i przepisy w przypadku awarii
Nowy wymiar mobilności: Kia Niro PHEV
Zwarty i gotowy do jazdy: SsangYong Tivoli
Przyjemność z jazdy: BMW serii 3
Kompaktowy Van: Mercedes klasy B
Uterenowione kombi: VW Passat Variant Alltrack
Duży w dobrej cenie: Fiat Tipo
Wiele możliwości: Citroën C5 Aircross
Podtrzymuje doskonałe tradycje marki: Hybrydowa Toyota Corolla
Mocny blask trójramiennej gwiazdy: Mercedes Vito
Szybki transport: VW Transporter
Mobilny warsztat: Renault Master
Jak zmniejszyć liczbę wypadków
Powracanie do normalności
OC komunikacyjne – jak to działa?
Audi przedłuża gwarancję
Toyota sprzedała ponad 15 milionów hybryd
Pierwsze na świecie wytatuowane auto
Nowe Audi w 4Mobility
Cyfrowe lusterka w luksusowym sedanie Lexusa
Opel Corsa najlepiej łączy
Czeska elektryczna nowość – SKODA Enyaq iV
Sportowa Toyota Yaris GR w Polsce
Elektryczna „pięćsetka”
Z rynku: Elektryczny furgon Nissana
   
  pokaż wszystkie numery
 
Trendy w zapewnieniu pracownikom pełnej mobilności
 
Total Cost of Ownership (TCO) jest powoli zastępowane przez Total Cost of Mobility (TCM). Ten drugi termin oznacza szerszą perspektywę czynnikową i kosztową, dotyczącą zapewnienia zdolności do pracy naszemu profesjonaliście, i rozpatrywane jest bardziej „per osoba” niż „per samochód”.
   
TCM wymusza szersze, niż obecnie praktykowane, spojrzenie na możliwości transportowe w firmie. Koszty utrzymania samochodu przestają grać role kluczową, a optykę liczenia wydatków przenosi się na poziom rozchodów niezbędnych do zapewnienia pracownikowi 100% mobilności. Poprzez pełną mobilność rozumie się dostęp pracownika nie tylko do pojazdu firmowego (coraz rzadziej w tym modelu jako auto przypisane do danej osoby), ale i usług takich jak rower, skuter, transport publiczny, taksówki. To konwersja z tradycyjnych metod przemieszczania się, na hybrydowe i zróżnicowane sposoby zapewniania mobilności.

Tego typu podejście sprzyja celom społecznej odpowiedzialności biznesu firm, których jednym z kluczowych zadań jest ograniczenie śladu węglowego, zrównoważony transport, nowoczesne i intermodalne formy przemieszczania pracowników, zielona energia i ekologia. To aspekty zyskujące drastycznie szybko na popularności na polu CSRowym.

Biorąc pod uwagę TCM kalkulujemy nie tylko bieżące koszty utrzymania stałej floty pojazdów (auta pullowe czy flota stała), ale na podstawie potrzeb przemieszczania się każdego pracownika możemy opracować tygodniowy i miesięczny schemat podróży. Wyciągamy spójne elementy transportu w ramach miejsca pracy gdzie można dojść w 5-10 minut, dojechać w 5-10 minut, dotrzeć w czasie do 30 minut oraz 60 minut, a następnie dodajemy do tego ilość podróży które wymagają wyjazdu poza granice miasta/aglomeracji. W ten sposób określamy ile razy w tygodniu i miesiącu pracownik używać będzie poszczególnych form transportu i czy to właśnie on powinien być osobą wobec której zastosujemy model TCM. Na podstawie umów zawartych z dostawcami narzędzie transportowych zestawiamy ilość podróży i koszty. Dla pracowników, których praca opiera się o codzienne wizyty u klientów czy realizację zleceń transportowych/serwisowych w ramach konkretnie zdefiniowanego regionu w kraju nie zastosujemy tego modelu – tutaj zastosowanie znajdzie tradycyjna flota.

Tego typu podejście jest możliwe tylko dzięki użytkowaniu zaawansowanych narzędzie telemetrycznych, które pozwalają planować trasy, monitorować użytkowników, komunikować się z nimi, przesyłać i statusować zadania, a w końcu – koordynować całą siatkę aktywności pracowników poza biurem. Czynnikiem który przemawia za tą zmianą jest również fakt, że obecnie 50% ludzi na świecie żyje w miastach, a ONZ szacuje, że do 2050 roku będzie to aż 70% mieszkańców globu, którzy zamieszkują tereny mocno zurbanizowane.

Czy na świecie widać już przymiarki do tego procesu? Zdecydowanie!

Na początku lipca Komisja Europejska pokazała swoje założenie wspierania strategii wodorowej, gdzie od 2025 wodór ma stać się istotną cześcią energetycznego ekosystemu Europy, a po 2030 roku paliwo to ma stać się powszechnie stosowane. Ponadto, również w lipcy, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął nabór wniosków dotyczący dopłat do zakupu pojazdów elektrycznych, elektrycznych taksówek, e-Vanów oraz stacji ładowania dla osób prywatnych i przedsiębiorców, gdzie do rozdysponowania jest 150 mln złotych. Coraz wyraźniej zarysowuje się dążenie do wprowadzenie pojazdów z napędem alternatywnym i forsowania idei centrów miast bez samochodów.

Nie sposób pominąć w tym miejscu projektu Arval Service Lease Polska, jako pierwszy CFM w naszym kraju, w pierwszej dekadzie lipca br., uruchomił usługę udostepniając firmom rowery w ramach miesięcznego wynajmu. Oferta dotyczy początkowo 4 modeli (marek KROSS i Romet), w tym 2 wspomaganych przez silnik elektryczny. Propozycja zawiera ubezpieczenie, serwis oraz możliwość zamówienia dodatkowego akcesorium rowerowego do firm. Obok miejskich systemów rowerów, hulajnóg, skuterów elektrycznych i współdzielonego transportu – rowery właśnie weszły do biznesu na szerszą skalę. Z kolei Alphabet Polska Fleet Management już kilka lat temu wystartował z innowacyjnym projektem badania potencjału elektryfikacji floty, umożliwiając weryfikację styku podróży naszych pracowników, wykorzystywanie pojazdów oraz zaproponowanie całej matrycy rozwiązań aut elektrycznych (od wyboru modeli, metody finansowania, stacji ładowania, po usługi zarządcze). W krajach Beneluxu Volkswagen Financial Services stosuje karty mobilnościowe, które zapewniają bezgotówkową obsługę lokalnych kolei miejskich, taksówek, metra, autobusów oraz wypożyczalni samochodów (oczywiście wybranych operatorów). W ramach struktur VAG powstają również spółki-córki zajmujące się właśnie usługami współdzielonej mobilności. Te przedsięwzięcia pokazują wektor zmian, które muszą być brane pod uwagę przez świadomych fleet managerów.

Kryzys i potrzeba modernizacji przedsiębiorstw spowodowały wytężone poszukiwania alternatywnych metod zapewnienia pracownikom zdolności do podróżowania, bez konieczności ustawicznego utrzymywania dużej floty na jednym, stałym kontrakcie. Te działania jasno pokazują, że TCO zastępowane będzie przez TCM, gdzie holistyczne podejście do mobilności pracowników będzie skupiało się na szeregu oddzielnych, opisanych powyżej, elementów. Wspomagać tą transformację będą zwinne technologie, umożliwiające kontrolę, monitoring i planowanie.

Rusz w drogę z zaufanym Partnerem Biznesowym

Implementacja rozbudowanych narzędzi monitorujących flotę jest bardzo jasno zdefiniowanym celem wśród grupy fleet managerów, którzy zarządzają największymi car parkami na świecie; zgodnie z Global Fleet Survey, 22% ankietowanych już teraz używa narzędzi telemetrycznych, a w przeciągu kolejnych 3 lat, odsetek ten wzrośnie do ponad 80%! Badanie pokazuje dobitnie, że zmiany skręcające w stroną usług mobilnościowych, z zachowaniem pełnej technologicznej kontroli. To bardzo stabilny kurs globalnej branży automotive. W tym samym badaniu światowi liderzy w zarzadzaniu flotą wykazują na daleko posunięte potrzeby audytu i outsourcingu – 56% respondentów już teraz korzysta z firm doradczych, zarządczych i pomagających zrealizować kluczowe współczynniki efektywności. Katalizatorem tych zmian z pewnością stała się epidemia koronawirusa, która postawiła wiele firm, i kluczowych graczy jak rządy, producentów samochodów, banki i wielkie korporacje, przed kluczowymi decyzjami „tu i teraz”.

Jeżeli jesteś zawodowo związany z zarządzaniem flotą – przygotuj się na zmiany, bo one już zachodzą na wielu rynkach i licznych płaszczyznach. Zacznij szacować TCM, aby już teraz uzbroić się w technologię telemetryczną, która pozwoli Ci świadomie, kontrolowanie i analitycznie przejść te zmiany. Powodzenia!

Dział Analiz Cartrack Polska
 
  powrót wersja do druku
   
    Zapisz się na NEWSLETTER

 EuroFlota PTL MEDIA © 1999-2020  •  Regulamin strony  •  Ochrona danych osobowych  •  designed by MOUTON interactive